En plats i 50-talssolen


Har inte den här bilden ALLT? Solstolarna Sussgott (till vänster) och Susette. Parasoll!
Vacker 50-talsklänning plus dito glasögon. Tillbringare med stil. Annonsen är från Brio,
1958 eller 1959.

 
Kolla in "Sputnik" i mitten!


Mer från Brio. Stolen till höger, "Alufin", hade vi i mitten av 1960-talet.
Eller kanske en kopia. Den är snarlik "Samba" från annonsen ovan, men
här är armstöden lägre.
Jag minns att plasten var rätt skarp i kanterna, men att stolen var skön och
stadig att sitta i. Stolen till vänster heter Alunett.


Det där lilla bordet skulle jag vilja ha till balkongen. Stolen heter Sussi,
från Suss-serien.


Hur klibbig måste inte den här hammocken ha varit i 25 graders värme?
Men snygg, förstås. Från Slättens Industrier Norrahammar.


Rune och Marie, hos vilka jag gjorde ett "hemma hos", hade 1950-tal i trädgården
också. Stiligt, va? Och visst är väl  stolarna "Tylö" längst ner på andra bilden
i inlägget? Men en gång hade plasten en klarare färg. Den röda har gått från lackröd till
svagt hallonfärgad. Fint ändå, tycker jag.


Här har vi "Tylö" igen. Mitt favoritutflyktsmål Nostalgibyn ligger i Hosta, utanför
Fellingsbro. Kolla även in trädgårdsstolarna i trä i bakgrunden. Och kolla in Nostalgibyn.
Värd en lång omväg.


Den här litet märkliga stolen stod på
Antikmässan i april och spanade
efter sommaren.


Till sist lite rotting. Rio Resto från Nordiens Mekaniska Verkstad i Fittja.
"Ni får en underbar avkoppling!"

Så, seså
, ut i solen nu!
1 Staffan H:

skriven

Flera av modellerna som visas i inlägget kommer jag ihåg från barndomens 60-tal. Stolar med aluminiumramar kunde vara förrädiska när man skulle klättra upp i dem - det var ju så man oftast fick ta sig upp i möbler för vuxna. De vägde nästan ingenting alls i sig själva och min på den tiden ytterst blygsamma vikt var tillräcklig för att få dem att tippa. Skulle man sitta i en sådan fick man tänka sig för innan man äntrade möbeln. När man väl kommit upp var det inga problem.



Utemöblerna med sits och rygg flätad av plastlinor var snygga och originella, men plasten åldrades inte med behag. Vill minnas att plasten med tiden började lämna svarta märken efter sig. Inte trevligt för dem som råkade ha ljusa kläder på sig.

2 tusse:

skriven

Utemöbler som välter känner jag till. För övrigt lyckades min far dokumentera detta fenomen på en smalfilm från Tyskland 1964.

3 Åsa:

skriven

Jag minns till och med hur det LUKTADE i en sådan där hammock med plastklädsel! När det var varmt ute, och det var det ju på somrarna på tidigt 70-tal...

4 Anonym:

skriven

Wonderful to see the picnick case layout. Many times they were made of wicker or woven wood; held closed by two straps. But if there was much food they were heavy to carry. Very popular in the early 1900s and strong in the l920s-50s especially at large outings like the Kentucky Derby or at the beach or riverside. One still sees them in occasionaly outdoor catalogs. Very nostalgic. Good job.

Kommentera här: