Trendigast: Husmoderns köksalmanack


Husmoderns köksalmanack är en favorit. Jag samlar på almanackorna,
läser dem och läser av tidsandan genom dem. I dag ska ni få se mina 50-talsalmanackor.
Vi börjar med 1953, den äldsta i min ägo. Ovanligt nog finns en man med i bilden.
Annars är det mamma och ett eller två barn, och senare, på 1960-talet,
ibland en ensam husmor.


Ett tidstypiskt tips i boken är "Chefen med fru på middag".
"Inte gå in för något i ögonfallande överdåd - då kanske högst densamme anser den
till hälften utlovade löneförhöjningen onödig - men inte heller bjuda på en så enkel och tråkig
middag att gästerna kommer på misshumör."
Det blev buljong med smörgås till förrätt, boeuf à la mode till huvdrätt
och aprikossufflé till dessert.


Det är 1954 och det vispas i likadana förkläden. Man gillade att matcha, även 1955.


Här får vi lära oss att putsa fönster. Med tidningspapper, något jag själv
provade nyligen - och som till min förvåning gjorde fönstren renare
än någonsin tidigare. 


Hemvävt 1956, lite arty 1957 med Mondrianinspirerad duk.


1958 och 1959 hade almanackan tecknade omslag. 1958 fyllde Husmoderns köksalmanack
25 år. Jag hoppas någon gång hitta almanackor från 1930- och 1940-talen. Har ni sett några?


Almanackan har alltid varit med sin tid. I slutet av 1950-talet bjöds recept
på pizza och annonserades det för spaghetti. Man hade börjat resa utomlands
och ville laga den italienska maten man ätit, kanske på Capri?

 
 
Åh, vad jag gillar illustrationerna till månadernas startsidor.

Husmoderns köksalmanack kommer fortfarande ut, fast numera heter den bara
"Köksalmanack". Den speglar ännu tidens trender. Ur almanackan 2010, som nu finns ute:
Färdiga matkassar som levereras till dörren, hemmaspa, besök på ett gårdsmejeri, 
Plura Jonsson minns sin barndoms mat.
Om 50 år kan en retrobloggare läsa den Köksalmanackan och göra ett inlägg
om det tidiga 2000-talets trender. "Kommer ni ihåg hemmaspat? Åh, vilken nostalgitripp!"

 





1 kattching:

skriven

jag håller med, vilka underbara illustrationer!

2 ella:

skriven

det finns några äldre på tradera just nu! plus några från 50 talet. blev lite sugen men det är ju ganska dyr frakt, så jag satsar på att rota igenom varenda loppis istället.

3 Svenskt Retro:

skriven

Cool bordsduk det var på omslaget från -57.

4 Simon:

skriven

Jag har faktiskt sett flera sådana almanackor. Jag ska hålla utkik efter 50-52 åt dig..

5 Christin:

skriven

Jag har köpt en från -35(mammas födelseår) på en loppis men då hade den enfärgad framsida och såg inte så kul ut.Detta exemplar var väldigt skadat och nerkladdat dessutom men inuti var den ok. Inte alls så tjusig som 50-talsexemplaren dock :-)

6 sakletarn:

skriven

Dessa gillar jag med. Så charmiga.

7 Emmy:

skriven

Jag har själv 53:an också! Jag tycker att jag sett den mest, nästan..

8 Tusse:

skriven

Faller utanför ramen för femtiotalsjakten, men mina favoriter är 1972 och 1976!

9 Nicolina:

skriven

roligt och intressant inlägg.

jag skrev ju till dig och tipsade om ställen du kunde besöka i London..och gick i helgen förbi en butik som sålde Melaware koppar så passade på att ta kort på dig åt det..de finns med i ett inlägg på min blogg :)

10 Libby:

skriven

Kattching: Ett tag på 90-talet var det poppis med den här typen av illustrationer i magasin och featuresammanhang, men tyvärr inte längre.

Ella: Aha. Jag är så litet på tradera, men får kolla nu!

Svenskt Retro: Ja, och ser det inte ut som en vaxduk?

Simon: Tack för hjälpen!

Christin: Kul med lite info om 35:an.

Sakletarn: 50-talscharm.

Emmy: Den jag sett mest är 58:an. Kanske stor upplaga de två åren, då fyllde ju köksalmanackan 20 respektive 25 år.

Tusse: Har nästan hela 70-talet på landet, ska kolla de årgångarna i helgen!

Nicolina: Tack! Har spanat på dina Melaware, härliga!



11 Stina:

skriven

Förra veckan hittade jag mammas ex från 1957. Helt underbar. Kul att se de andra!

12 Tusse:

skriven

Himla käcka är de, sjuttiotalsfruarna!

1972-an med sin anslagstavla, och 76-an med sin miniräknare!

Sa detta till en kulturredaktör på en tidning (gissa vilken) en gång, men hon höll inte med. Faktum är att vi höll på att bli osams, vilket var unikt.

På 80-talet började de se ut som bleka Laura Ashley-kopior, vilket inte är min stil, och definitivt inte kulturredaktörens.

13 Skaffaren:

skriven

Jag har några trettiotalare i gott skick.

14 Libby:

skriven

Stina: Ja, de ÄR roliga att titta på.

Tusse: Oj, vad spännande det ska bli att kolla min samling (1970-90-tal övertagna från min mor) i helgen. Kanske jag gör ett litet inlägg och visar några tidstypiska omslag från andra decennier än 50-talet?

Skaffaren: Återkommer!

15 anna:

skriven

Helt underbara illustrationer!

16 Åsa:

skriven

Fönsterputsning med tidningspapper är otroligt bra! Min mormor lärde mig det när jag var jätteung och jag har verkligen provat det mesta i fönsterputsningsväg men ingenting funkar lika bra som tidningspapper. Men man blir ju kolsvart om händerna...

17 Tusse:

skriven

Ja! Gör det!

Har inte sett mina vänner 72-an och 76-an på åratal!

18 Anna:

skriven

http://www.tradera.com/Husmoderns-Koksalmanack-1951-auktion_102222993

51an? :)

19 Libby:

skriven

Anna: Ja, det blir inte snyggare.

Åsa: Visst är det fantastiskt? Fönstren borde ju bli svarta?

Tusse: Ska bli.

Anna: Aha! Undrar när de började med illustrerat omslag. Ska kolla med en som vet.

20 Elisabeth:

skriven

I Köksalmanack 1958 eller 59 tror jag det ska finnas ett fantastiskt recept på Läckerrutor. Har inte ätit dessa sedan jag var barn och boken är sedan länge försvunnen. Någon som kan hitta detta recept?

Det ska innehålla både citron, apelsin och vanilj, om jag minns rätt.

21 Ylva:

skriven

Hej!

Jag håller just på med att skriva en uppsats om köksalmanckans omslag mellan 50-talet tills nu. Så nu undrade jag vem som fotograferade bilden 1953 eller lite info om denna?

Tack så hemskt mkt för hjälpen!

Kommentera här: