Nu kan jag sova gott om natten


Äntligen! Efter ett års sökande hittade jag fanerväv! Det var Framtids Antiken som grävde
fram hela två tremeters väv, den ena ouppackad, den andra begagnad men i nyskick.
Så här ser min sängvrå i lyan ut nu. (Ja, lampan ska flyttas ner en decimeter.)


Väven är provisoriskt uppsatt med häftstift.


Syrran, som var barn på 1950-talet och minns väven som
skyddar tapeten, ville också ha en när hon hörde om mitt fynd.
Hon får den oöppnade. Se hur teakspånen skiftar i olika nyanser.
Det ger väven liv.


Ingen utom killen på Framtids Antiken trodde att det skulle gå att få tag i äkta teakfanerväv
i fint skick. Antikhandlare skakade på huvudet (precis som när jag frågar om de kan skaffa fram
en 270 cm lång kornisch i teak). Några föreslog bastväv, typ strandmatta. Här ser ni vad många
olika sorters väv det fanns en gång. Halmväv, stråväv, sävmatta, stråväv, halmväv, rottingväv,
bastväv, fanerväv, björkfaner. (Ur "Villatidskriften Hem i Sverige" 7/1960.)


En 1950-talspall istället för nattygsbord! Läsning just
nu: Sickan Carlssons memoarer.

Nu saknar jag bara en sak till sänghörnan:
Ett överkast i 1940-50-talsstil med rynkad kappa runt om, till
min 140 cm-säng.
Något tips om var jag ska leta?

Och ni andra retromänniskor, hur har ni fixat sovrum/sänghörna?
Nyfiken!
1 Larsson:

skriven

God morgon! EXAKT en sådan väv hade Larsson på väggen vid sin säng 1960! Vilka minnen det väcker!!

2 JJ:

skriven

Väven skulle väl skydda tapeten mot fläckar från brylcremen har jag läst.



Jag har inte kommit till sovrummet än, men jag har som mål att ha kromade AJ-lampetter som sänglampor. Och nattygsbord av Arne Vodder.

3 kattching:

skriven

oj va fint med väven! i "barnrummet" i stugan har vi exakt sån väv på väggarna som jag har sneglat på att tjuva med mig hem! ;)

4 Syltan:

skriven

Snygg hörna! Någonstans tror jag mig att vi har ett sådant sängöverkast i blått... om vi inte har... har... kastat det!!! :-(

(snacka om att svära i kyrkan) Vi kan även ha skänkt bort den... Sorry, det här var nog info som du inte vill ha ... men jag ska kolla i källaren för säkerhets skull. Men blått kanske inte är din färg ändå ?!

5 Libby:

skriven

Larsson: God morgon! Bra minnen, hoppas jag!

JJ: Hade hela befolkningen brylcreme? :-) Classy planer du har för sovrummet, men jag är inte förvånad.

Kattching: Klart du ska plocka hem väven.

Syltan: Klart fall av "too much information". Hade aldrig kunnat tro om er att ni slänger saker. Är i chock. Skämt åsido: Jag hade faktiskt just tänkt mig blekblått. Så, du kan väl leta?

6 Skaffaren:

skriven

EXAKT en sån väv hade Skaffaren vid sin säng 1960!

OBS, inte samma säng som Larsson.

Vårt nuvarande gemak består av mina morföräldrars dubbelsäng, omaka sängbord och omaka sänglampor beroende på våra olika preferenser.

Jag har en hylla med det som känns bra för stunden.

Just nu är det en norsk viking i trä jag fick av min far, vikingens son och en lava-vas från Island.

Det här får någon psykolog tolka.

7 Susanna:

skriven

Jag måste göra dig besviken och säga att vårt (blivande) sovrum är teak- och retrofri zon. Iaf i möbelväg. Där kommer det vara helt vitt.



Men jag gillar verkligen din sovhörna! Och din beslutsamhet!



Kika in på bloggen ikväll så skall du få se vad jag ropade in på auktion härrom dagen.. Tror det faller dig i smaken :-)

8 Larsson:

skriven

Jag har väl egentligen varken bra eller dåliga minnen av väven, jag bara minns att den fanns!



Anledningen till att man hade väv på väggen var ju att skydda den dyra tapeten - med eller utan hårkräm o pomada. Eller, om tapeten redan var "solkig" så passade det bra med lite väv på väggen.

9 Tusse:

skriven

Och nu vill hon komma in i våra sovrum ... ;-)

Okej, är du beredd?

På väggen en karta över Ostpreussen, på nattduksbordet ett aktuellt nummer av Det Bästa!

10 Svenskt Retro:

skriven

Jag hade en sån väv runt min säng när jag var liten. Roade mej med att sakta men säkert pilla sönder den när jag hade det tråkigt.

11 Libby:

skriven

Skaffaren: Intressant med omaka sängbord och -lampor. Psykologer? Run for the hills!

Susanna: Ska kolla din blogg.

Larsson: Funderade litet över det där med brylcremen och kom på att folk nog överlag hade fetare hår på den tiden. Man duschade och tvättade ju inte håret lika ofta som idag.

Tusse: Ni får ju komma in i mitt! Ostpreussen... Coolt. Eller nå´t.

Svenskt Retro: Ska jag komma ihåg som tips, om jag har tråkigt.

12 Tusse:

skriven

Ja det har du rätt i! Och överkastet är på!

13 Anna-Karin:

skriven

Ser väldigt lik ut min väv jag hade vid min barndomssäng, är född 68. Härligt att se igen!

14 Ann:

skriven

Nu fick jag ett namn på det! Tack.

15 anna:

skriven

underbart!!

16 anna:

skriven

jag fick tag på ägaren i affären du tippsade om angående väven, han hade en kvar men han var inte så pigg på att frakta den...

nu gråter jag blod buhuuu



har ingen möjlighet att åka till stockholm heller =(

tillbakx på ruta 1



men jag vill tacka dig för tippset i allafall!

17 Jeanette Johansson:

skriven

Man kunde fastna med håret i det där träiga minns jag. Men jag minns inte i vilken säng jag låg då. Farmors? Jag är född 1970.

Kommentera här: