På skattjakt i Sumpan


Det här är ett Äkta Loppisfynd. Skattkistan hittade jag på Loppisgallerian i Sundbyberg,
i den lilla butiken precis till höger om ingången. Ingen nyckel, och ett av gångjärnen är borta,
därav priset 10 pix. Men den är vacker och har nu hedersplatsen på sekretären.
Ljusstaken kostade också 10 pix.


Men jag började loppisrundan hos Kupan i Råsunda.
Hittade två gardinlängder av det här tyget för 30 pix.
Någon som känner igen tyget?


Du kan få en hel servis för bara några hundralappar, som det står i tipsrutan till varenda
loppisartikel. Damerna på Röda korset hade dukat fint med en Rörstrandsservis.
250 kronor för hela servisen.


Vacker, eller hur? Men är det någon som verkligen
köper en hel gammal servis? Till sommarstugan, kanske?


Efter en stärkande långpromenad var jag framme i Sundbyberg och källarloppisen.
Det första som fångade min blick var krydd- och speceriburkarna från Jie. Solgula! Jag har
två av hängvarianten (längst bak till höger, här utan lock) men hade inte sett den smala
sockerburken och kardemummaditon förr. Fina, men dyra.


Vi har ju konstaterat att man behöver solgult i november.
Finfin kopp, men glömde kolla under. Räknar med att
någon bloggläsare identifierar!


Om jag hade ett skafferi (hade det i en vindsvåning i Norrköping en gång, ljuva minnen)
så skulle jag förköpa mig på burkar. Nu får de liksom inte plats någonstans. Tur kanske.


Fyndläge! Den solgula brödburken från JH Fabrikerna Sävsjö hade skrapmärke
fram, och ett litet långt bak, men var annars i fint skick. Bara 30 pix skulle
de ha. Men jag har redan två brödburkar - och man KAN bara inte börja
samla på brödburkar.


Sätt i pappskivan med små bilder, titta in i Viewmastern och se bilderna
i 3D! Skivorna som hör till innehöll bland annat bilder på flygplan och pingviner.
Spännande! 125 pix.


Hemma igen. En necessär med Revlonmärke följde med från Sumpan
för att bli förvaringsplats för diverse vantar och halsdukar. De vinröda
sammetshandskarna med leopardbräm hittade jag på en loppis i Norrtälje.
Nej, jag använder dem inte, de är prydnad.


Två små väskor som hör till necessären vilar på hallbordet
i väntan på uppgift.


Ljusstaken är märkt Design C A Breger. Tänkte att den ska lysa upp
ett av köksfönstren på landet. Jag gav 120 kronor, vilket ju inte är loppispris,
men tja, jag gillar den skarpt. Om den inte hade gammal el så skulle den få
stanna i lyan.
1 Yvonne:

skriven

Å vad roligt att se så många delar i Jie serien. Jag har ju också två stycken av hängburkarna! Är så vackra där de hänger i mitt kök.



Underbar loppis och jag måste säga att jag blev blixtförälskad i necessären, vad snyggt det blev med den i hallen.

2 Susanna:

skriven

Jag blir så sugen på att gå på loppisar när jag ser det här! Det liksom verkligen suger i loppistarmen.

Längtar verkligen upp till Norrland och de riktiga fynden! (Bara för det lär jag väl inte göra ett enda fynd när vi åker upp över jul..)



Du får kika in i min blogg och kolla in inlägget "Till salu" om du inte redan gjort det. Kanske kunde falla dig i smaken.. :-)

3 Helena:

skriven

Jag ramlar också gärna över brödburkar..., men har hittills bara köpt en.... Plåtburkssamlingen du visar var outstanding. Skulle kunna tänka mig varenda en.....;-) Just nu är det mycket julgrejor som jag kikar efter på loppisar. Ha det gott! Kram Helena

4 Yvonne:

skriven

Å kom precis på, den solgula koppen är en Rörstrand :)

5 Krycka:

skriven

Superfina kakburkar, även jag önskar ett skafferi att ställa de i.



Det finns så mycket fina tyger som jag skulle vilja ha!



Och julsaker, jag har en jättefin ljusstake, fin stjärna och gamla fina julgransljus inköpta 24/12 1954 på konsum vid St Eriksplan men inte i vårt hus.

6 Tusse:

skriven

Där fanns en hel del som jag kände igen från mitt eget skafferi "före utrensningen".

Skattkistan har jag emellertid kvar!

7 Libby:

skriven

Yvonne: Tänkte på dig när jag såg burkarna, eftersom jag vet att även du har hängburkarna. De är finast av de delar jag hittills sett av serien, tycker jag, men även den där sockerströaren skulle kunna få hänga med hem...

Susanna: Ska genast kolla! Ja, även jag längtar ut i landsorten, bort från Stockholmspriserna :-)

Helena: Ja, visst var de fina? Jag kollar också efter julgrejer nu, finns ju hur mycket som helst.

Yvonne: Bra, då finns den uppgiften.

Krycka: Du kanske ska visa upp dem i ett litet gästinlägg? :-)

Tusse: Jag gissar att du haft minst en View master...

8 Tusse:

skriven

Jag hade två View-Masters och en Tru-Vue. Men de försvann när jag avvecklade mina "optiska" samlingar.

9 c:

skriven

tyget är från hemtex eller ellos

10 Moster Mjölgumpa:

skriven

Vem är det som lurat i dig att man inte kan samla på brödburkar?

11 Libby:

skriven

Tusse: Jag visste det.

C: Tack.

Moster M: Jag själv, det finns bara inte plats...

12 mama stoned:

skriven

Alltså för det första hur fina saker som hellst. Älskar din taste in style! Men portmonnän, to die for!

13 Anonym:

skriven

Vi har vita gardiner som är exakta med det gråa tyget med fåglar på och vi har köpt det på Jotex. SÅ jag tror varken på Hemtex eller Ellos...

Kommentera här: