Så pimpar jag min bil


Vad gör man om man önskar sig en bil från 1950-60-talet, men inte kan
mecka? Jo, man pimpar sin lilla Toyota så att den ska se äldre ut! Jag hämtade ut
bilen för bara några veckor sedan. Med rutig filt och en skum kudde som egentligen
är värmekudde så ser åtminstone baksätet redan äldre ut!

 
 
Varvmätaren (varför har man en sådan?) ser ju faktiskt litet "retro" ut.
Och så kartor från 1930-40-talet, nöjesläsning i form av "Teknikens Värld"
för passagerarna plus busvass musik.


Roslagsbanan går till Norrtälje, Vätöbron ligger många decennier bort, och har man
ens färja (F) till Yxlan och Blidö? Sydväst om Norrtälje hittar ni byn Libby, som faktiskt inte
har et dugg med mig att göra. Gamla kartor är kul.


Bara att köra! Fast... var ligger närmaste mack?


Körkortet är med, i min mammas gamla fodral från
tidigt 1950-tal.


Men det finns mer att göra i retrofieringen
av bilen! En broderad bilkudde står på listan,
liksom en vas med plastblomma till instrumentbrädan.
Den här nytillverkade fanns hos Flowers-Up!, men jag är
på jakt efter en äkta svensk plastvas med blomma,
helst liljekonvalj. Kanske Grandprix63 eller Larsson
har koll på var jag ska leta? Och kan ge fler tips på hur man
pimpar en ny bil tillbaka till 1950-talet?

Och nu vill jag veta... är det bara jag som... nej, visst
är ni väl fler som retropimpar era bilar?
Hur?

1 kicki:

skriven

oh, jag älskar Koppartrans-loggan! Jag har en Koppartrans-tröja köpt med lite delade känslor. Jag gillar att varumärket lever vidare, men är inte helt säker på att det passar att sälja kläder under det... i vilket fall är det en skön tröja!



Snygg bilpläd förresten.

2 Larsson:

skriven

Självklart har man kudde och bilfilt i sin vagn, oavsett ålder (på vagnen alltså) - samt kartbok (minst 50 år) så man inte missar något.



S&S Custom har blomvas:

http://www.sscustom.com/



Även här:

http://motoroldies.se/monk/PV_list.php?pagesize=30

Tyvärr är de inte "äkta" - då får man kolla på Tradera m m...

3 Ebba:

skriven

Jättefint, älskar baksätet. Har vuxit upp med att pappa hade veteranbilar, minns mest en Opel Rekord från 1956, ljusblå, så söt! Vill ha en opel "när jag blir stor" (är 26, men står ännu inför att hitta mitt första mer långvariga jobb). Nu till saken: Jag tror att det fortfarande är vajerfärjor över till Yxlan och Blidö. Såna där gula roliga. Det var det iallafall hela 90-talet tror jag. Men det kan ju ha ändrats..

4 Libby:

skriven

Kicki: Koppartranströja låter ju fint! Du kan väl låtsas (det kanske var så också) att mackbiträdena hade sådana tröjor.

Larsson: Tack för hjälpen!

Ebba: Ljusblå Opel rekord, det är stil, det. Jodå, det är vajerfärjor. Men på kartan är ingen färjeförbindelse utmärkt, vilket får mig att undra om de bara hade passbåtar och kofärjor då.

5 Farbror Sid:

skriven

En mycket trevlig pimp... riktigt läcker!

6 IngenFara:

skriven

Gillar filten i baksätet! Vardagsbilen pimpas mest med lera från barnskor och skräp tyvärr och chevan från -64 är original så den behöver inte så mycket pimp.

7 Monet:

skriven

Till Ebba: Nej, det är inte vajerfärjor till Yxlan och Blidö och var heller inte på 1990-talet. Det är stadiga (gula) saker - vägfärjor - som kör med dieselmotorer varje hel och halvtimme året om och nästan hela dygnet runt. Och de tar många bilar, yrkestrafik och tunga lastbilar vid varje överfart.



Det kan inte någonsin ha varit vajerfärjor över de här sunden, Furusundsleden och Blidösundet. De är för långt avstånd och det är framförallt för mycket trafik av bl.a alla Finlandsbåtar i Furusundsleden för att kunna ha den här typen av färjor. Men jag ska googla och kolla för säkerhets skull.



De färjor du tänker på finns mellan fastlandet och Högmarsö, strax innan Furusund.



Libby vet att jag reagerar, jag har bott på Yxlan i 15 år och är det något jag kan så är det färjetrafiken mellan Blidö/Yxlan och fastlandet:-)

8 Libby:

skriven

Farbror Sid: Tack!

IngenFara: Filten fanns på loppis i Fellingsbro, 30 pix. Fynd!

Monet: Javisstja, det ät ju inte vajerfärjor. Kanske därför de inte var utmärkta på kartan? Tack för rättelsen :-)

9 Bumbibenny:

skriven

Mycket nice

10 Peter Kampf:

skriven

Whoa! Har missat detta höjdarinlägget. Gissar att det är en Aygo du har. Håller med om att man får lite "rattstångsvarvräknarkänsla" från tidiga gassers av varvräkaren. Snyggt jobbat med att få in värdighet i bilen. Själv har jag en Hulahula-flicka som dansar när jag kör, en (kockums)Soda-behållare som mugghållare, en liten blomstervas med plastblommor och lite 50-tals porr på hatthyllan bak.

11 Libby:

skriven

Peter Kampf: Ja, det är en Aygo. Letar fortfarande efter den där plastvasen eftersom jag inte orkat köpa en på nätet. Hoppas på loppis i anslutning till något bil-evenemang i sommar. Hulahula-flicka - cool!!!

Kommentera här: