Tittade in på ett teaterkafé


Vasateaterns kafé, en eftermiddag i november.
Vid årsskiftet stänger teatern eftersom
fastigheten på Vasagatan renoveras för att bli hotell. Det är osäkert om teatern kan flytta
tillbaka, läste jag i SvD och DN. Kaféet ska ha originalinredning från 1950-talet, snappade
jag upp i en av artiklarna. Så jag bad att få ta en titt och bilder till Femtiotalsjakten.
Visst fick jag det.


De tände upp för mig. Kaféet öppnar annars en timme före föreställning, och endast
för teaterbesökarna.  


Imposant bardisk.


Originalinredning, till stor del. Men soffan vill jag nog placera i ett senare
decennium. Fint ändå.


Stolsits.


Ser ni de uppklädda teaterbesökarna? Hör ni det förväntansfulla sorlet över ett glas champagne
i kaféet? Decennium efter decennium...


Väggmålningarna gjordes 1956, av Harald Garmland, som var scenograf
på Vasan en kort period.


Luckor i min allmänbildning gör att jag inte kan identifiera pjäsen
som detta motiv är hämtat ur...


... eller detta. Någon som kan?


Nu släcker vi. Knapparna finns i det fiffigt inmålade skåpet.


På vägen ut passerar vi den mer modesta "Göstas bar".


En vacker postlåda på väggen mitt emot kassorna.


Oklart alltså vad som händer med teatern från 1886.
Men väggmålningarna och en stor del av lokalerna får inte
röras, också detta enligt artiklarna i SvD och DN.
Läs mer där, och håll tummarna för att det inte blir ännu
ett konferenscenter i lokalerna.
1 Tusse:

skriven

Göstas? Torde vara Gösta Ekman d.ä.

För övrigt kan jag avslöja att den svarta katten som fyllde 8 år i helgen också heter Gösta.

Kommentera här: