Nytt badrum, 1958


De senaste decennierna har de brutalt kastats ut, 1950-talsbadrummen. Grönt
kakel och inbyggda badkar möts av rynkade näsor. Och visst, jag vet, det dolde sig
en del mögel här och där. Före stambytet hade jag själv ett sådant där djupt badkar
och 50-talskakel. Ej längre. Så i dag drömmer vi oss bort till 1950-talets sista år,
då det som nu slits ut och dumpas var modärnt och tjusigt.


Damen på bilden ovan "älskar sitt vackra badrum med dess varma
livsbejakande färger".


Perstorp-Plattan - och "läckert färgsatt sanitetsporslin" från IFÖ-verken.
 

Men annars är det Gustavsberg som dominerar annonserna från
1958-59. Och det handlar om färg!


... ofta om blått.


Ja, blått var flott!


Avslöjad? Det finns hjälp! En artikel
i Allt i Hemmet visar omgjorda badrum
"före" och "efter".


Jo, mina (2000-tals)vänner, detta är EFTER. Vi ser "Nya bekvämligheter
såsom duschhållare, duschförhänge, pall för barnen, mjuk sits på WC-locket
och skålbidé på väggen".  Skålbidé? Aldrig sett. Var den vanlig?


Den lilla hyllan är en Elfahylla. Jag har sett annonser för dem
i tidningar från 1950-talet, skulle vara roligt att ha en "badrummens
String".


Ännu en före och efter. Och även om jag själv tycker att det svarta
badrummet är riktigt tjusigt gissar jag att de flesta i dag skulle välja det
gammaldags badkaret i före-bilden?


Mer stilfullt i svart. Duschförhänge med vackert blommönster.


Till sist: VILL HA, som det heter. Badrummet med rött kakel och svart badkar från
Gustavsberg - vilken skönhet.
Och jag undrar: Finns det någon som faktiskt behållit och renoverat sitt färgglada
1950-talsbadrum istället för att göra om det till vitt spa? I så fall: Var kan jag
få se de bilderna?

Vilket badrum tycker DU är finast av dem i inlägget?
1 Ebba:

skriven

Jag gillar ljusblått eller ljusgrönt i badrum så jag hade valt de eleganta ljusblå handfaten. Överlag tycker jag att det är tråkigt med trenden med vitt porslin överallt, det kommer säkert komma en ny trend med färgglatt porslin snart. Då kan man få ett badrum i 50-talsaktiga färger utan att riskera mögel, hoppas jag :)

2 Linda:

skriven

Vår lägenhet befinner sig i ett hus byggt 1950. Kan ej med ord beskriva min lycka när jag kom in i badrummet första gången när jag upptäckte att det inkaklade badkaret fanns kvar. Jag rev ut trätrallen som låg på golvet och fann ett fläckfritt röd/grårutigt klinkergolv. Gissa även där min lycka?! Även "original"-duschhandtaget med vit bakelit fanns kvar och vi bytte snabbt ut plastduschslangen till en sån "metall-slang" som vi hittade billigt på Bauhaus. Slängde även i farten på ett svart toalettlock och satte svart kakeldekor på det vanligt tråkiga vita så det blev schackrutigt. Med ett badrumsskåp från Brevettato i gul/svart med tillhörande handdukskrokar känns vårt badrum i det närmsta perfekt i våra mått mätt.

Tack för en underbar blogg för övrigt. Lusläser den flera gånger om dagen! :)

3 Tusse:

skriven

Bidé är förvisso både tidstypisk och klassmarkör.

Finge jag välja skulle det bli färgställningen gult och svart. Inte för att jag är någon anhängare av AIK, utan för att himmelsblått får mig att tänka på Hötorget eller Odenplan.

4 Jo:

skriven

Min mamma och pappa har ett renoverat badrum, men de behöll faktiskt porslinet då (för 20 år sedan). Det var ljusgult i badrummet och ljust grön/blått i duschrummet. Tyvärr tär ju tidens tand och vattnet på porslinet, så nu börjar det bli dags att byta ut det på grund av att emaljen är dålig. Annars hade de nog renoverat ett varv till med samma porslin.

Min dröm är att hitta ett funkishus med ett orginalbadrum så man kan knacka ner kakelplatta för platta och sedan renovera det från grunden.

Min kompis har ett sådant badrum, jag ska kolla med henne om hon vill bistå dig med lite bilder!

5 Libby:

skriven

Ebba: Ja, vitt är trist. Avocadogrönt 70-tal är också trist. Men 50-talets pasteller är välkomna tillbaka i badrummen!

Linda: Jag förstår verkligen lyckan! Vad kul att ni gjorde 50-tal av badrummet istället för att riva ut. Och tack för beröm! Om du inte har en egen blogg så får du hemskt gärna mejla några bilder till mig, det skulle vara roligt att göra ett inlägg om "Bloggläsarna 1950-talsbadrum".

Jo: Heder åt dina föräldrar! Du får gärna kolla med din kompis om hon vill bistå med bilder. Som jag skriver i svaret till Linda så skulle det vara kul att göra ett inlägg med badrum i 50-talsstil, renoverade eller uppbyggda. Om din kompis har en egen blogg och visar bilderna där kan jag länka. Annars vore det roligt att få visa bilder på Femtiotalsjakten.

6 Linda:

skriven

Jag har i tankarna att starta en blogg liknande din. Har blivit så himla inspirerad och samtidigt peppad på att dela med mig till likasinnade av mina loppisfynd. Dessutom spännande och kul att komma i kontakt med andra människor med samma fascination för 50-talet. Om mina planer blir verklighet kommer jag självklart att lägga ut bilder på bloggen. Ska försöka ta lite bilder på badrummet, och mailar dem isåfall gärna till dig!

7 Larsson:

skriven

När Du badat färdigt så har jag ett inlägg åt Dig på Larssons Blogg... :-)

8 agata:

skriven

Det är så stiligt med färgglatt sanitetsporslin. Jag försökte förgäves övertala maken att vi skulle köpa begagnat när vi renoverade badrummet för några år sedan, men han tilltalades inte av det ljusblåa och rosa som jag hittade. Synd.



9 Libby:

skriven

Linda: Kör på! Du kommer inte att ångra dig. Bloggen är bland det roligaste jag gjort (och jag har hunnit med ganska många roliga saker).

Larsson: Går in och kollar NU.

Agata: Ja, synd. Om ni flyttar någon gång i framtiden får du se till att det blir till ett ställe med två badrum, då kan du ha färgglatt porslin i det ena!

10 margaretha:

skriven

Jag lutar nog åt det ljusblå - inte för färgens skull utan för att toaletten till mitt tonårsrum hade precis det Gustavsbergporslinet - i ljusgult.

Då hade min kompis familj ett helsvart badrum - det var i mörkste laget.

Margaretha

11 Kajsa Bergman Fällén:

skriven

Jag gillar det svarta kaklet eller kanske det röda kaklet med svart badkar. Snyggt!



Själv bor jag i ett sjuttiotalshus med liknande handfat som de blåa fast ljusgula. De hängde nog med ett tag. Jag gillar verkligen vårt gula porslin, vägghängda toaletter och bidé! Eller kanske inte bidén, den står mest och är ivägen :-).

12 Mimi:

skriven

Vill ha skulle vara något för mej! Tycker om det dramatiska i ett svart badkar!!!

13 Barbro Binda:

skriven

Hej! Hittade dig hos Larsson. Vilka härliga badrum! Kan berätta att vårat hus, byggt -69, har exakt det ljusblå porslinet från Gustavsberg kvar i original. Själva porslinet är i fint skick, det är bara metalldelarna som börjar bli skruttiga. Återkommer gärna! :-)

14 Libby:

skriven

Margaretha: Har du bilder på ditt tonårsrum på din blogg? Badrummet - ja, kanske blir det mörkt med helsvart.

Kajsa: Ja, leve färgen! Skönt att fler har valt bort vitt.

Mimi: Snyggt till badskummet! :-)

Barbro: Ännu ett bevarat badrum alltså. Kul! Och välkommen tillbaka!

15 Susanna:

skriven

Hej Libby!



Jag bara ÄLSKAR inkaklade badkar! Det svarta var riktigt läckert!

Vi har just köpt en lägenhet från sent 60-tal, med orginalbadrummet kvar. Visserligen inget inkaklat badkar, men ett fantastiskt mosaikgolv (självklart blått! :-)

Den läckraste detaljen är dock den inkaklade tvålkoppen!



Ps, jag älskar din blogg!

16 Libby:

skriven

Susanna: Inkaklad tvålkopp ger stilpoäng! Kul att du gillar min blogg, tack!

17 margaretha:

skriven

Nej, vet inte ens om jag har några bilder på det rummet. Möjligtvis finns det någora negativ nå'nstans - men sådana har jag tusentals av, så det blir inte lätt att hitta. Det var nog väldigt otonårsaktigt. Kartor och foton av vänner på väggarna, annars bara böcker. Det mest tidstypiska (60-tal) var nog en kort vägg med fondtapet - hästar.

Skriker till om jag snubblar över ett foto.

Margaretha

18 Lina:

skriven

Vi har bott i ett halvår i vår lägenhet från 1954 med orenoverat badrum och kök. Vi har "piffat till" badrummet med en 50-tals inspirerad toalettpappershållare och ett svart toalettlock, nu det det ut som nytt (50-tal alltså...)!

19 Karin:

skriven

Åh! Det svarta badrummet (inkaklat badkar med svart bakgrund) har min mormor! Exakt likadant! Är även den bilden från 1958? Mormor och morfar byggde sitt hus 1965. SÅ himla kul att se!

20 Clinen:

skriven

Jag berättade för ett litet sedan att jag sett ett hus från 1957 till salu. Där fanns det bilder på ett hel-kaklat badrum. Jag skulle kunna maila över någon bild till dig. (Jag kunde ju inte låta bli att spara bilder från huset!) /Clinen

21 Anna:

skriven

Åh, precis en sån toalett som det är i Perstorpsannonsen såg jag på deponitippen igår. Men originalsisten kvar.. lite lätt limegrön. Jag var nära att stjäla den men tänkte att någonstans måste man väl dra gränsen.

22 Henco:

skriven

Jag håller faktiskt på att renovera om mitt badrum från "modernt" till att vara tänkt att efterlikna ett 50-tals badrum så mycket som det går.



Har än så länge installerat mintgrönt handfat + toalett, badkaret fick inte plats så det får stå på vinden så länge. Har även ett badrumsskåp från cm torino i samma färg.



Bilder på badrummet och övriga lägenheten finns på styleroom.se sök på hencopenko så hittar ni mig.

Kommentera här: