Den enda inredningsbok du behöver


Ja, här står ALLT. Boken "Heminredning" kom ut 1955. Författare: Lena Larsson, tongivande
inredningsarkitekt på 1950-talet, konstnärlig ledare på NK Bo samt redaktör för Allt i Hemmet
ihop med Marianna Fredriksson, och Elias Svedberg, chef för NK inredning och möbelformgivare.


"Heminredning" går pedagogiskt igenom hur bostäder
av olika storlekar kan och bör möbleras. I den minsta,
1-rumslägenheten, tänker man sig att ett nygift par flyttar
in. "Bägge parter arbetar på dagarna. Hustrun sköter hemmet
ensam. Mannen har behov av en särskild skrivplats: han
läser per korrespondens.


3-rumslägenheten bebos av en familj med ett barn,
en flicka på 3 år. Som extra familjemedlem har man
hustruns mor boende i det mindre sovrummet intill
kapprummet. "Mannen är ombudsman till yrket och
har en mängd förtroendeuppdrag att sköta hemma på
kvällarna förutom sin ordinarie tjänst."


Men just den här provkartan över tapet och textilier
är avsedd för en ungkarls enkelrum med kokvrå.
Även han förkovrar sig i hemmet, om kvällarna.
"Ungkarlen i vår lägenhet är medicinare och är förutom
sin ordinarie tjänstgöring sysselsatt med privat
forskningsarbete."


Provkarta för 1-rumslägenheten. Litet rött och gult kan
pigga upp när mannen tittar upp från sitt Hermodsbrev
med engelska glosor.


Lämpliga kvalitetsmöbler presenteras på helsidor. Det här skulle man
kunna göra en quiz av, slår det mig. Många av er som läser Femtiotalsjakten
kan säkert pricka in de flesta av silhuetterna. Men modellernas namn
anges inte, endast tillverkaren.


En sida till. Underbart, eller hur? Det finns ytterligare sju, med soffor, bord,
förvaringsmöbler, skåp och fler stolar. Jag sparar dem till en regnig dag.


Just det! God modern karaktär ska det vara! Från några få kvalitetsmöbler i enrummaren,
då mannen fortfarande kämpar med de engelska glosorna eller ingenjörsexamen, till
smakfull villainredning med antika möbler i mixen och smakfull konst när han och hans
familj gjort klassresan uppåt. Många interiörbilder får vi på vägen, och man kan läsa boken
endast som en inredningsbok. Eller se en skildring av ett strävande folkhemsfolk.


Belysning är viktigt, och ägnas ett antal sidor. När hushållsarbetet
är avklarat och timman sen får även hustrun äntligen en stund över
till läsning.


De tänkte på allt när de skrev boken.


Stilfull interiör. "Jalusier och persienner/.../kommer mer och mer till
användning även hos oss."


Vad vore väl ett inlägg om inredning på en femtiotalsblogg utan
någonting av Stig LIndberg och Viola Gråsten? Mönstren är snygga 
till och med i svartvitt...


Gör om, gör rätt. Vi får inte mindre än tre skisser över felaktig möblering
av en enrummare innan denna visas upp som det goda exemplet.

Jag ska nu noga läsa "Heminredning" med dess 250 fotografier, 165 teckningar
och 8 färgbilder. Sedan vet jag exakt hur 1950-talets främsta inredare tänkte sig
att de finaste möblerna och materialen från tiden skulle blandas och ges - för
att skapa de moderna, perfekta hemmen.
("Heminredning" från 1955 är en omarbetad upplaga från 1947. Ja, det hände
en del under de åtta åren.)

TACK till Gunilla, som har härliga Risingeboden, för boken!
1 Tusse:

skriven

Jo man kan ju undra vad de vuxna hade för sängbordshämligheter som de borde låsa in för ... varandra?

Om enrumsmannen är medicinare tror jag inte att han läser engelska på Hermods eller Linguaphone, nej han läser latin enligt Naturmetoden!

2 Libby:

skriven

Tusse: Barnbegränsningsprodukter, gissar jag?

Medicinaren höll ju på med "privat forskning". Jag ser en galen vetenskapsman i vardande...

3 Jo:

skriven

Vilken fantastisk bok! Den ska jag hålla ögonen öppna efter! Tack för att du visar oss så mycket fint!

4 JJ:

skriven

Ser man på! Den boken hittade jag på loppis i våras för 10 kr!

5 Anders:

skriven

Oja... den är så himla fin! Lena Larsson är över huvud taget väldigt läsvärd, inte bara inom möbelgenren - allt från kokböcker till hur det är att ligga på sjukhus och hennes trevliga självbiografi!

6 Benny:

skriven

Tro det eller ej, men den har jag faktiskt bjudit på på Tradera en gång...fick den dock inte tyvärr! Den verkar ju kul!

7 Mira:

skriven

Åh! Den boken vill jag HA! Jag älskar färgkollagen med tapeter och textilier!!!

8 Kerstin:

skriven

Den här typen av böcker är ju en guldgruva! Det finns så många bra från 50- och 60-talet. Jag har bland annat en annan bok skriven av Lena Larsson tillsammans med Mårten Larsson, Bo i eget hus.

9 Syltan:

skriven

Vilket sammanträffande! Just den boken fick jag av mammas väninna för någon vecka sedan! Nu står den som ett konstverk i vår stringhylla med några 50-talskompisar förstås! :-)

10 Libby:

skriven

Jo: Tack! Ja, boken verkar ju dyka upp här och var, att döma av andra kommentarer.

JJ: Fynd!

Anders: Ja, och Allt i Hemmet var fantastisk när hon och Marianne Fredriksson var redaktörer ihop. Självbiografin har någon annan nämnt tidigare, måste se till att läsa den.

Benny: Både kul och lärorik.

Mira: De är två av de åtta FÄRGBILDERNA. :-)

Kerstin: Den ska jag leta efter. Och kanske gör du ett inlägg om den...?



11 Lisa:

skriven

Den här boken verkar ju fantastisk, den ska jag spana efter! Visa gärna mer...



Jag bläddrade i en liknande bok för ett par år sedan (lite äldre och inte lika "modern") Där rekomenderades en skön fåtölj till honom att sitta i om kvällarna och en "emma" åt henne så att hon kunde handarbeta obehindrat.



Också, förståss; INGEN LÄSNING eller RADIO i sängen.

12 Susanna:

skriven

Den där boken skulle jag kunna betala mycket för om jag hittade den på Tradera eller någon annanstans. Verkar ju hur fantastisk som helst!

Just sådana här saker hoppas jag alltid att jag skall springa över på loppisarna uppe i Norrland när vi är där. Där kan man verkligen fynda deluxe..

13 Linda:

skriven

Ååh. Kan inte annat än instämma med föregående skribenter. Vissa saker ger en större ha-begär, och den här boken är definitivt en av dem! Grattis till dig Libby!

14 Pernilla:

skriven

Jag kollar med Freddy & återkommer ang duschdraperi...

15 Libby:

skriven

Syltan: Du ska LÄSA den, inte ha den som prydnad. Skäms! :-)

Lisa: Ja, som jag brukar säga med ett stulet uttryck: Det var inte bättre förr, men snyggare.

Susanna: Av kommentarerna att döma så verkar den hyfsat lätt att få tag i. Var uppenbarligen en storsäljare.

Linda: Tack. Jag är verkligen glad över boken. Ger insikter.

Pernilla: Juste!

16 Staffan H:

skriven

Intressant att se vilket tankearbete man lade ner när ett hem skulle inredas på 50-talet. Så blev det oftast mycket vackert. Tittar man exv i en heminredningstidning idag ser man krusiduller och vitt, vitt, vitt och inget annat än vitt och lyxkök som inte är särskilt funktionella. Då inredde man ett hem - idag inreder man utställningslokaler.

17 Anonym:

skriven

Den boken skulle även plattsa fint i min bokhylla. =)

Kommentera här: