Den rockande norske svarte samen


Vem är det här? Keramiktavlan kommer från norska AWF, Arnold Wiigs Fabrikker.
Jag har visat honom i förbigående en gång tidigare, men plockar fram den här rockande
samen igen eftersom bloggen 50-talskeramik visar upp Svart 50-tal och undrar om fler
hänger på. Jag undrar: Finns det en norsk folksaga med en svart kille på ren?
(För er som inte vet vem den rockande samen är, info här .)
1 Tusse:

skriven

Egendomlig väggpryd ... mja, törs man kalla den för prydnad?

2 Hasse A:

skriven

Morrn.



Sök på Peer Gynt en norsk figur i ett drama från 1867 av Henrik Ibsen.



Ha de bra.

Hasse A

3 Libby:

skriven

Tusse: ja, det törs man, Den är fint gjord.

Hasse: Har nu läst igen hela manuset. Peer Gynt när han kommer hem från Marocko, med solbränna? :-)

4 Hasse A:

skriven

Morrn.



Sök på Peer Gynt bilder på Google, där finns det ett konstverk med de samma motivet som din keramikdings.



Ha de bra.

Hasse

5 Libby:

skriven

Hasse: Hm, hittade en affisch med Peer på ren i samma pose. Men han är inte svart där? Om det är en annan bild du menar, ge mig gärna länken. Och tack för att du hjälper mig med efterforskningarna!

6 Hasse A:

skriven

Morrn/Hej.



Kan det vara så enkelt att allt är svart utom det som är glaserat?

Alltså att typen av lera "fick bestämma".....

Va vet ja.....

Kanske en keramiker kan svara...

Ha de bra.

Hasse A

7 Libby:

skriven

Bästa teorin hittills. Det är Peer Gynt, på mörk keramik, och då blir både ansikte och fjällen minus topparna svarta.

8 Linda:

skriven

Åhåå... Äntligen får jag veta var min svarta keramiktallrik med Parismotiv på kommer ifrån. Har undrat ett bra tag nu vad AWF står för. Ska fota och lägga ut på bloggen. Tack Libby!

Kommentera här: