Filtar, filtar, filtar - och någon liten pläd


I dag blir det filtspecial på Femtiotalsjakten! På 1950-talet bäddade
man med filt och överlakan. Härligt omslag på Allt i Hemmet, eller hur?


Har du en Habo-filt? Det har jag! Och vill ha fler. Jag har blivit filtfantast.
Annonsen från Habo ullspinneri är från 1959. Jag skulle vilja få tag i den där
 stora, 160 x 220-centimeters filten för att kunna 1950-talsbädda min säng.
På skoj, ibland.  För så himla skönt är det ju inte.


Min Habo-filt, fyndad på Österbybruksmässan för 60 pix. Hel, ren,
ja, som i nyskick. Den sveper jag in mig i när jag tittar på teve.
Habo Ullspinneri etablerades 1882. Omkring 1920 började man göra filtar.
(Källa: Länsstyrelsen i Jönköpings län.)


Hade man kanske Habo-filtar på Haga slott?
Habo Ullspinneri drevs fram till 1966. Filtväveriet
övertogs av Tidstrands i Sågmyra.


Äh, vi kör en annons till. Alltid är det någon bloggläsare
som säger "Åh, där är ju mormors filt!"


Ur "Villatidskriften Hem i Sveriges" register 1960:
Habo och Tidstrands, som alltså tog över produktionen
av filtar från Habo. 1976 lades även Tidstrands yllefabrik
ned...


... men på Tradera, bloggar och i designartiklar lever Tidstrands namn
- eftersom Viola Gråsten formgav filtar som nu är eftertraktade klassiker.
Tack till Ada på retroforum.se för bilden på den blå filten. Läs en
intressant tråd på retroforum om Tidstrands Gråsten-filtar.


Även Sigvard Bernadotte skapade för Tidstrand.
Annons från 1953.


Nya filtar med retrokänsla hittar man bland annat hos Klippan Yllefabrik.
Den här, "Scott", vill jag ha till min bil. Klär man in det lilla baksätet med
"Scott" och lägger dit en bilkudde så blir det fint, tror jag. Den kostar dock
cirka tio gånger så mycket som Habo-fyndet.


"Cross" heter pläden från Klippan, 
en present från min väninna Monet.
Den trivs i soffan "Belle".


Även Klippan är ett anrikt företag,
men först i början av 1990-talet började
man med hemtextilprodukter. Tidigare
var det garner som producerades.


En pläd från mitt barndomshem, och som bör vara sent 1950-tal.
Ingen aning om ursprung, men färgerna är fortfarande efter
cirka 50 år fina.


Till sist "mormorsfilten", här är mormor ung husmor och virkar
glada rutor. Kanske aspirerar hon på titeln "Sveriges husmor"?!

Nu vill jag att ni berättar om/länkar till era filtar och plädar!
Filtfavoriter? Virkar du filtar? Har du intressanta filtfakta som jag kan
lyfta upp och uppdatera inlägget med? Var finns de snyggaste retrofiltarna
just nu, mer än hos Klippan (jag hittar inga riktigt fina hos kedjorna
i höst)?

UPPDATERING: Redan flera roliga och intressanta kommentarer,
bland annat med länk till en ruskigt snygg hemvirkad filt i mormorsrutor.
Kommentera mera!
1 Tusse:

skriven

Filt - design Viola Gråsten? - broderad bilkudde med vänstertrafikmotiv!

Än var det hemvävt som gällde.

På sextiotalet kom Artex i Mjölby (fabriken finns fortfarande) med Eleganza/Bonanzaklädsel i äkta perlon - fanns i de flesta tvåfärgskombinationer. Vilket framgår av läckra flersidesannonser i ledande tidskrifter, t.ex. Det Bästa april 1964.

2 kicki:

skriven

läser inlägget uppkrupen i soffan under min viola gråsten-filt



Jag får ständigt hejda mig från att köpa filtar och plädar, jag hittar nästan alltid en massa såna att bli kär i (senast igår den här, men jag är inte överdrivet förtjust i färgerna: http://www.tradera.com/retro-50-tals-filt-plad--auktion_99045654). Oftast tjocka yllevarianter i andra mönster än just rutigt eller randigt.

3 Mira:

skriven

"Åh, där är ju mormors filt!" Den gulochgrårandiga Habofilten!!!



Och mina bilfiltar är bara så fina. Inköpta i en liten antikbod i Huskvarna för 25 år sedan. I gult, grönt och rött! Bor naturligtvis i bilen... Får nog göra ett inlägg om dem så du får se dem!

4 Libby:

skriven

Tusse: EXAKT sådan kudde är jag på jakt efter!

Kicki: Ja, de där tjocka filtarna är underbara. För visst menar du sådana som dem de har istf täcken på Allt i Hemmet-omslaget?

Mira: JA! Gör ett inlägg!

5 Jo:

skriven

Jag gillar också plädar. Jag har tyvärr ingen 50-talspläd, men jag skulle gärna köpa en om jag kom åt! Däremot virkar jag mormorsrutor. Sambon var lite skeptisk, så jag började med en "pläd till katten" som godkändes. Nu har den pläden vuxit och är snart en hyfsat stor pläd och sambon är fortfarande nöjd, så det kan nog bli fler... :) Perfekt tv-pyssel!

6 agata:

skriven

Jag är en sucker för filtar! Har alldeles för många yllevarianter, i vackra färger, men kan inte gå förbi dem. På mitt favoloppis kostar de ofta tio kronor, och då kan de ju inte få ligga kvar!!

Några av de finare är i röd-gul-svart. Fyndade för 15 år sedan när inge intresserade sig för vare sig 50-tal eller textil.

7 Louise:

skriven

Jag älskar virkade filtar. Speciellt mormorsrutor. Det är rogivande och enkelt att göra. Länk till min första mormorsrutefilt finns här: http://polliver.blogspot.com/2009/07/min-forsta-filt-ar-klar.html



Ha en fin söndag. :)

8 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag har en gammal pläd/filt. Vad är skillnaden?



Den går i rosa ton, är av ylle, blommönstrad och med laskad kant. Kan det vara 50-tal?

9 Anna:

skriven

Tack snälla Libby för svar om trappstegspallen, mor sken upp av lycka när jag berättade vad folk ger för den i antikaffärer. Ska se om jag kan spana efter någon slags märkning.



Ha en fin söndag.

10 Elin:

skriven

Finns det något skönare än en riktigt mysig filt? Älskar filtar! Man kan aldrig ha för många!

11 Elisabet:

skriven

Å, vi hade Viola-Gråstenplädar i mitt barndomshem .., röda såna .., och senare kom nån slags acrylfilt som, om man drog handen hastigt mot tyget, nästan började blixtra .-)

12 Ebba:

skriven

apropå filtar: Tänkte på dig när jag såg detta gigantiska 50-tals (60?)-frottetyg på ebay, solgult och allt! Men slutar om 15 minuter.. Vore roligt att ha sytt en morgonrock av detta tyg.

W0QQitemZ170386882742QQcmdZViewItemQQptZUKCraftsFabricTextiles_SM?hash=item27abd980b6&_trksid=p3286.c0.m14" rel="nofollow">http://cgi.ebay.co.uk/FAB-LARGE-VINTAGE-1950s-RETRO-TOWELLING-MATERIAL-FABRICW0QQitemZ170386882742QQcmdZViewItemQQptZUKCraftsFabricTextiles_SM?hash=item27abd980b6&_trksid=p3286.c0.m14

13 kicki:

skriven

Ja, precis såna menar jag. De där tjocka, ostickiga som även passar finfint som bilfiltar och att ha liggande på sitsen i soffor och så. Underbara. Men de helt omönstrade är trista. Ett pucko till exojkvän körde en av mina soffiltar i torktumlaren efter en tvätt. \*muttrar\*

Den kom från en liten utflykt ner till filtförrådet

på den folkhögskola jag pluggade på efter gymnasiet. Husmor hade bytt ut alla filtar på internatet till några läskiga syntetfiber-täcken som mest kändes som bäddmadrasser! jag och några kompisar protesterade och blev nersläppta i källaren och fick plocka så många gamla yllefiltar vi orkade bära!! Några av dem hittade aldrig tillbaks till källaren igen när läsåret var slut...

14 Monet:

skriven

Jättekul att Klippanpläden Cross kommer med bland dina filtar och plädar. Den bara klädde dig, som du vet. Lustigt nog är det min kusin (han som är pappa till Arnbarnet) som driver Artex i Mjölby som någon kommentar handlar om!

15 Libby:

skriven

Jo: "En pläd till katten" :-)

Agata: Tio kronor per filt. Kanske tur att det inte är så där jag bor, jag skulle ha en hel garderob full.

Louise: Snygg! Jag länkar till ditt inlägg.

Moster Mjölgumpa: Jag kollade filt och pläd på Wikipedia. De och jag tycker att pläden är tunnare och mindre. Den rosa låter som 40-50-tal? Men jag är ingen filtexpert - bara filt-aficionado :-)

Anna: Kul att kunna vara till hjälp!

Elin: Precis!

Elisabet: Brrrr...

Ebba: Länken funkade inte, men lät intressant!

Kicki: Hehe, bra att ni befriade filtarna från folkhögskolan!

Monet: Världen är liten. Crossfilten är mjuk och härlig.



16 Benny:

skriven

Visst är det häftigt med såna filtar! Jag skulle gärna ha en Viola-filt med, det finns flera fina färger! Jag ska göra ett inlägg om filtar jag med, vi har ganska många, både gamla och nyare!

17 Erika:

skriven

Vilka underbara plädar. =)

18 Raggmunk:

skriven

Fina de där Habo-filtarna, jag var faktiskt på spinneriet igår där de gjordes. Nu används lokalerna till konstutställningar bland annat, och en kuriosabutik finns där med (som jag gärna besöker)

19 anna:

skriven

Ooooh mormorsrutor har blivit min grej också! Här är min andra filt: http://www.filipsdotter.se/wp/?p=583 med sexkantiga rutor. Har även virkat ett datafodral och tillverkar just nu ett iPhonefodral i samma teknik :) Det är roligt att kombinera "gamla" tekniker med nya helt enkelt.

20 Liina:

skriven

Har tack vare Kicki också en Viola Gråsten. Grön och fin är den och passar både i soffan (där den matchar alla mina andra gröna saker) och är mysig och fin som underlag när man fotar saker... =)

21 Mina:

skriven

Åh, hej! Jag blev bara tvungen att kommentera lite här i din superfina blogg! Letade egentligen efter ett tygs proviniens som jag hittills inte funnit här, men jag gör mig ingen brådska härifrån nu. :-)

Jag är filtoman och har säkert ett tiotal härliga ullfiltar varav de flesta är Viola Gråstens. Våra Violor är mjuka och lite tjocka, men mina svärföräldrar har ett par som är nästan lite stickiga och bra mycket tunnare, även fast randning och sådant är likadant. De är inte tvättade eller något sådant, så det borde finnas varianter helt enkelt. Vet du?

På återseende!

22 Ruggugglan:

skriven

Plädar!Vad jättebra information du hittat! Hos Ruggugglan hittar ni hemvävda plädar ofta efter väldigt retro mönster, att inspireras av!

Följ min nya blogg Ruggugglan på www.svenskull.se

23 Anonym:

skriven

Jag hittade en grågul Habofilt igår. Den är jättefin! Vilket år lades Habotillverkningen ner egentligen?

Kommentera här: