Jag tänkte på er hela tiden (Kistamässan del II)


"Fick inte följa med". Ser hunden ut att tänka.
Här kommer ett inlägg tillägnat er som inte kom iväg på Antik & kuriosa i Kista
¨- och alla andra fellow bloggers. Jag plåtade litet saker som fick mig att tänka på vissa 
av er när jag såg dem.
Enjoy!


MOSTER MJÖLGUMPA.
Den fina figurinen satt där hos Antikanten och ville
till Skåne, till den bloggare som förstår den svarta
50-talsgipskulturen allra bäst. 370 pix.


MIMIS ANTIKVITETER OCH ANDRA AKTUALITETER.
Och dessa skönheter, de bad att få resa till Åbo, till Mimi som
allmänbildar oss andra om jugend. Också Antikanten.
1 500 respektive 3 400 kronor.


JJ.
Stiligt, stilfullt, stramt. Jag tänkte direkt på JJ, inte bloggare men mycket
kunnig kommentator på olika fora och ibland här också. Fotograferat
hos J-Antik.


ÅSA.
Som köpte ett dockskåp jag fyndade på loppis, och fick mig att känna
mig som en hel antikhandlare. OCH som var en av de första
stammiskommentatorerna på Femtiotalsjakten. Åsa, jag hittade
faktiskt en möbel till ditt dockskåp på mässan! Ingen av de här
dock, som fanns hos Brunnsta handel.


PORSLINSBLOGGEN.
Hallå, Benny, vårt orakel, här har du något att bita i. Vad heter kopparna
från Gustavsberg? De fanns hos Uthuset, vars ägare sökt på alla sätt
och ställen men inte hittat namnet. Hon, jag och hela världen väntar
med spänning - ska du lösa gåtan?
UPPDATERING: "MB" hann före: "Gustavsbergskopparna heter Fashion Grid
Yellow (finns även med bl a röd kant). Tillverkades 85-87


50-TALSKERAMIK.
... för visst skulle du kunna tänka dig att ge Dorothy Cloughs litet
malliga katt ett hem? "Den grej idag som flest fingrat på", sa killen
som har Korrens kuriosa och jag försökte låta bli att tänka svininfluensa. 
1 100 pix.


TUSSE.
Jag trodde bara att det fanns en Tussekatt - men här är ju ett helt gäng!
De spanade ut på oss mässbesökare från J-Antik.


PORSLINSAMATÖREN.
Jag såg framför mig hur denne bloggare försöker få alla i sin omgivning,
inklusive små oskyldiga barn, att intressera sig för samma ämne som han
själv. Startkitet för blivande porslinsamatörer fanns hos Ubes Antik.


KERSTINKOKK.
För att Kerstin har berättat på sin blogg att hon har ett stort Blå Eld-fat
i rött som hon serverar lussekatter på, och det tycker jag är höjden
av julskönhet. Rågers Antik & Design hade mer grå Blå Eld än jag
tidigare sett samtidigt. Så snyggt ihop med röd dito.


UPSALA-EKEBY-SAMLARNA.
Hörrni, lova att skriva mer om Taisto Kaasinen, min favorit på Upsala-Ekeby,
så får ni se resten av bilden också! Jons Antik & Kuriosa hade dyrgripen.


UPPDATERING: Nu visar Upsala-Ekeby-samlarna två underbara hundar
av Kaasinen, så då visar jag hela fisktavlan! (Ursäkta blänket...)

Men... någon mer än jag och Empire-Amelie (och Porslinsamatören), måste
väl ändå ha besökt mässan?
Tipsa om ditt blogginlägg - jag länkar!

I morgon: Det blev taxi hem - till ett nytt hem (Kistamässan del III)
1 Henrik:

skriven

Inget dåligt startkit det där inte! Och så får man en pytteliten spinnrock på köpet. :)

2 Kerstin:

skriven

Ja, den grå glasyren på Blå Eld är verkligen snygg. Kanske den glasyr där reliefmönstret framträder allra bäst.

3 Larsson:

skriven

Trött på av att gå på mässa? Pust - Larsson blir trött bara av att läsa Din blogg och ta in alla intryck... ;-)

4 Camilla:

skriven

Underbara bilder, måste gå på en mässa någon gång... I ett annat liv med mer tid kanske?

5 Tusse:

skriven

Mmmm ... tussekatter!

Den till vänster är nog mest lik förebilden (om man får säga så)

6 Ebba:

skriven

Jag bor ju i akalla men som student vill jag inte betala inträdet och sen känna att jag inte kan handla något där inne... tråkigt, hade varit kul att gå! Av allt på bilderna är KATTEN min favorit, svininfluensa eller ej :)

7 Erika:

skriven

Vilka underbara kuriositeter! =)

8 Benny:

skriven

Den du...där fick jag nåt att bita i...jag tror det är Stickans SA-modell, men jag måste jämföra...då går tanken på Bibi Breger vad gäller dekoren, den liknar en del av hennes grejer! Jag ska leta och återkommer. 1950-tal tror jag...mycket gissningar här känner jag :-)



Jag tror att jag hade uppfattat mässan som ett museum, rejält inträde, men man kommer för njutningen att se alla grejer!

9 Libby:

skriven

Henrik: Ja, bara en sådan sak! :-)

Kerstin: Det lustiga är att den grå färgen är ganska tråkig ensam, men så fort den får sälskap av den röda eller den blå så glimrar den. Skitsnyggt.

Larsson: Du hade nog fastnat i montern med Årets samlare, som visade bilder på alla sina många ton tunga maskiner.

Camilla: En dag kommer du iväg! Man får två chanser per år, höst och vinter.

Tusse: Den vemodigaste katten.

Ebba: De borde ha studentrabatt eller något. Som sagt, 130 pix ÄR mycket pengar för att komma in på ett ställe där meningen är att man sedan ska handla saker.

Erika: :-)

Benny: Gotcha! Men jag är 99,99 procent säker på att du återkommer med svar. Känn pressen - jag lovade damen hos Uthuset att mejla henne när du kommit på svaret :-)

10 loppisfia:

skriven

Och titta vad jag har då!



http://loppisfia.blogspot.com/2009/05/jag-glomde-ju-visa-vad-jag-kopte-den.html



Samma negress, jippi!

11 Libby:

skriven

Loppisfia: Då "tjänade" du 300 kronor i våras!

12 tusse:

skriven

Ja, det är jag det!

13 Skaffaren:

skriven

Kaasinen är även min favorit.

14 MB:

skriven

Gustavsbergskopparna heter Fashion Grid Yellow (finns även med bl a röd kant) och är mer en mugg än en kopp. Tillverkades 85-87.

15 Libby:

skriven

Skaffaren: Vi har god smak.

MB: Tack!

16 Benny:

skriven

Ja du ser...inte hann jag kolla det, men det var nåt lurt med dem, givetvis för nya för att jag skulle kunna pricka in vare sig modell eller dekor :-))

17 Åsa:

skriven

Åhh, nåt till mig! Vad spännande! Det lönar sig alltså att vara trogen läsare. Toppen att jag själv slipper rota runt efter prylar... Kanske blir dockskåpet klart till A:s födelsedag dagen före nyårsafton!

18 JJ:

skriven

Kul att du tänkte på mig när du såg de fina Dominosarna! Jag skulle gärna vilja ha ett par av dem men jag antar att prisnivån var hög...

19 Libby:

skriven

Benny: Alldeles för nya.

Åsa: Hoppas du gillar möbeln, jag tar med den till jobbet på torsdag!

JJ: Jag kollade tyvärr inte priserna på dem. Var själv mest sugen på den lilla märkt H55, souvenir därifrån, antar jag?

20 JJ:

skriven

Det stämmer att den är en souvenir från H55. På Tradera brukar de sluta på 800-1.200 kr. Handlare tar 2.000-3.000 kr.

Kommentera här: