En sväng till mörka Söder (1)


Söder är inte min stadsdel, har aldrig varit. Men då och då måste jag våga mig
förbi Slussen för att ta del av det som finns och händer där. I dag gjorde jag ett
retrobutiksvep. Jag började med att fika på Café String på Nytorgsgatan för första
gången i mitt liv. De har en snygg skylt. 


Två stenkast därifrån på Bondegatan ligger Cocktail de Luxe,
med nyproducerad retro. Bland annat Kobrorna. Såklart
de är svarta och röda (syndikalistfärgerna) och orange
(70-tals-färg) om de står i ett skyltfönster på Söder.


Södra skattkammaren på samma gata hade ett rött
Stringblombord, ett av de snyggare blombord jag sett. 
Ett längre bildsvep från min resa till Södermalm kommer
någon dag framöver. För jag såg en hel del trevligt
i de sammanlagt fyra butiker jag besökte innan jag
återvände till tryggheten norr om stan.


Men nu ska jag sätta mig med en påse Tickor
och en burk Ädelstålsvård. Nästa vecka ska
mina köksluckor äntligen
få nya handtag.
1 Tusse:

skriven

Men Tusse trivs på Södermalm, om inte annat av nostalgiska skäl (första jobbet hemifrån på Skaraborgsgatan 1986). Håller också med dem som säger att Sthlm S var roligare förr!

2 gewe:

skriven

har du eventuellt några kökslås till salu? läser för övrigt din blogg med stor behållning! gewe

3 stina:

skriven

Den röda stringblomlådan var faktiskt ursnygg.

4 Libby:

skriven

Tusse: Jag har aldrig jobbat, pluggat eller varit kär på Söder. Kanske sådant som krävs för att man ska trivas.

Gewe: Ja, eventuellt. Har fått köpa dessa av grannen för tio kronor styck. Ska se hur många lås som går åt. Om det blir över mejlar jag dig!

Stina: Ja, verkligen. Och den första i rött jag har sett, men de kanske är hyfsat vanliga?

5 kicki:

skriven

men söder är MIN stadsdel. Det är det stockholm jag först kom i kontakt med, där min första kärlek bodde, dit jag alltid återkommit när jag velat driva runt och känna mig HEMMA, och där jag sist VAR hemma innan jag flyttade för ett par år sen. Lustigt nog i samma lägenhet där min kärlekssaga med söder började 20år tidigare...

6 Anna:

skriven

Blombord är snyggt! Hade jag haft plats hade jag nog skaffat mig ett. Cocktail De Luxe var jag på i våras, skoj affär! Jag har en röd nyrpoducerad kobra. Ljudet i den är värdelöst!!! Får bli en riktig kobra nån gång framöver...

7 gewe:

skriven

nyinflyttad försöker jag få lite stil på 50-talslägenheten

skulle behöva 9 lås till köket + gärna ytterligare 6 till hallen



du får gärna dubbla priset kvalitet får kosta/ m v h

8 Libby:

skriven

Kicki: Så där känner jag för Norrköping, som jag alltid tyckt är som ett bättre Söder.

Anna: Men de är snygga.

Gewe: Det kan bli 6-7 stycken över (vet ännu inte vilka som är riktigt hela och fungerande). Återkommer!

9 Pernilla:

skriven

Jag har precis börjat på skola på Söder. Ska nog börja utforska stadsdelen nu känner jag som annars är lite vilse på "fel" sida av stan.

10 Ebba:

skriven

Jag har det bakersta blombordet, fast svarta ben o string istället för vitt. Har mina citrusar på det men tyvärr mår de inte så bra just nu så det förtar lite av blombordets glans.

11 Libby:

skriven

Pernilla: Lycka till med utforskningen! Jag har väl aldrig riktigt gett Söder en chans.

Ebba: Snyggt med spaljé.

Kommentera här: