Höstfärger hemma hos mig


Min etta börjar bli en 50-talslya. I går fick jag besök av min väninna Empire-Amelie,
inredningsbegåvad och uppriktig. Hon tittade runt och kom med omdömen. Blombordet
gillar hon inte - utan tycker att jag ska ha ett i String istället. Vi får se. Vad tycker du?
OBS! Svärmorstungan längst  till höger, very 50s!


Bara några 50-talsfärger och mönster. Vinrött fat från Jie,
gult från Gefle och anonymt blågrönt. Bakgrund: En av
mina köksgardiner, ur alla fyndlådors moder.


Mer färg! Det är ju höst! Fruktfatet gillade att få omsluta mandariner/
satsumas/clementiner (?). Det var lättare på 1950-talet, då fanns det
bara apelsiner...


Svampsäsong. Handduken hittade jag på Åhléns förra
hösten, de har alltid kul handdukar i retrostil. Trappstegspallen
är ett av mina bästa köp. Praktisk att stå på för att nå,
pryder sin plats i köket, och funkar även som hylla.


Mina Stringhyllor är uppe! Den här rymmer litet 50-talsgrejer nu, men
ska få fler böcker. Tallriken är Rörstrands Bimbo, skålen är tyska Bay,
bilen är Corgi Toys "Superior ambulance on Cadillac chassis".


Och här har tranan flyttat in! Rådjuret i porslin som jag köpte för ett tag sedan åkte
ut idag och fick följa med Empire-Amelie till hennes syster Syltan. Det blir inga rådjur
i mitt hem, har jag bestämt mig för. Varken i trä eller porslin. Men tranor är en annan
femma. En rad snyggt gjorda fåglar ställda i storleksordning. Jodå.
UPPDATERING: Jag skrev häger först, tycer att den ser ut som en häger. Men Bege
kommenterade och påpekade att det måste vara en så kallad tv-trana, kär inredningsdetalj
när tv-apparaten kom.


1 Tusse:

skriven

Hurra för hägrar i storleksordning!

2 Sara:

skriven

Vad fint du har det! Kul att se bilder från ditt hem!

3 kicki:

skriven

Ett bra samlingsnamn för alla såna där små citrusfrukter som man ändå aldrig kan hålla isär: minisiner.



Och jag röstar helt klart för stringblombord - har lite allergi mot den där bambu+glas-stilen. Men kan samtidigt tänka mig att den kan ge lite trevlig variation om man har allt för mkt string i samma rum... hm. svårt.



Jag hade förresten nån barnsits till en sån där trappstegspall när jag var liten, har jag sett på nåt kort. Smart.

4 Camilla:

skriven

Jag är på jakt efter krukor och då är de finast från 50-talet tycker jag. jag blandar ju alla årtal, det smyger in lite 80-tal till och med numera. Ser fint ut! Jag undrar om det gula fatet fårn Gefle heter Fyris? Färgen påminner om ett uppläggningsfat jag köpte häromveckan...

Ha det fint!

5 Libby:

skriven

Tusse: Kul att du gillar den idén!

Sara: Tack!

Kicki: Minisiner - sött ord. Jo, det är just det där med för mycket String. Än så länge har jag bara två bokhyllor, och så en som ska upp i köket. Men det kan mer String. Och sedan så tycker jag att den där zinklådan i Stringblomborden kan se litet sunkig ut?



Camilla: Ja, det där är en blandning. Bara den vinröda i mitten är 50- eller 60-tal, Jie. De andra är 2000-tal. Det gula fatet är ett reklamfat för Hassan kaffe, från Gefle. Du ser baksidan av det i inlägget "Första, andra, tredje".

6 Anna:

skriven

Vad fint du har!

Jag röstar också för ett blombord i string, det finns så många fina!

Fruktfatet är ju helt underbart!

7 Bege:

skriven

Är det en häger man ser i hyllan? Är det inte en trana? Den kallades väl tv-trana.

8 Libby:

skriven

Bege: Jo, det är det ju. Jag tyckte den såg ut som en häger. Men det är klart att det är en tv-trana. Tack.

9 Benny:

skriven

Blombord i string, ja tack! Det finns nån tråd på PES om detta, tydligen gjorde IKEA ett väldigt snyggt!



Tranan, jag en sån gjorde jag i slöjden, den står faktiskt framme nu (!) sågad, slipad och bränd med brännare enligt konstens alla regler...



Stegpallen, jag gillar verkligen dem, har ju två stycken, båda behöver ny "matta" i sits och steg, det blir ett framtida projekt...ännu ett...

10 Helena:

skriven

Haha.... Nä... Tuppar är nog inget för dig! Men jag har något som får mig att tänka på dig varje gång jag ser det.... Kan du mejla mig din adress så ska du få en liten "blogg-present"? Min mejl är; [email protected]

11 Lina:

skriven

Åh så snyggt!

12 Pernilla:

skriven

Jag har en precis likadan banankorg (arvegods) hemma, älskar den!

13 Erika:

skriven

Åh, vilka underbara prylar du har. =)

14 Kryckan:

skriven

Färgerna är fina! Blombordet ser fint ut dock skulle jag föredra ett stringblombord. Du har ju uppenbarligen en hel del prylar och vad jag förstår bor du inte i ett slott till ytan så frågan blir då hur får du plats med allt?

15 Libby:

skriven

Benny: Tänk att du gjort en sådan trana! Imponerande.

Lina: Tack!

Pernilla: Visst blir man glad av den?

Erika: Tack!

Kryckan: Okay, jag har nu förstått att de flesta föredrar String istället för bambu&glas. Som sagt, vi får se... Jo, jag har ju en etta, och det du ser är väl ungefär det som får plats i rummet. Inser att jag måste göra om ett av gästrummen på landet till 1950-60-tal också.

16 Pernilla:

skriven

Jag är på jakt efter en tapet som andas 50-tal. Den man ser på bilderna är riktigt fin, är det nyproduktion? Om inte, har du några tips?



/Pernilla

17 Libby:

skriven

Pernilla: Tapeterna är originaltapeter från 1950-talet. Jag köpte dem hos Handtryckta tapeter, sök på det namnet på bloggen så hittar du en massa info - och tapetprover!

18 Jo:

skriven

Men, vilken snygg och fin blogg du har! Jag älskar 50- och 60-tal, så bara att surfa runt bland dina bilder är ju hur roligt som helst!

Jag röstar för övrigt också på string-bord!

19 Libby:

skriven

Jo: Tack och välkommen åter!

20 Signe:

skriven

åh, blombordet är superfint! jag har en hemlig dröm om blombord + gungstol i samma stil. grymt! Tapeterna också jättefina btw!

21 Anna:

skriven

Hej femtiotalsjakten!



I somras köpte vi en precis sådan där trappstegspall i rött. Vet du något om den?



Vänliga hälsningar Anna.

22 kicki:

skriven

mormor hade nåt stringaktigt blombord med kopparlåda. Snoffsigt.

23 Libby:

skriven

Signe: Äntligen! Någon som gillar bambu&glas-bord :-)

Anna: Jag har svarat, i en kommentar på din blogg. 50-60-tal, vanligast i rött och blått, fabrikens namn står under, ska kolla när jag är tillbaka i lyan.

Kicki: Jahaja, en till som röstar på String...

24 Libby:

skriven

Anna: Lindqvist Motala står det under pallen.

25 Staffan H:

skriven

Något fel på eller med blombordet tycker jag inte att det är, men Empire-Amelie såg förstås helheten. Sedan kan jag tycka att för många stringmöbler blir fel det med. Personligen tror jag mer på blandad kompott (och så var det förmodligen i de flesta hemmen). Så länge det passar ihop med övriga möblemanget är det inte fel.

26 tommy:

skriven

Hej,
Var fann du trappallen?
Mvh
Tommy

Svar: Jag tror att jag köpten den i fd loppisen Hamnladan i Norrtälje. De brukar dyka upp i retrobutiker och på nätet, men då kostar de alltfrån 400 kronor och uppåt.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: