Min soffa heter... Belle!


Här ser ni soffan Belle. Hon valde själv sitt namn bland de över 150 förslag som
lämnades in i tävlingen "Fira Femtiotalsjakten - vinn Fallande löv", där jag bad er döpa
min soffa. Jag tyckte att det var svårt att välja ett av alla roliga och begåvade namnförslag.
Men för Belles del var tävlingen avgjord i ett tidigt skede. "Belle - det är jag!" sa hon så
fort det namnet dök upp. "Southern Belle!"


Soffan Belle drömmer nämligen
om att bo i Savannah, Georgia,
i ett rum med utsikt mot ett av
stadens 22 små vackra torg.
Den mest kända av alla
"Southern Belles" är Scarlett O´Hara
i "Borta med vinden". I filmen spelad
av Vivien Leigh (bilden).
Första pris för namnet Belle går till Git,
som vinner 2 Fallande löv-muggar,
en handduk och ett servettpaket.

   
Cardio, hjärta på latin, är det
namnförslag som jag själv försökte
pådyvla Belle. Litet mer klass, litet
findesign, sådär.
"Hm", sa Belle, "det kan få
andra pris". En Fallande löv-handduk
går därför till JJ, som föreslog Cardio.


"Om jag hade varit en Ikeasoffa
hade jag hetat Stilleryd, som pelargonen",
säger Belle. Det namnförslaget, från Anna
får tredje pris, ett hedersomnämnande
och ett paket servetter med fallande löv.


En hel bunt extra hedersomnämnande går till
er som föreslog Anna-Lisa, Essie, Gulli, Hjördis och Siri.
Fina kvinnonamn, på fruntimmer som var i full sving
på 1950-talet. Och som kanske emellanåt tog igen sig
i en soffa som Belle.

Och till sist ett stort tack till ALLA som deltog
i tävlingen! Och... visst är min soffa en Belle?



1 Tusse:

skriven

en Belle absolut och Vivian som Scarlett var tjusig hon också.

2 grandprix63:

skriven

Belle...

Det låter bra.



Kul tävling. Grattis Git!

3 Ebba:

skriven

Ja det namnet passade finfint! Nu blev soffan mer personlig, eller hur? Söt är den.

4 Camilla:

skriven

Strålande val! Grattis till vinnaren!

5 Pernilla:

skriven

Riktigt fint namn - Belle! Din soffa ser ut att vara nöjd oxå!

Pernilla

Kommentera här: