Så mycket 1950-tal det kan bli


God morgon, måndag! Ni känner igen mönstret, eller hur? Ganska ofta ser man
någon del i den här serien, på loppisar och antikbodar. Men vad är det? "Västtyskt",
sa någon när jag frågade.
Bilden tog jag hos Wanjas vardagsrum på mässan i Österbybruk förra helgen.

 
Min vas köpte jag förra hösten, och sitter nöjd med den. Det blir inte
mer 1950-tal än så, men en grej i serien räcker. Även om den lilla asken
på översta bilden är bra söt. Vasen till höger plåtade jag hos Syltan
& Saabmannen
. Under min vas står det "Foreign" och några siffror.
Vem vet mer om denna keramik?

Trevlig fortsättning på veckan!
1 JJ:

skriven

På denna hemsida finns en massa tysktillverkad keramik - kanske kan du hitta något där.

2 Wanja, Wanjas Vardagsrum:

skriven

Halloj!



Mailade just en länk till dig :) http://www.outernational.info/itemgerman50.php?item=g5383 Hittade den i ett inlägg från 2007 på Retroforum. Serien är tydligen tillverkad på 50-talet av tyska Bay och heter Florence. Vad underbart det är att hitta sådan info :)

3 JJ:

skriven

Det verkar som att det är denna från Bay keramik!

4 Tusse:

skriven

Jawohl, gewiss aus den goldenen Fuffzigern!

"Foreign" betyder i detta fall inte utländskt utan tillverkat i Förbundsrepubliken, liksom "Jmport" (observera formen på bokstaven I) att föremålet är avsett för export (sic)

5 Wanja, Wanjas Vardagsrum:

skriven

Vill bara spinna vidare på det Tusse skriver, här finns en kort beskrivning om de olika stämplarna: http://www.retroforum.se/index.php/topic,170.msg1086.html#msg1086

6 Benny:

skriven

I somras vid besök hos föräldrarna såg jag en sån vas/kanna, kommer ihåg den från när jag var liten, vet att morsan gillade den i alla fall. Hemma hos svärmor står en sån skål med lock, så den verkar ha varit ganska vanlig! Kul att få veta att det är "Bay"!

7 Libby:

skriven

Wanja och JJ: Tack!

Tusse och Wanja: Tack även frö denna information.

Benny: Ja, jag ser den nu och då. På antikmässan i Kista förra hösten fanns en jättestor urna. Den såldes medan jag gick ett varv kring monterkvarteret.

Kommentera här: