Sju sorters Helmer (III)


Hello, Helmer Ringström lovers. Det är dags för diskställ #3 med Helmertallrikar.
Som jag berättat tidigare samlar jag på Geflemästarens dekorer. Han gjorde cirka
50 stycken, många av dem i olika färgställningar. Här är sommarens förvärv.
Bakifrån: Fix (1965), Opal (1968), Blå Ritz (1952), Trio, turkos och röd (1957),
Aladdin (1966), Sparta (1964), Safari, mörkgrönt fat till kopp (1965 ), Fix, igen.

UPPDATERING:
Aj, aj, aj. Benny på Porslinsbloggen påpekar: "Fatet till Safari-kopparna
har ett eget namn, ofta ser man dom stämplade med "Smaragd", dvs glasyrens namn."
Bara sex sorters Helmer i denna sju sorters Helmer, alltså...


Tre favoriter, Dorothy, Safari och Tellus, var med
i Sju sorters Helmer (I).


Och här har vi bland andra Hellas och Campanula,
i Sju sorters Helmer (II).


Kolla även in Porslinsbloggens "Helmer-orgie" här.

Och kom tillbaka i morgon torsdag! Då firar Femtiotalsjakten
sin 1-årsdag  med en tävling där du kan vinna "Fallande löv"...
1 agata:

skriven

Mycket stajlish! Vad fint det blir med så många olika mönster.

2 Anna:

skriven

Härligt! Jag har väntat på att se 7 nya Helmer i din samling! Han har verkligen gjort många fina dekorer! Själv samlar jag på Safair grön men kan tänka mig att komplettera med fler dekorer i BD-modellen (visst heter den så?). Det kan ju funka att blanda när de har samma form och storlek...

3 Benny:

skriven

Visst är det härligt att se så mycket fint! Du har ganska många Helmer nu kan jag konstatera, men du har ingen grön Safari eller? Rent formellt så har du ju bara 6 st Helmer i Sju sorters Helmer (III), fatet till Safari-kopparna har ett eget namn, ofta ser man dom stämplade med "Smaragd", dvs glasyrens namn. Smaragd är inte Helmers verk vad jag vet i alla fall. Jag har minst 8 koppar med olika dekor som använder Smaragd-fat.

4 Pernilla:

skriven

Vilka fina mönster på alla dina tallrikar!

Jag återkommer definitivt imorgon, för när jag skulle köpa de handdukarna så fanns de inte kvar här i Tranås...

Pernilla

5 Camilla:

skriven

Hej!

Jag kikar in här ibland (men är dålig på att kommentera). Vad roligt med tallrikarna, jag har några utav dem, tanken är att jag ska samla ihop till en servis med blandat porslin. Just nu är det mycket som saknas, men har Emma-tallrikar och några Helmer, skulle vilja ha Stina som djupa och en massa olika karotter, där allt ska gå i brunt, gult och orange. Nu fick jag lite tips på vad jag leta efter på loppisar.

6 Simon:

skriven

Fina tallrikar! Roligt med en tävling! :)

7 Libby:

skriven

Agata: Ja, det är nästan roligare med blandade mönster än en hel servis.

Anna: Kul! Allt om Gefles modeller hittar du hos Porslinsbloggen, se länk i inlägget.

Benny: tack för upplysningen, rättar i inlägget (eftersom jag inte ids ta en ny bild utan Smaragd...). Jomen jag har ju två karotter i grön Safari, den ena fick jag ju av dig i somras. men inget fat,de jag har set har varit för dyra eller för slitna.

Camilla: Tittade just in på din blogg. Fin!

Simon: Fast du har förmodligen tömt hela Östergötlands små Coopbutiker på Fallande löv redan....?

Pernilla: Välkommen tillbaka!

8 Benny:

skriven

Jag ska hålla koll på Safari åt dig, tallrikar och assietter har jag hittat ofta, alla sålda just nu dock...tänka att jag kunde glömma karotten...minnet är som ett såll ibland hahaha...

9 Libby:

skriven

Benny: Tack. Men jag är inte så förtjust i grön Safari som fat, så en assiett räcker, typ. :-)

10 Pernilla:

skriven

Åh va många fina tallrikar!

Jag älskar mina djupa Aladdin! De är så bra djup och vacker dekor. Mvh Pernilla

11 kicki:

skriven

åh, jag vill gifta mig med Aladdin, den är sååååå snygg!!

12 Ebba:

skriven

Så otroligt charmiga dekorer, vissa skulle jag vilja ha en hel servis av, till exempel den med blå rand i nedersta bilden.



Svar från min holkblogg: Tack! Jag ville ha en blogg om något smalt och speciellt ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Holk på södervägg är nog fel tyvärr, men det kan ju se fint ut att titta på även om inga fåglar bor i den. Och på vintern kan det ju vara sovplats för småfåglar. För att inte tala om att spindlar och fjärilar kan använda den som skydd. Men sätt upp några fler holkar i närheten av buskar eller lummiga träd så att ni får njuta av fågelfamiljer, vetja :) Det är roligt att placera holkar på lite olika ställen för att se vilka som lockar mest. Men helst utom katt-avstånd, dvs, katter ska inte kunna hoppa upp på holken så lätt.

13 Linea:

skriven

Hej! Vilken underbar blogg du har! Kan sitta och bläddra i den och dreggla i evigheter! haha! Mitt intresse för äldre porslin ligger precis i start groparna så jag använder din blogg lite för att lära mig lite mer! Vet du någon bra sida där man söka och läsa mer om olika modeller av de större tillverkarna? Du kan titta in min nystartade blogg om du vill. Tack för en bra blogg / Linea

14 Benny:

skriven

Uppfattat Kapten!

15 Agnes:

skriven

Alltså. Så undebart vackra. Jag älskar Helmer (vem gör inte det) och tittar ofta på bilder av Safari (särskilt gul) och suckar djupt. Och trio. Och alla andra.

En liten Mexico-assiett har jag ioförsig. Och tre Aladdin-koppar i (tyvärr) rätt bedrövligt skick.

Men men..Jakten går vidare.

16 Libby:

skriven

Pernilla och Kicki: Jag gillar själva mönstret Aladdin, men inte färgerna. Hade velat ha den i mustigare färger.

Ebba: Tack för holksvaret. Misstänkte att det var så... men litet sött om den kan vara sovplats för småfåglar ändå!

17 Libby:

skriven

Benny: :-)

Agnes: Ja, Helmers dekorer är ljuvliga. Och du har ju påbörjat en samling!

18 Libby:

skriven

Linea: Tack! Porslinsbloggen (se länk i inlägget) är ju given om man vil veta mer om Gefleporslin. Sedan har vi den nya bloggen Porslinsamatoren som skorver informativt och visar bilder. I ett av hans senaste inlägg får vi tips på böcker om olika porslinstillverkare.

Jag har inte hittat någon riktigt bra Gusatvsberg- eller Rörstrandsida, men det borde finnas? Andra läsare som känner till bra sajter?

19 Jenny:

skriven

Vilken trevlig och intressant blogg! Måste säga att Helmer har gjort väldigt mycket snyggt, förstår att du samlar!

Kommentera här: