I min Stringhylla (gästinlägg)

 
Jag heter Erica och har idag fått äran att gästblogga här! Mitt intresse för loppisar började redan
vid fem års ålder när jag följde med mormor på sommarloppisar i Skåne. Några decennier senare är kärleken
till fina fynd, speciellt från 50-talet, fortfarande stark. Nu bor jag i Oslo och har upptäckt en helt ny värld
med norska formgivare och tillverkare.
Välkommen på en liten guidad tur i min Stringhylla!
 

Jag bodde mitt emot Jie-fabriken i Gantofta när jag var liten, så Jie är speciellt för mig.
Dessa burkar är nog mina favoriter i porslinssamlingen; mönstret, färgerna...


... och framförallt knoppen på locket är ju helt underbara!
Möjlig designer är Staffan Johnsson, men jag skulle gärna
veta mer om bakgrunden till burkarna.

 
Texterna på burkarna följer säkert nåt system, men har inte klurat ut det helt än.
De små har i alla fall kryddnamn; grönt är olika sorters peppar och gult har kanske
nåt med bakning att göra?


Det finns olika delar i tulpanserien men jag gillar bäst burkarna.


Socker- och saltströaren får dock vara med i hyllan också. Det finns även
burkar att hänga på väggen, och jag har sett ett fat med samma mönster.


Den här Jie-serien känner säkert de flesta igen. Favoritburken är Kyllans Kondis.


Min gammelfarmor hette Astrid men kallades för Kyllan, och hon jobbade på en chokladfabrik
i Helsingborg på 40- och 50-talet. Chansen att hon kände Anita Nylund är ju ganska liten, (Gantofta
ligger strax utanför Helsingborg), men eftersom det är sagt att hon döpte burkarna efter folk hon kände
brukar jag låtsas att det är min Kyllan som är inspirationen :-)


Cathrineholm var ett emaljverk i Norska Halden, precis vid gränsen till Sverige. '
Deras mest kända produkter är skålar, grytor och fat som Grete Prytz Kittelsen designade
på 50-talet. Från början gjorde hon serien utan dekor, och det mest kända mönstret, Lotusmönstret,
var det fabriken som la till. Grete själv lär ha sagt att hon tyckte mönstret var förfärligt...


Annons från Cathrineholm i Bryllupsboken II från 1965.


"Betydelig motstandsdyktig mot mekanisk påkjenning" var en stor överdrift, minsta bestickbruk
ger stora repor i emaljen.


Min största Catrineholm-skål fick jag av min norska svärmor. Jag gillar rand-dekoren bättre
än lotusmönstret, och tycker den mintgröna färgen är väldigt fin. Några månader senare hittade
jag de mindre skålarna i samma färg och mönster på Ebay!


Jag är också väldigt glad i de två skålarna med färgad emalj på insidan
och rostfritt på utsidan. Dessa två är dessutom de enda i samlingen som är
märkta Cathrineholm.


Min dyrgrip är det lilla stället med tre små skålar i. Det är väldigt svårt att hitta,
och att hitta en i samma färger som jag hade innan var en ren lyckoträff!
Att jag dessutom fick den väldigt billigt gör det extra roligt :-)


En annan norsk emaljtillverkare är Emalox där Björn Engö var designer. Precis som med Cathrineholm
är skålarna ömtåliga och ska inte användas med hårda bestick, men det är ganska lätt att hitta fina exemplar.
De finns i en mängd olika färger och storlekar, som skålar, ljusstakar, fat, servettringar... Mina små skålar används flitigt som godisskålar. Den lite smalare, högre gula skålen på toppen är för cigaretter. Det såldes
kit med 6 kuvertaskfat och en cigarettbehållare i en förpackning.


Gunnar Sträng och hans lilla hund är otroligt charmiga tycker jag.
Se bara på hundens lätt förvirrade ansiktsuttryck! Jag är ett stort fan av Lisa Larson
och tycker hennes figurer är superfina.


Den stora vasen köpte jag på loppis för 20 kr. Den är omärkt och jag
visste inte var den var ifrån, bara att mönstret och färgen var väldigt tilltalande.
Nåt år senare såg jag den mindre kompisen på Ebay, och att den var från Arabia.
Jag gillar strukturen på dem, tycker de påminner lite om Stig Lindbergs reptilvaser.


Den lilla Rörstrandvasen fick hänga med eftersom den stämde så bra
i färgerna. Även den är ett loppisfynd för runt en tia.
Tur att folk har olika smak!


Detta var kärlek vid första ögonkastet!! Den stod på en loppis och var smutsig,
lite trasig och inte speciellt billig. Men namnet... Jag heter ju Erica :-) Jag vet inte hur gammal
den är, men på en av knapparna står A/S Abeco Oslo och ett femsiffrigt telefonnummer,
så den har säkert några år på nacken. Fin är den iallafall!

1 Tusse:

skriven

Granne med Stålfarfar? :-)

Din skrivmaskin är tillverkad av firma Seidel & Naumann i Dresden, förmodligen på 1930-talet, och såld av den norska firman.

Du som samlar på Vår Lilla Stad känner otvivelaktigt till Frits Friska Fisk-burken. Nu är det så att jag har sett en variant av densamma varpå det står Elsas (!) Friska Fisk (på själva burken). I övrigt är den identisk med Fritsburken, inklusive signaturen i botten.

Vet du om man kanske kunde beställa dessa burkar med sitt eget namn på? T.ex. Kerstins Mejeri, eller Söta Sunes sylt???

2 Christin:

skriven

Wow så snyggt ! Tack för titten !

3 Gilas grotta:

skriven

Såå fint!!!

4 randiga tråden:

skriven

Vilket trevligt gästinlägg, jag är allelles tagen av allt vackert, vilka minnen. Jag tycker om allting, det är så fint.

5 MORMOR:

skriven

Så fint du har det o så sint du kan visa upp dina fynd. Jag är mycket stolt över att mina f d saker numera har en mycket bättre plats. Var så bussig o ge Gunnar en extra klapp o öven Kyllans konditori

6 Anonym:

skriven

Vilket roligt gästinlägg! Tack för att vi fick titta i din stringhylla. Den var ju alldeles underbar. Snygga burkar, skålar, fat och vaser!

7 Erica:

skriven

Tusse: Vi såg Stålfarfar ganska ofta på sin cykel, men jag var liten och livrädd för honom (han hade stort skägg)... Jag har aldrig sett burkar med andra namn än de vanliga. Om man kunde specialbeställa med sitt namn borde det finnas fler där ute. Kanske var det nån på fabriken som gjorde en egen variant till nån de kände? Vet du om burkens ägare heter Elsa?

Christin & Gilas grotta: Tack :-)

Randiga tråden: Jag blev väldigt glad för din kommentar!

Mormor: Ja, både hyllan i sig och ganska många saker i den kommer ju från dig och morfar :-) Nu kan du se hur bra de har det hos mig! Gunnar hälsar tillbaka!

8 Susanna:

skriven

Det här var ett väldigt trevligt och intressant gästinlägg. Jag gillar ju norskt porslin mycket, så det var roligt att läsa om lite annan norsk formgivning i "samma genre".



Otroligt fint du hade i din hylla! Precis min smak. Mycket grejer men ändå sparsmakat på något sätt. Tummen upp.

9 Susanna:

skriven

Erica, jag blev så inspirerad av ditt inlägg här att jag var tvungen att göra två inlägg själv om mina bokhyllor och innehållet där.

Kika gärna in! :-)

10 Jenny:

skriven

Jättefina samlingar!

Älskar Lotus-serien..!



: )

11 Anta Snaque:

skriven

Tack gästbloggerskan Erica för ett mycket trevligt inlägg med massor av fina saker! Dina (krydd)burkar med trälock - JIE Gantofta - är som små juveler. Läckra!

Sedan är det alltid lite extra roligt när man känner igen något av det som visas. T ex har jag en svart och vit kaffepanna med Lotusmönstret, från norska Cathrineholm, som jag verkligen tycker om.

12 Tusse:

skriven

Erica: Vet ej, såg den i den lokala antikhandeln och du kan se den i följande blogginslag:

http://tussetuss.wordpress.com/2010/03/28/pa-bisarrt-humor/

13 Gunnel:

skriven

Vilket innehåll i Stringhyllan. Fantastiskt! Jag känner igen många saker men äger själv endast en farbror Sträng. Fint jobb med bloggen!

14 Anna:

skriven

Åhhhh så fint! Jag vill också ha en stringhylla ovanför vår nya soffa. Den röda kaffeburken från Jie är jag på jakt efter! Den är så fin!

15 Hege;):

skriven

Du er så flink Erica! Ordning & reda! Veldig bra innlegg;)

16 Amy:

skriven

Så mycket fint! Vill ha alla burkarna :)

17 Adam:

skriven

Tre stringhyllor bakom soffan är det vackraste jag vet! Och Cadovius hyllsystem i annonsen är lika vackert det! Mycket trevligt inlägg!

18 lisa:

skriven

så otroligt snygga hyllor! har just satt upp min första stringhylla och håller på att fylla den med grejer för fullt. är helt inne i 50talsstilen nu. det är såå fint!

19 E.:

skriven

Vilken HÄRLIG hylla med massa matnyttig info för mig:-) Ljuvligt!



/E.

20 josefin:

skriven

Förutom hyllan och de bedårande samlingarna tycker jag även att soffan är sjukt fin. Vilken modell och varifrån kommer den? Är på jakt efter något liknande.. Tack på förhand!

21 Jasmine :

skriven

Vad heter string hylla på norska?

Svar: Vet ej.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: