Sommardrömmar


Härligt, eller hur? Tavlan hängde på ett av Österbybruks kaféer i höstas. Jag gissar mitten av 1960-talet.
Mannen som låter ungarna åka hölass är klädd som min morfar var om somrarna. Keps, arbetsblus,
blåbyxor - och kängor mitt i julihettan. Gärna en väst också.


En affisch från samma ställe. Själv letar jag efter reklamaffischen som morfar hade i sitt kök.
Den föreställde kvinna med barn och kaffekorg som vinkar till man på traktor, och gjorde reklam
för traktormärket, tror jag. Eller för en kaffesort?
1 Tinkerbell:

skriven

Här var det verkligen nostalgi i stora lass ...

Härligt!!!

2 Anta Snaque:

skriven

Vilken härlig idyll! Lite Astrid Lindgren-stuk över de fina bilderna. (Och inga askmoln.)

3 Amanda:

skriven

Åh så fina, en sån skulle vara fin i köket!

4 Skaffaren:

skriven

Reklam för traktor. Jag har haft några såna.

Min morfar hade samma mode. För hans del blev det aldrig traktor, han körde med häst.

Den undre bonaden har jag inte sett tidigare, är det Anders Olsson?

5 Libby:

skriven

Tinkerbell: Ja, landsbygdsnostalgi!

AntaSnaque: Nej, på den tiden var det väl mer kärnvapenprovsprängningar :-)

Amanda: ja, det är där jag tänkte ha den med kaffekorgën om jag får tag i en sådan.

Skaffaren: Bra, hör av dig om du kommer över en traktoraffisch igen! Vet inte upphovsman till bonaden, tyvärr.

6 kattching:

skriven

på tal om välklädda män, min morfar brukade ha långkalsonger på somrarna...jag brukar tycka att jag är frusen men det tar nog priset! ;)

7 josephzohn:

skriven

Den bonaden, den med traktorn, finns på ett skithus i Gumbalde, nära Stånga ..

http://josephzohn.blogspot.com/2009/01/dags-fr-ett-av-marttis-nyfunna-dassfynd.html



Den under kan mycket väl vara en Olsson!!

http://cid-e521ed502bbd47b6.skydrive.live.com/browse.aspx/.res/E521ED502BBD47B6!421

Kommentera här: