Brunt - veckans färg


En del dagar är blå, andra gula. Och förliden lördag var i mitt fall brun. Ni känner igen det, vi har
konstaterat det förr på olika bloggar, fenomenet med de de enfärgade loppisrundorna.
Plötsligt inser man att allt man köpt går ton i ton. Den här gången blev det en stor plåtburk
(130 pix, har jag tappat stinget?), en glasburk med trälock (10 pix) och sådana träslevar (5 pix/st)
som jag älskar att laga mat med.


De två vaser som kom med hem hade även de brunt som gemensam nämnare.
Den stora är tysk, gissar jag, eftersom den har de karakteristiska klumpiga reliefsiffrorna
undertill. Den lilla är okänd, men tidsbestämd till 1940-50-tal, köpt av samma kvinna
som sålde keramiktavlan med hästen (gårdagens inlägg).


Burken har en vacker E&R-logotyp utanpå och är märkt undertill
med Ericsson & Rabenius. Jag googlar och hittar, hos Gefle Dagblads
emninenta sajt med Gävlehistoria, karamellfabriken
i Gävle som 1919 bytte namn till Pix. Min burk torde alltså
vara nästan antik. Kanske värd sina 130 riksdaler ändå?
1 Amanda:

skriven

Jag tycker inte att du tappat stinget! Den var fin!

2 Synöve:

skriven

Åh, burken är absolut värt pengarna! Jag kunde säkert ha betalat ännu mer för den burken ... :-)

Jag tror den är ganska ovanlig, jag har aldrig sett en sån iaf, det skulle jag ha kommit ihåg ...

3 Sandras:

skriven

Skrattade när jag läste om enfärgade loppisrundor och kom på att min egen runda i helgen bestod av mestadels röd 70-talsplast! Har inte tänkt på färgkombo innan. :) Kram sandra.

4 Anta Snaque:

skriven

Brunt kan vara hur snyggt som helst!

Din ovanliga och fina burk - väl värd pengarna! Den skulle jag också köpt om den kommit i min väg.

Min loppisrunda i lördags resulterade i två inköp! Från 2000-talet! Hm... (De finns på min blogg.)

5 Tusse:

skriven

Ja det finns många nyanser av brunt ...

6 Lybtar:

skriven

Visste inte att det fanns enfärgade loppisrundor. Skall hålla koll på oss själva nästa gång vi rundar.



Fina fynd.

7 Ina:

skriven

Det är rätt bra med enfärgade dagar, så man har fler grejer i samma färg och inte bara ett virrvarr i regnbågens allla färger...

8 Christin:

skriven

Intressant iaktagelse...!

Ska kolla det där med färgen framöver.Senast stämde det dock inte alls.

Kommentera här: