Har ni sett Åkerblomstolen?


Man lär sig hela tiden. Jag hade aldrig stött på en Åkerblomstol, tills jag läste Hemmens
Forskningsinstituts lilla bok "Kök" och fick se den här annonsen. Och när jag sedan googlar
inser jag att det vimlar av Åkerblomstolar därute! Den så kallade Åkerblomsknycken,
det böjda ryggstödet, ansågs vara bra för ryggen. Den hade som så mycket annat på
1940-50-talen noggrant forskats fram. Dr Bengt Åkerblom var mannen bakom stolens princip,
som sedan utvecklades av arkitekten Gunnar Eklöf.

Pinnstolens historia kan du läsa här, hos Hus och Hem.

1 Pia Bågenholm:

skriven

Vad roligt att du skriver om just denna. Vi var på en loppis förra veckan och stötte på just denna stol Nr 60. Vi har undrat vad det kunde vara tyckte den såg lite rolig ut med den böjda ryggen.

2 Clinen:

skriven

Hmmm, den ser verkligen inte bekväm ut. =/

3 Skaffaren:

skriven

Åkerblomsstolar har jag mig veterligen aldrig sett.

Kronblomssoffor däremot, dyker upp ibland.

Stolarna kanske är så förbaskat bra att de aldrig säljs på auktioner eller annonser?

Folk håller i dom för brinnande livet.

Vem vill gå genom livet med dålig svank och några hundra på fickan?

4 Eli:

skriven

Pia: Vad roligt!

Clinen: Nä, men antagligen är den det? Hoppas stöta på den snart så att jag kan provsitta och betygsätta :-)

Skaffaren: Hittade en massa på auktioner när jag googlade.

5 Amanda:

skriven

Åh så fina de var! Jag har bott i Nässjö, dom hade mycket pinnstolsfabriker där, och på röda korset kunde man hitta en hel del pinnstolar!

6 Lybtar:

skriven

Håller med ovanstående att den ser obekväm ut, men Skaffaren har nog en poäng i att de är så bra att ingen vill göra sig av med dem.

Man får helt enkelt hoppas att man hittar en för en provsittning ;)

7 Emma:

skriven

Jag har två stående här hemma, modellen

med armstöd. Fyndade dem på Erikshjälpen för 75kr styck. Men särskilt bekväma är de inte.. Knäcken på ryggen sitter på fel ställe ;)

8 Helena Nilsson:

skriven

Jag har 2 st nr 62 som jag fyndade på loppis för inga pengar alls. De är faktiskt jättesköna att sitta i enligt min mening. Dock är de lite låga till dagens matbord.

9 Anette:

skriven

Hade aldrig hört talas om Åkerblomsstolen förn´s för två veckor sedan då jag blev introducerad i att provsitta en och säger bara - WOW, vilken känsla!

Skönaste stolen för ryggen jag har varit med om och det resulterade i att det blev 4 st till mitt hem.

Ska dock måla om de till vita då jag inte gillar mörka möbler i köket.

10 Ylva:

skriven

Otroligt sköna stolar och finns i många olika utföranden. Att de är låga är för ergonomin.

11 Ulla:

skriven

Jag vann nyligen en nätbudgivning på en karmstol som jag tyckte såg bra ut. När jag hämtat hem den upptäckte jag att det var en Åkerblomstol. Jag och andra som suttit i den tycker att den är väldigt skön.

Kommentera här: