Jag har fått en Gästrik - och Ester har fått en familj


Här är såssnipan "Gästrik", mitt senaste nyförvärv. Jag fick den i går kväll,
i byte. Så här gick det till:


Här skrev jag om "Ester", min favoritkopp på det lokala
fiket på landet. Jag berättade om hur lätt "Ester" har att få kompisar.
På fiket hängde hon ihop med fatet "Vera" från Gefle.


Så kom det ett meddelande i förra veckan, från K:
"Såg ditt inlägg om kopparna Ester från Rörstrand. Jag har letat desperat
efter två koppar till mina. Jag ärvde fem koppar och sex fat, en kopp "diskades"
sönder och kvar står jag nu med fyra koppar och sex fat...
Är så förtjust i kopparna men ack så rädd om dem! Och jag hittar inte några
- har frågat överallt när jag får tillfälle! Är du intresserad av att överlåta
kopparna till faten?"


Ja! Det är klart att "Ester" skulle få bilda familj, och hamna
på rätt fat (se förra bilden). Så jag köpte loss koppen från (lätt
undrande) kaféägare och plockade fram min egen "loppis-Ester" ur skåpet.
Den från fiket var en kaffekopp, och min var en tekopp, visade
det sig. Men K tog gärna båda, och söker nu bara ytterligare en tekopp
- för det var sådana hon hade. Tipsa om du ser en!


Och jag, jag fick
en bedårande såssnipa! Gefledekoren "Gästrik"
har jag bara sett en gång i verkligheten, och den finns knappt
att hitta på nätet heller.
UPPDATERING: Återigen skriver Benny på Porslinsbloggen
och jag i samma ämne. Han mer utförligt och kunskapsbringande
dock. Jag glömde berätta att såssnipan är märkt både "Gästrik"
och "Pyrus". Läs mer om detta i Bennys inlägg, där ni också
ser fler delar i servisen!

Byten är bra, eller hur? Har DU gjort några roliga byten?
1 Randiga Tråden:

skriven

Gästrik känner jag inte till, söt är den. Vad kul det är när byten blir så bra.

2 Liina:

skriven

Jag och Kicki byter ju lite då och då... Eller snarare så letar vi på loppis åt varandra... =)

Kul att kunna para ihop koppar med fat. Jag har tvärtomproblemet här. Jag har 6 koppar och fem fat. Fast i Gustafsbergs kobolt. Har tekannan, gräddkannan och sockerskålen med =)

3 Erica:

skriven

Byten är så bra och mycket mer sympatiskt än sälj/köp till överpriser på Tradera. Har inte bytt nåt än, men väl skänkt en kopp till Anna, där den nu bildat familj med hennes samling :-) ( http://ljuva50tal.blogspot.com/2010/10/en-kopp-fran-norge.html ).

Din nya såssnipa var för övrigt otroligt söt!!

4 Sandra:

skriven

Åhh va roligt! Om någon vet vart man kan finna Ester-koppar i blått som kan matcha mina Ester-fat i blått (dessa kan beskådas i ett frukostinlägg på min blogg) tveka inte att kontakta mig! Jag verkligen älskar de där faten :) Måste samtidigt säga att din blogg är jättefin!

5 Annica:

skriven

Vad roligt att kunna hjälpa varandra :)

6 Eli:

skriven

Randiga tråden: Ja, den är verkligen rar.

Liina: Lovar hålla utsikt efter Koboltfat. :-)

Erica: Vad kul med Prisma R-koppen "från Norge".

Sandra: Okay, även blå Ester står nu med på "kolla efter-listan".

Annika: Ja, det är roligt!

7 form55:

skriven

Jag och Benny på Porslinsbloggen har bytt grejer, och jag har även bytt med flera ickebloggare. Om båda blir nöjda så är det ju jättebra att kunna byta med varann.

8 Benny:

skriven

Vad lustigt! Jag har precis letat fram en massa bilder på Gästrik/Pyrus och S-modellserien eftersom jag fick en fråga om en ugnsform med en okänd dekor!



Serien heter enligt Gefle-boken Pyrus 1952-1957 och därefter Gästrik, men jag vet inte hur det hänger ihop, för vissa saker är märkta både Pyrus och Gästrik. Personligen tror jag att Pyrus är materialet (typ Pyro hos Gustavsberg) och Gästrik är dekoren.



Formgivare är Sven-Erik Skawonius, både modell och dekor (tror jag, modellens S kommer nog från efternamnet) Pyrus/Gästrik var den första dekoren på S-modellen, därför är jag ganska säker på att SES ligger bakom den också. Ser du likheten med Fyris, Karlskrona-modellerna mm..?



Jag lägger ut bilder på bloggen!

9 The StarChief:

skriven

Nä jag byter nog mest pengar mot prylar. Suck

10 Sandra:

skriven

Jamen du får gärna hojta till om du ser några blå ESTER i omlopp :) ingen skulle bli gladare än jag, föredetta samlare som man är! Omkretsen på mina fat är 16,5 cm och koppens undermått borde vara ca 6cm om man mäter efter fatet. Tacksam för alla tips!

Kommentera här: