Fem spartips

I dag blir det sparbössor för hela slanten! Den roliga "sparbussen" såg jag på Antikmässan.
Trehundra pix kostade den, så jag sparade de pengarna genom att inte köpa den.
Men fin är folkabussen, och passande om man ska spara till en bilsemester.

 

Skandinaviska Enskilda Banken-bössorna är rätt vanliga, och en sådan funderar
jag på att slå till på när jag ser en till rimligt pris. Jordgloben känns ju också
rätt om man ska spara till en resa. Den nedersta sparbössan kan man vrida på 
så att cylinderhatt-britten får kinesisk skjorta eller kläder från en annan del av världen.
Jag tycker att den bössan känns som 1960-tal. "Hela världen" plåtade jag på Kistamässan
i januari. Den är Sparbankens, läs tråd om den på forumet Precisensan här.


Stig Lindbergs klassiska sparhund för Handelsbanken.
UPPDATERING: Hunden var blå, röd eller svart. De nyare lite större skottarna
med plastbotten finns inte i svart, meddelar läsaren JJ.


Till sist några nya sparbössor, från Retro etc. Plastikoperation eller rockstjärnekarriär?
Nä, det blir nog faktiskt bilsemestern i sommar som jag sparar till.
Har du en retrosparbössa, eller sparar du kanske till en...?
1 Tusse:

skriven

Briobössan i form av en termometer. Har haft några stycken.

Andra kändisar är bössan av "frostlackerad pansarplåt" samt skolsparbössan i samma material. Men då snackar vi fyrtiotal.

2 Skaffaren:

skriven

Folkabussen är ju kul!

"Hela världen" är Sparbanken om jag minns rätt.

För ett par veckor sedan sålde jag Skotten med original "Halsduk" och nyckel.

Jag ska kolla vad jag har för sparbössor i närheten och göra en återkoppling.

3 Cecilia:

skriven

Den med gubbarna man vrider är stig lindberg :)

4 Libby:

skriven

Tusse: Briobössan minns jag också!

Skaffaren: Kul, då länkar jag sedan.

Cecilia: Njae... kolla Precisensan-länken i inlägget. Det verkar finnas fler bud om det...

5 Jo:

skriven

Sparbössor är roliga. Jag gillar allihop, men av olika skäl. Snyggast är ju såklart Skotten, men jag gillar även de andra. Hemma har jag en röd fin bössa/kossa från Arla. Den gillar jag skarpt, även om den bara är från 80-talet!

6 Benny:

skriven

Häftigt med alla sparbössor, som vanligt la man ner lite tanke och omsorg på utformningen av saker förr!



När jag var lite hade jag en sån Fabror Joakim-sparbössa från Sparbanken, mina barn har Handelsbanken-hundar nu mer. Tyvärr har dom numer bytt ut metalluckorna under till plastluckor som inte riktigt håller så bra.



Jag gillar också Folkabussen, har ju en liknande själv, antagligen modernare i tillverkningen, men fin!



http://porslinsbloggen.blogspot.com/2009/07/fynden-fran-forsta-semesterveckan.html

7 Clinen:

skriven

Vilken häftig sparbössa bussen var. En sådan hade jag mer än gärna kunnat stoppa pengarna i.



Jag har faktiskt gjort min sparbössa själv eftersom jag håller på med något som heter Scrapbooking. Dock var det ett litet tag sedan det slank ner några slantar i den. /Clinen

8 JJ:

skriven

Jag har haft många olika retrosparbössor men har gjort mig av med de flesta. Nu har jag i stort sett bara Stig L:s skotte av den äldsta mindre sorten med metallbotten i de tre olika färgerna kvar.

9 Hasse A:

skriven

Morrn.



Det var bra att du inte köpte VW-bussen,

(För att vara helt säker på årsmodellen)

sista årsmodell med delad vindruta var 1967.....



Hade bra.



Hasse A

10 Hattmakaren:

skriven

Det är väl inte en bowler (plommonstop, melon) som engelsmannen har? På bilden ser det ut som en hög hatt som är platt högst upp (stovepipe, cylinder, storm).

11 Libby:

skriven

Jo: Just det! Den fina Arlakossan borde ha varit med i det här gänget.

Benny: Jodå, jag mindes din fyndbössa när jag avstod från att betala 300 för min :-)

Clinen: Ja, det blir lätt så med sparbössor, att de förblir tomma...

JJ: Röd, blå och... grön? Vit?

Hasse: Haha, ja det hade ju varit dumt med fel årsmodell.

Hattmakaren: Det har du ju helt rätt i, tankefel. Jag har ändrat. Tack!

12 Bella:

skriven

Vilka galet fina sparbössor!

13 JJ:

skriven

Blå, röd och svart. Skottesparbössornas färger alltså. De nyare lite större skottarna med plastbotten finns inte i svart.

14 Libby:

skriven

Bella: Jo.

JJ: Tack, uppdaterar inlägget med den infon.

Kommentera här: