Ur led är tiden


God morgon, måndag! Ur led är tiden. För en vecka sedan flyttade mitt jobb till Söder. 
Jag som är en "norr om stan-människa" får nu snällt bege mig till trakter jag annars sällan besöker. 
Men förutom trevligare arbetslokaler finns det också andra ljuspunkter. Jag har ju mest hängt
kring Roslagsgatan, Odengatan och Upplandsgatan - nu ska jag lära känna Söders alla antik- 
och retroställen. 


Klockan på Åhléns Skanstull sattes upp 1943.
Minnestallriken är från 1959, då Åhlén & Holm fyllde 60 år.
Mer om Eriksdal och Skanstulls historia kan du läsa här.

Tips på ställen som du tror att jag skulle gilla emottages tacksamt!
Trevlig fortsättning på veckan!
1 Helena:

skriven

Alltid spännande att utforska nya ställen.... Och vad gott med ett lyft vad gäller arbetsmiljön!

Kram Helena

2 Ebba:

skriven

Jag älskar den där klockan! Jag är ofta på söder men har nog inte hittat alla guldkornen. Är oftare i norrort eftersom jag bor i Akalla och har päronen i Solna. Det är roligt att upptäcka olika stadsdelar och vad de har att erbjuda, kul att du nu ska ta dig an söder!



Tänkte höra om du vet vilken bok som tar upp (gärna med bilder) flest uppsala-ekeby-Gefle-dekorer och formgivare? Vet att du nämnt någon bok här tidigare. Vill lära mig mer för de är ju så fina. Jag letar efter fler polar-tallrikar men hittar bara de i gult och rött, själv har jag en gråblå-rödrosa version av mattallrikar, vill ha fler..

3 Libby:

skriven

Helena: Ja, nu ser vi dagsljus! :-)

Ebba: Jag hade inte sett Polar tidigare, googalde nu och såg några. Så snygga! Samma dekorfärger som Dorothy. Min Gefle-bibel är den här: " Gefle porslinsfabrik - vardagsporslin med färgglädje och stil", av Tord Gyllenhammar & Björn Holm (Albinsson & Sjöbergs Bokförlag). men det finns en tidigare upplaga av den också. Ställ samma fråga hos Benny på porslinsbloggen.blogspot.com så kommer du att få alla info du behöver! Han är Gefle-expert. Två UE-expertbloggar finns det också, du hittar dem i min länklista!

4 IngenFara:

skriven

Välkommen till rätt sida av stan! Jag jobbar också på Söder och bor i Söderort.

Lite ställen jag brukar besöka när tid finns är Brandstationen på Krukmakargatan och där ligger ju också den där andra butiken jag inte minns namnet på men du vet nog. Fint och dyrt.

Emmaus på Götgatan, Kupan på Östgötagatan, flera ställen ligger ju också på Åsögatan samt nere på Ringvägen. Ja och vid t-banan vid Mariatorget har du ju också bra butiker. är dålig på namn och antagligen känner du redan till dem alla. Men som sagt välkommen till Söder.

5 kicki:

skriven

Åh, den klockan känns som hemma fast det är flera år sen jag flyttade från Skanstull! Tantcafét mittemot där är trivsamt och alldeles ljuvligt ohippt - på andra sidan gatan och kvarteret till vänster om ringen centrum. Wallins.

6 Emmy:

skriven

Hej Libby! Ska försöka tipsa dig om några trevliga söderställen.. Jag börjar med Sivletto, ligger på Malmgårdsvägen 16-18, lite avsides men helt klart värt att gå dit! Där får man en överdos 50-tal så att man mår bra i veckor efter! Kanske inte något ställe att fynda på, då det är en slags konceptbutik med både prylar, gamla kläder, nya kläder, frisör, bilverkstad och café som man helt klart ska besöka om man är inne på 50-talet.

Vidare kan jag tipsa dig om några ställen kring Nytorget. Det ligger en mycket trevlig liten Stadsmissionen-butik på hörnet på Skånegatan ner mot Nytorget. För övrigt på gatorna däromkring, exempelvis Bondegatan, finns flera antikaffärer i "rätt stil".

Till sist några andra favoriter, precis vid Mariatorgets T-bana; "Modern Retro" på Wollmar Yxkullsgatan nr 10 eller däromkring, en spännande butik som mest har kläder men även inredning från 50/60/70-tal. Tvärsöver gatan från Modern Retro finns nog också två andra antikaffärer, har jag för mig. "Wigerdahls värld" på.. jag tror det är Krukmakargatan, en affär i rätt stil med mycket dyrt och fint. Man kan gå dit och sukta..

Det var mina tips, de var inte få så nu har du en del att bita i!

7 Libby:

skriven

IngenFara, Emmy, Kicki: Tack för tipsen! En del kände jag till, andra var nya. De ska nu betas av :-)

8 Tusse:

skriven

Modell Äldre på Skånegatan. Köpte SL-märket till Båtmössan där, bland annat.

På hörnet har du en antikaffär som tidigare var Söders svar på Loppman (eller mitt gamla stamställe Gyldenstraedes Marskandiserforretning i Helsingör, som det såg ut före år 2000).

O finge jag vandra med dig på 80-talets Södermalm, när Simbergs Varulager på Skånegatan, SAMköp på (Katarina) Högbergsgatan och den egendomliga urhandeln på Götgatan fortfarande hade öppet ... Trettiotalsjakten???

9 Ebba:

skriven

Hej igen och tack för boktipsen. Jag gillar den polar-färg jag själv redan har mest:

http://karibor.dreamhosters.com/annat/blandadebilder/polar.jpg

Men vill som sagt komplettera med nya polar oavsett färg, så man har ett gäng :)

10 Sven:

skriven

Stadsmissionen i Liljeholmen!

11 Henric Tungström:

skriven

En självklarhet är ju tunnelbanan, bla Skanstull hör ju till de älsta, härligt 50-tal.....

12 Libby:

skriven

Tusse: Mitt minne av Söder på 80-talet var blöta kvällar hos en kompis som bodde i det hus som "Falsk som vatten" spelades in i.

Ebba: Snyggt!!!

Sven: Aha, ännu ett tips, tack!

Henric: Ja, den är fin.



13 Karin:

skriven

Det ligger en rolig liten butik som säljer äldre och nytillverkade smycken, bijouterier och små inredningsprylar ett par kvarter bort längs Ringvägen från Skanstull, österut mot Blecktornsparken och Renstiernas gata. Söderklenoden tror jag den heter, och det finns en eller ett par små antikbodar på vägen dit också. Hos Återvinnarna i Götgatans sista kvarter innan Skanstullsbron kan man fynda, liksom på Myrorna på Hornsgatan vid Zinkensdamm, och vågar man sig ännu längre söderut är Myrorna i Skärholmen klart värt en utflykt, liksom Gröndals NK, ovan nämnda Stadsmissionen i Liljeholmen.

14 Eva:

skriven

Jag bor väldigt nära den där klockan; ser den från porten. För några månader sedan gick den baklänges en hel dag, och den gick FORT. Jag blev faktiskt lite nervös.

15 Molly:

skriven

Modern Retro vid Mariatorget på Wollmar Yxkullsgatan är min favorit. En skattkammare som har fina kläder, skor, accessoirer och även prylar från 50-80-tal.

16 ingemar:

skriven

Titta gärna in här

www.norrlandsnostalgi.se

Kommentera här: