Ur led är tiden II


Vad är nu detta? Ja, inte är det 1950-tal i alla fall. I lördags var jag på två loppisar.
Den ena var en flyttloppis i en 1970-talsvilla utanför Norrtälje. Där köpte jag till min egen förvåning
den här klockan...


... som inte direkt tillverkades i går. Vilket decennium pratar vi om?
Hjälp mig! Jag tycker ju om den konst de svage kallar kitsch, så jag föll
pladask för klockan, som hamnade i ett av gästrummen på landet.


Visst är den fin? En riktig pjäs. 100 pix!


En spegel följde också med till landet. Enligt säljaren hade hans föräldrar 
köpt den för 30-40 år sedan och "den var gammal redan då". Jaha, hur
gammal då? Och vilken stil är det som härmats? Gustaviansk?


Kanske Skaffaren eller annan antikexpert kan svara?
En stilkopia ihopsnickrad på... 1950-talet, kanske?
Den kostade efter prutning 200 pix och blir också bra 
i ett gästrum.


Till sist en vägglampa, 1960-70-tal. Den hade hängt på Pingstkyrkans loppis
i Norrtälje sedan de öppnade i höstas. 75 pix. En fururam med tyg fastsatt med
häftstift. Jag ser potential - tänk er ett vackert 1950-talstyg belyst från insidan.
Inte så dumt?
1 Eva:

skriven

Klockan ger mig majolika-vibbar. Isåfall är det väl sent 1800-tal?! Men jag är VERKLIGEN ingen expert.

2 Sven:

skriven

Den klockan! Ja vad ska man säja,indisk jugend?

3 Little Rascal:

skriven

Jag tycker att klockan ser Victoriansk ut, ser en del sant pa loppisar har i England.

4 Staffan H:

skriven

Av det jag kan få ut av bilderna på din spegel har den inslag av empire i sig. Det ser ut som om förgyllningen "bättrats på" i modern tid. Glaset verkar vara av modern typ. På baksidan ser man att allt är sågat för hand. Tittar man på på framsidan får jag nästan en känsla av att man tagit delar av en äldre spegel och satt ihop med nytillverkade delar. Det kanske är inbillning, men jag tycker att framsidans dekor skiljer sig i utförande mellan olika delar - därav den funderingen. Snygg och trevlig spegel är den definitivt!

5 Skaffaren:

skriven

Spegeln är empire som verkar vara provinsarbete, alltså gjord av en snickare på vischan. Jag kan inte säga mycket om åldern utifrån bilderna men den verkar vara äldre än 50-tal.

Klockan?

Cirka 1900-1920.

Möjligen fransk.

6 Lisa Engström:

skriven

Vägglampan kan möjligen vara inköpt på någon resa till Bali. Min granne hade en snarlik som just var inhandlad på Bali så sent som på slutet av 90-talet. Klockan är ju för skön, som ett litet altare. En eloge till din blogg, det är rena fröjden att läsa den.

7 Catrin:

skriven

Ah, smart idé med belyst tyg. Fina fynd!

8 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Kolla med 1700-talsmannen (Janus) vilken typ av klassicism den har snickrats ihop till. Empire eller Gustavianskt. För mig känns den inte Empire, men jag har legat av mig bokstavligen talat. En antikrunda med förtjusande Libby kanske botar min melankoli och inspirerar mig till mer lärdom om speglar och annat kul.

9 Tusse:

skriven

Libby: Den ansedde engelske antikexperten Plantagenet Fry skiljer noga på Art Nouveau, Art Déco och ... Kitsch. Oumbärlig reskamrat i 1970-talets London!



Amelie: Empirisk melankoli botas lämpligen med magnetisering. Ta kontakt med din lokale Messmer!

10 Libby:

skriven

Alla: Tack för upplysningar och roliga gissningar! Oavsett urpsrung så är jag glad över klocka och spegel.

11 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Tusse: ECT lär också vara bra för hjärnan man glömmer sitt tidigare liv och kan börja om från början.

12 Tusse:

skriven

ECT?

13 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Elchockterapi my dear. Oönskad bieffekt; minnet raderas. Mycket vanligt under 50-talet och även idag.

14 Tusse:

skriven

Okej ... låter oroväckande!

Du kanske känner den där halvtokige italienaren som gjorde ett empiriskt försök hänga upp grodlår på ett järnstaket - och när åskan gick dansade de can-can!

Man blir galvaniserad!

15 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Aldrig hört talas om! Men jag har alltid varit med i djurskyddsföreningar så jag roas inte av otäcka djurförsök. Den delen av 1800-talet är jag inte intresserad av, för det låter ju inte nutida,det där med can-can och järnstaket. Däremot verkar det kul att bli galvaniserad, kan man bli det på något annat sätt månntro?

16 Libby:

skriven

Tusse och Anneli: Intressant samtal ni för här. Kanske dags för en gemensam fika på Valand snart?

17 Tusse:

skriven

Hm, ser nu att Galvani levde mellan 1737-98, så det där med cancan blev encore plus mal placé. Men sprattlade gjorde de stackars liven, eller rättare sagt, de före detta liven.

Galvaniskt bad är ingenting jag kan rekommendera, nej. Man kan dock läsa mer i "Experimentbok för pojkar" där man också får lära sig göra fyrverkeripjäser och gjuta en dödsmask.

Vilken del av 1800-talet är frk Amelie mest intresserad av? 1815, 1848 eller 1870?

18 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Hur visste du att jag egentligen är en pojke? men fyrverkeripjäser går bort i solidaritet med alla hundar. Gjuta en dödsmask är däremot min kopp te då jag tänker mycket på döden just nu. Men innan jag sprids ut 50/50 från finlandsfärjan och Hurtigrutten (jag är av finsk och norsk härkomst) så vill jag gå på 100 antikrundor med min kära vän Libby. Jag gillar historisk tid fram till 1949 då min pappa flyttade till Sverige.

19 Tusse:

skriven

Och min historia börjar 1949 när inte bara en, utan TVÅ tyska republiker grundades. Samma år, alltså 1949, börjar min pappa (som också är pojke) på Elektroskandia. Och 1955, alltså det året som solen lyste genom gardiner, träffar han sin stora kärlek och resten är historia.

Apropå proportionellt utspridd aska har även jag funderat över detta, och det tenderar att bli komplicerat. Jag säger bara det!

20 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Man kan skicka askan i brevpost om man vill. Vem saknar inte postverket?

21 Tusse:

skriven

Jag fruktar att ett tungt kuvert med aska i skall landa på min hallmatta i morgon kl 7.14.

I och för sig avskaffades lördagsutdelning redan 1977. Det skulle vara att du satte på två extra rabattmärken plus den avskyvärt gredelina etiketten som också kom 1977.

För den delen heter min postfröken på posten (som alltså inte finns mera) Anneli. Det du!

22 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Postfröken ha,ha... Lucknucka är ett alternativt namn annars. Flickan i luckan.

Luckor i allmänhet är ett intressant ämne. Vart tog de vägen? Portvaktstanten som sitter och spanar genom en liten lucka i trapphuset,vaktmästarluckan, biljettluckan.. Charmigt! När man inte orkar med folk så drar man ner luckan med en smäll. Goodbye!



23 Tusse:

skriven

Aktarej bruden, såru inte kommer i kläm!

Förresten finns det luckor även på mitt jobb, såväl elektriska som manuella. Men hon som sitter på FHP heter inte Manuella utan Gabriella.

24 Libby:

skriven

Anneli och Tusse: Er konversation håller på att ta detta inlägg till fem-i-topp på antal kommentarare-listan.

25 Tusse:

skriven

:-)

26 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Nu har jag bytt gardiner!

27 Tusse:

skriven

Jaha?

28 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

:-)

29 Tusse:

skriven

;-)

Kommentera här: