Utmattad och lycklig (Kista del I)


Puh! Efter en fyratimmarssession på Antik&kuriosa på Kistamässan är jag utmattad.
Och lycklig. Jag hittade något jag inte räknat med att hitta där. 
Designhuvudet (stod det på lappen) fanns hos J Antik. 1920-tal, Kalifornien, "Lamgurec".
Håret är riktigt hår. 3 300 kronor för huvudet.


Reijmyre, åhhh Reijmyre, östgötska pärla. Originalförpackning. En färg är dublett
och ett bärnstensfärgat glas fattas. So what. Visst är de fina? Glömde tyvärr
anteckna säljare.


En fladdermusfåtölj (som jag skrev om här), en bit Laminofåtölj - och?
"Musse Pigg-bordet som passar så perfekt till fladdermusen - är det 1950-tal
eller 1980-tal? Borde frågat hos Kenth Lindström, som hade den roliga kombon.


Det fanns rätt gott om gardiner. Här hos Ubes tre skönheter i rött och grått.
Priser mellan 300 och 750 kronor.


Udda lampa! Förmodligen 1960-tal. Visst ser det ut som om man
tagit en 50-talare och gett den en ring av 60-talsplast? Den fanns hos Ellagården.
Det här var för övrigt den första mässan där jag kände att
profetiorna om att 1950-talet är på väg ut som det hetaste decenniet kan
vara på väg att besannas. Det var mycket 1960-70-tal. Och jag kan ha fel,
men priserna på sådant jag gillar var behagligare än tidigare.


Så - är det dags att säga gonatt till 1950-talet? John Blund-lampan hängde
hos Bland annat. (Jag borde ha köpt den, den kostade 275 kronor.)


Nej, ett decennium med den här formglädjen blir aldrig omodernt. Marianne Westmans
kryddserie Arom, Rörstrand och Gustavsbergs Colores. Fanns också hos Bland annat.


Kanske vackrast på mässan. Madonnan från österrikiska Goldscheider,
kanske 1930-tal, fanns hos Designhörnan. 4 400 kronor.


Lampor från 1950-60-70-tal samsades hos Clas Ripa.


Kannan Pop av Inger Persson hade originalsil och ja, även
1960-tal kan vara väldigt snyggt. Lisa Larsons giraff är förundrad.
De stod hos Mix 1900. Priset för Pop: 1 800 kronor.


70-talaren från Hans-Agne Jacobsen plåtade jag särskilt
för Simon med bloggen Retronu. 1 100 pix. J Antik.


Taisto Kaasinen! Min favorit på Upsala-Ekeby. Jag gillar hans litet klumpiga färgglada stil.
Keramiktavlorna kostade 450 pix/styck. Glömde notera säljare.



Alla var där! Även Lill-Babs. Bilden tillägnas bloggaren Larsson - var var han?


Kanske stod han och grävde bland Caps bilchoklad, hos Framtidsantiken?


Här ser ni orsaken till att jag inte bara är utmattad utan även lycklig.
Den som först gissar rätt på vad det är på bilden som fick mig att stanna mitt
i samtalet med en antikhandlare och rusa fram till den här montern vinner två
söta påskkort med kuvert...


... som jag inhandlade hos Enebybergs antikbod. Där köpte jag också en påskkäring
för 35 pix. Den ska hänga i köket i påsk, tänkte jag.


Påsken pågick i var och varannan monter. Median Antik Kuriosas hönsgrupp
var nära att följa med mig hem. 100 kronor för tuppen, 50 för hönorna.


Påskbord hos Mästerby Antik.


Det kryllade av dockskåpsmöbler, och vissa av dem fick man nästan
till loppispris. 50 pix för det här bordsparet var jag nöjd med. Jag köpte
ett underbart badrumsset också, även det i platsic fantastic. Det får ni se
när jag börjar inreda dockskåpet (har knappt börjat med renoveringen...).



Prisklassen över. Nu minns jag inte vad Lasette skulle ha för setet med
Brios Svanenfåtölj plus soffor samt bord men det var mer än jag var
beredd att pynta upp. 


Här hos Brunnsta handel blev det affär. Spis och kökskskåp fick stå kvar,
men jag slog till på ett hallbord i trä, väldigt 1960-tal, för 30 kronor.


Åhhh, blomkrukor! Jag sneglade på vackra krukor i många montrar, men avvaktar.
Måste bestämma mig för vilka jag vill börja samla på. Men Kära-Mik hade mycket godis.


Även Mästerby Antik hade ett par rara UE-krukor.


Sist, och nästan minst. Har ni sett så söt!? Den lilla Triettburken såg jag
också på långt håll och högg tag i. Tänkte den inte skulle vara så dyr. Men dockversionen
kostar faktiskt mer än en vanlig Triett eftersom den är så ovanlig.
475 kronor hos Sven-Erik Brodén.


Jag kom hem med en fylld kasse.
Roliga saker som nästan alla skulla
kunna finnas på loppis. Och jag fick dem faktiskt nästan till loppispriser också.
Ni ska få se fynden, noggrant redovisade. Med start i morgon.
Och så ska jag visa det där inköpet som gör att jag sitter och ler med hela
ansiktet just nu och vill att det blir tisdag. Förklaring kommer... men vem
gissar rätt först?


UPPDATERING: Frida var först med att gissa rätt. Visst är det
"den där bokhyllan från Ikea". Fler bilder och ord om MIN "Tema" kommer
på onsdag då jag fått hem den.

MISSA INTE - på söndag på Femtiotalsjakten:
Ordning och reda - folkhemmets minsta beståndsdelar
1 Jenny:

skriven

Kan det månne vara bokhyllan??..........

2 Frida:

skriven

Det måste ju vara hyllan från Ikea (vars namn jag nu

inte minns och hinner inte gå tillbaka och kolla för jag vill vara först)!

3 Jenny:

skriven

Skålen med lock kanske..?



Jättefina grejer du hittade, min favvis var helt klart det vackra huvudet!



: )



Trevlig helg!



KRAM, Jenny



<3

4 Betty Lou:

skriven

Jag vill så gärna ha en tupp i porslin, så söta! Så där så man kan ha dom framme året om. Jag påskpyntar aldrig.



och om du någonsin vill sälja din röda kökspall köper jag den mer än gärna! Har letat en i år nu

5 Gamla saker och fina ting:

skriven

Oj, vilken härlig blandning du fotat. Mussebordet och Kaasinens tavlor gillar jag bäst..

Sen gissar jag på att Mon Amieassietterna fick följa med dej hem. Vet att du är svag för den serien.

6 Kryckan:

skriven

Temahylan från IKEA såklart!



Du ser ut att ha haft kul, tack för bilderna. Själv blev det ingenting för mig..

7 elin:

skriven

tema-hyllan från ikea?! grattis isf!! :)

8 h:

skriven

Semmelfat?

9 kicki:

skriven

Du har hittat din bokhylla! =)

10 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag gissar på Tema! Har jag fel så kan jag tipsa dig om var det "kanske" finns en till salu...

11 Larsson:

skriven

Tack för omnämnandet (fast länken var fel, eller var det kanske fel Larsson?) Hur som helst skulle jag mycket väl tänka mig att ha Lill-Babs på kaffe...

12 Gila:

skriven

Kan det vara Mon amie tallrikarna av M. Westman som gjorde dig lycklig??

13 Benny:

skriven

Det verkar ha varit ett trevligt besök! Många fina grejer så klart, priserna är såklart mässpriser, men här är det ju kul att bara spana runt..!

Ser fram emot fortsättningen :-)

14 Libby:

skriven

Jenny: Ledsen, men "bokhyllan" var litet för vagt...

Frida: "Den där bokhyllan från Ikea" är rätt svar. Du har vunnit påskkorten. mejla mig din adress till [email protected]!

Betty Lou: Om jag ser en ska jag tipsa dig.

Gamla saker och fina ting: Kaasinen rules!

Kryckan: Förstod det när du inte dök upp i kaféet :-)

Elin: Tack!

H: Nä, men det var en rolig gissning!

Kicki: Yep.

Moster Mjölgumpa: Tack, men det behövdes alltså inte. Ska du inte köpa den själv? Så kan du glömma missödet med den andra Tema-hyllan...

Larsson: Har fixat länken nu. Det finns väl bara en LArsson?!!!!

Gila: De skulle göra mig smålycklig.

Benny: Fast det var en blandning av mäss- och (stockholms)loppispriser!

15 Betty Lou:

skriven

tusen tack! rött funkar, men helst grön eller blå.

16 Disco2000:

skriven

Trevlig blogg, alla dina bilder uppskattas.

/ ms.Disco2000

17 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jo visst vill jag ha den själv Libby, men det är över 60 mil från mig. Har avvaktat på att den oäkta maken ska komma dit med lastbilen, men jag har nästan gett upp. Men eftersom du hittat din nu, så hoppas jag vidare...

18 momimamma:

skriven

Åhh, jag har en Triettburk modell barn hemma som jag hade när jag var liten. Kanske dags att plocka fram den från källaren........

Inser att det finns/har funnits en del godbitar i mitt liv, nu är det bara dags att försöka samla ihop dem.

19 Tinkerbell:

skriven

Tack för titten ... Jag gillade John Blund lampan allra mest!!!

20 Helena:

skriven

Wow! Vad mycket fint! Får nog börja besöka mässor tror jag.=)

Kramkram Helena

21 Gustaf:

skriven

Fantastiskt kul att du äntligen hittat den! Det är den bästa känslan. Grattis!

22 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Får man gilla John-Blundlampan? Så söt!

23 Helena & Ramon:

skriven

Det verkar ha varit en lyckad dag på mässan. Där hade vi velat vara!! Fina bilder också som gör att köpsuget blir enormt, det måste ha varit värre för dig på plats..hihi

Pop-serien är såååå otroligt häftig och ett måste till vårt hem.....snart...nån gång :)

Vi gjorde en del fynd på en loppis i Gbg som vi inte brukar vara på.

Rolig idé med en "MIX" servis.

24 Anna:

skriven

Grattis till Tema :) Den är så snygg!

25 KN:

skriven

Har ett sådant mussebord, 3 ben som sitter med vigmutter, inköpt 90-tal på butiken Mique.

Kommentera här: