Var i hela världen finns städrockarna?


"Var hittar man städrockar från 1940-60-tal?" undrar Elinor i en kommentar.
Jag har för mig att jag sett sådana någonstans (var det kanske på en antikrunda med
Empire-Amelie?) men kan inte komma på var det i så fall var.
Så - jag har tyvärr inte svaret på frågan. Har du?

UPPDATERING: Klart Femtiotalsjaktens läsare hade svaret! Allt från allmänna tps till
uppgift om en specifik butik samt tips om ett intressant radioprogram hittar du under kommentarer.
TACK!
1 Jenny:

skriven

Tradera har ibland!



: )

2 kicki:

skriven

Brukar gå att hitta på loppisar - jag får farmorvibbar rätt ofta på myrorna här i Norrköping, t.ex. Tyvärr så har de ju fått hjärnsläpp och vill ha typ 150spänn för en städrock, galningarna...

3 ella:

skriven

jag har en sådär 6-7 stycken själv, och svaret är väl som vanligt, leta helt galet ofta på loppis och second hand. De finns därute! På tradera dyker de upp ibland också, men oftast inte nämnda som städrock utan klänning eller skjortklänning. Leta leta leta! Har sett några på mer profilerade second-hand-klädaffärer, men då kostar de ju såklart mer än på loppis. Bekvämaste plaggen någonsin, och snyggast såklart!

4 agata:

skriven

Träget letande på loppisar har gett mig en samling på ett tjugotal städrockar och kappklänningar under åren.

Mycket praktiska plagg som jag använder snudd på dagligen. Fast inte att städa i. ;-)



Har bloggat om dem tidigare.



5 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Herregud städrock, det är det sista plagg jag skulle bära. Däremot skulle jag vilja ha en rökrock, även om jag inte röker.



6 Basker-Ville:

skriven

Det finns en specialaffär för rockklänningar (som de föredrar att kalla städrockarna) på Sibyllegatan i Stockholm, alldeles intill tunnelbaneuppgången (station Östermalmstorg).

7 Libby:

skriven

Alla: TACK! Femtiotalsjaktens läsare är kunnigast, smartast - förmodligen vackrast också (i sina städrockar :-)

8 Anders:

skriven

Det utmärkta radioprogrammet Stil i SR P1 handlade om städrockar i höstas - den 8 oktober. Finns som podd på Sveriges radios hemsida.

Kommentera här: