Det trodde man inte om Gamleby (Glasrikeresan, sista delen)

 
Låt mig presentera den småländska retrostaden Gamleby. Under tidigare resor längs
den östgötska och småländska kusten har Femtiotalsmannen och jag aldrig svängt in där.
Nu gjorde vi det - och hittade tre antik/retro/loppisställen! Störst och äldst är Isacssons
antik & kuriosa
.


Bara minuter efter att kortet togs fick Ikeas plastfåtölj "Skopan" med
originaldyna en köpare.


För hemmabiografen.


Alltså, det finns ju hur många sådana här busvassa set som helst. Men vad gör
man med dem? Använder ni sådana? Häller ni över salt och peppar i karen
och lägger oliver eller liknande i faten?


Det här var min favorit. Torgets kuriosa hade mycket kul...


... som den här oidentifierade stolen...


... och den här rullklaffbyrån som var en ganska märklig blandning av
50-60-tal och äldre stil...


... och fina Erkerskålar. På den tomma ytan stod en stor i turkost, den står hos mig nu.
Härlig almanacka...


... en rejäl sypuff...


... en vacker burk med vackra Stockholms stadshus...


... och slutligen några Kockumsgrytor i mycket fint skick. Den dagens
"jag borde köpt". Den röda hade blivit en bra kompis till min Kockumskaffepanna
i samma färg.


Och så fanns även butiken Hand i hand, i två plan. Förmodligen fyndchans för sådana som kan
mycket, men jag såg vid en snabb skanning inget jag ville ha. Men det var en kul upptäckt
att Gamleby var en sådan "antikstad"!


Och i dag... beger vi oss söderut igen, på en ny liten bilsemester.
Målet är Erik Höglund-utställningen på Blekinge museum i Karlskrona, och
därefter Bruno Mathsson Center i Värnamo. Kanske blir det "en loppis eller två"
också (eller vad tror ni?). Första natten bor vi på Hotell Orrefors, som var vår bas under Glasrikeresan.
Ett familjedrivet, trivsamt hotell med god mat (och portioner jag inte sett
maken till sedan jag var på Johnny Harris i Savannah, Ga.)
Och kanske finns den där 50-talskudden kvar hos Orrefors Antikt & Design?

Tja, som jag brukar säga... Stay tuned....
1 Clinen:

skriven

Kryddstället med de två små skålarna är från Jie va? Jag har ett krydställ i någon gulbrun nyans fast jag har inga skålar utan en liten sockerskål med lock. De har jag definitivt fyllt med salt, peppar och socker. Sådant ska andvändas tycker jag. =) Det röda var fint. Får nog göra ett litet inlägg med mina kryddställ en dag!



Jaså de hade en utställning i Karlskrona? Hmm, om jag ändå fått veta det förra helgen. Typiskt! Jaja, jag får väl försöka ta mig upp till mina föräldrar under snart igen. Hehe Hoppas du finner något kul när du besöker Blekinge. Ska bli kul att se vad du hittar för retroaffärer!

2 Sven:

skriven

Amen de e väl klart att ett ställe som heter "Gamle by" måste vara retro? Det var visst en rätt så viktig by också innan landhöjningen gjorde hamnen mindre brukbar.

3 Liina:

skriven

Nämen. Har ni varit i min by och hälsat på =)

Det finns faktiskt två secondhander till. Om de har mycket 50talsgrejer vet jag just inte men visst har man fyndat ett och annat här i byn de senaste åren =)

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Den vackra burken har jag i lite bättre skick. Upphittad hos min farmor på åttiotalet. Jag förvarar smörgåsmellanläggspapper i den. Och aldrig har jag tänkt på att det är Stockholms stadshus. Tack för upplysningen, för nu tycker jag att burken är ännu trevligare.

5 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag tog fram min vackra burk och insåg genast varför jag aldrig uppmärksammat Stockholms stadshus. På min burk ståtar en helt annan byggnad, för mig okänd.

6 Lena:

skriven

Först o främst: Tack för en underbar blogg, jag är också 50-talsfrälst. När ni kommer till Värnamo måste ni bo på Scandic, där finns flera designrum som man kan få titta in i(och även bo i förståss) men där finns också ett 50-talsrum. Hotellet byggdes på 50-talet och det märks. Ha en skön semester!

7 Amanda:

skriven

Åh så mycket fina bilder! Jag älskar Gamleby, min pojkväns föräldrar har ett landställe i närheten. Förra gången jag var där var alla de här ställena stängda, så tack för bilderna, nästa gång jag är där ska jag försöka fynda!

8 Libby:

skriven

Clinen: Ja, jag tror det var Jie. Om du ska till Karlskrona är det nog inte Erik Höglund du vill satsa på... du vet att det finns en Karlskrona porlsin-utställning också, va....? Hoppas få med den på schemat. Lovar ta Reginabilder...

Och ja, gör ett inlägg med dina kryddställ!

Sven: Ja, det borde man ju ha kunnat räkna ut :-)

Liina: Aha! Härligt att by i en "retroby".

Moster Mjölgumpa: Undrar vad det är för byggnad? Finns det bild på burken på din blogg?

Lena: Kul att du gillar bloggen! Gissa var vi bor när vi övernattar i Värnamo...

Amanda: Ja, det fanns en del. Lycka till vid näsa besök!



9 Clinen:

skriven

Va? Nej det visste jag inte heller. Fy på mig! Hmm, var hittar du all sådan info? Det är så ofta du skriver om saker som jag aldrig hört talas om. Skulle vilja bli bättre på att få reda på om utställningar och info om mina fynd!

10 Svenskt Retro:

skriven

Fint reportage. De butikerna har jag oxå besökt och det finns en hel del att titta på. Varje liten stad/samhälle borde ha minst 3 loppisar.. he he

11 Liina:

skriven

Ja det är ett bra ställe att bo på. Fem secondhand/Antik som ligger nära varandra och inte utspridda över hela stan (När det är marknad finns det förresten två loppisar till. Fast den ena är typ bara ett hörn i röda korsets lokaler)

12 Rutan:

skriven

... öppet onsdag kl 13-18. Samt lördag fm.

13 F.boy:

skriven

After several days, D is still smiling over Gunnar Ander's bt. Stay tuned obs.

Kommentera här: