Med mästerfyndaren som guide


Årets längsta loppisrunda! I onsdags guidade alltså Benny (bilden) som har Porslinsbloggen
mig och JJ (som skrivit gästinlägg på FJ) runt i Gävletrakten. Vilken dag! Vilken upplevelse att
plöja loppis efter loppis med två likasinnade, och enormt kunniga, personer.
Spegeln konstaterade vi skulle passa hos Empire-Amelie.
UPPDATERING: Läs Bennys version av dagen här på Porslinsbloggen.

   
   
Vi hann med sex loppisar, ett 50-talsfik samt visning av porslinssamling med
överjordiskt god hembakat-fika hemma hos Benny med familj. Jag lämnade gården
kl 06.35 och var hemma 0.25.


Jag lärde mig en hel del av Benny denna dag. Redan på första stoppet, på Myrorna,
visade han upp en litet ovanlig skål och berättade att det är Gefles "Navy". Ja, den hade
jag aldrig sett förr.


... och inte heller de små Geflelöven, kuvertaskfat. Tänk vad tjusigt det var
på den tiden då man inte visste att rökning är farligt!




Va?! Det är ju ett Geflefat! Men ingen Geflestämpel, bara
den här tryckta texten? Benny hade förstås redan sett tallrikarna
hos Kupan under ett tidigare svep, tallrikarna som torde vara ur en provkollektion.
Intressant!


Hos Handelskompaniet fanns Bruno Mathssons Superellips i minsta storleken. Visst är det sött?
Litet kalvigt sådär med de stora benen till den lilla skivan.


Ah, Erik Höglund-glas! Men nej, brunt känns inte som den roligaste färgen,
det var vi eniga om. Men jag hade vid det här laget börjat plocka på mig litet av varje.
Man är ju inte på loppistur i Gävle varje dag!


De första inköpen kommer här, plåtade hemmavid. Min första teakskål!
Ja, jag hade faktiskt ingen förut. Fem pix på Kupan! Stämpel under:
Awara Sweden, eller Awarr Sweden. Vad är det?


Min Rosti mepalskål i orange blev så här glad över den gula Dr Oetker-skålen
i samma stil. Tysken kostade 15 pix på Kupan.


Hey, Clinen! Har du sett! Någon slags servisdel i Regina!
30 kronor hos Myrorna.


Benny ger lektion nummer 26: Visar vas från Sea.


Men - hur uttalas "Sea"? Jag som trodde det var en ort i Småland säger fortfarande
Se-a, fast jag vet att glasbruksnamnet är skapat av de tre ägarnas initialer.
Benny säger Sea, som i hav på engelska.
UPPDATERING: "Vi smålänningar säger Se-a, uttal som i"titta", berättar AudreyFenn
i en kommentar.


Den stora loppisen i gallerian i Sandviken slog oss med häpnad. Många riktigt fina saker.
Upsala-Ekeby, Rörstrand, Johansfors. Skålen på bilden är signerad Bengt Orup. Kul, tyckte
jag, som insåg att jag har en sådan fast osignerad hemma i skåpet. Och Benny gjorde ett
sanslöst fynd som lär dyka upp på hans blogg.
.

Själv hittade jag ett rart litet ställ med nubbeglas, från - ja, från vilket berömt decennium
kan det vara? Superfint skick. Roligt. 40 pix. Fynd!


Sista loppisen låg i Järbo. Där såg jag redan i skyltfönstret ett uppläggningsfat med en
Helmer Ringström-dekor jag inte hade, så det var ett lyckat besök från start. Det litet annorlunda
Stringbordet var kul.


Lyran är en typisk empiresymbol, har Empire-Amelie lärt mig.


Men nu började det bli dags att åka hem till Benny. Jag köpte väckarklockan
(bara prydnad, funkar inte, men kostade bara tio pix) och TVÅ Helmerfat i Järbo.
Saltburken är jag så förtjust i, den fanns på Erikshjälpen i Gävle. 65 pix.


Hemma hos Porslinsbloggaren. JJ och jag fick se samlingarna, och ja, vi blev
imponerade. Tack, Benny, för porslinsvisningen, loppisguidningen och all ny kunskap!


Vad är du mest stolt över, frågade jag Benny. "De här Zebrakopparna."
Zebra ser man ju nästan aldrig i annat än svart. De i färg är ovanliga.
Och snygga.


Fler fynd från Den Stora Loppisresan. Flaskan med ett H i botten är väl fin? 35 pix,
Gävle biståndsgrupp. Ljuslyktan längst bak är Reijmyre, de andra två från ett glasbruk
som Benny sa namnet på men som jag glömt.

Sedan var det ju Helmer då... Jag hittade två dekorer jag inte hade, och ett uppläggningsfat
i en dekor där jag har ett fat, på loppisarna. Men dagens clou var de fem kopparna i gul Safari med
tillhörande fat som Benny hittat åt mig. Jag trodde knappt mina ögon, de är så ovanliga.
Och så hade han en kopp i en annan ovanlig Helmerdekor som jag vet var jag kan köpa assietten till.
Vilken lycka! Ni får se allt Helmer i inlägg framöver.

Trevlig helg!
1 Erica:

skriven

Åh, vilken härlig runda ni hade!! Väldigt fina fynd (speciellt klockan föll mig i smaken). Och så roligt att få träffa Benny. Jag har ju aldrig träffat nån av er, men det känns som om jag känner er lite grand genom bloggarna iallafall :-) Skulle önska att Oslo låg lite närmare Stockholm och Gävle :-) Jag kan inte tänka mig bättre loppissällskap!!

2 Susanna:

skriven

Så trevligt ni verkar ha haft. Och vilka grymma fynd!



Jag skall själv upp i trakterna nästa vecka. Hoppas på lika fina fynd själv, samt en visning på porslinsmuseum Movarp :-)

3 Tusse:

skriven

Saltburken fanns även i grönt och kallades Fandango enligt en samtida annons, eller T 50 for short.

4 Audrey Fenn:

skriven

Vi smålänningar säger Se-a. Se som i "titta" fäljt av ett kort a. Svårt att skriva inser jag.

5 Helena:

skriven

Sitter här med morgonkaffet och "åååhhhar" och "aaahhar"...

Vilken mastodontrunda!

Vilka fynd!

Och så roligt med kunnigt och trevligt sällskap!

Kramar Helena

6 Libby:

skriven

Erica: Ja, det är verkligen kul att träffa folk i verkliga livet. Hoppas vi kan ha en bloggträff på Antik & kuriosa i Kista i höst.

Susanna: Då har du något att se fram emot!

Tusse: Mejla annonsen, please!

Audrey: Tack för upplysningen!

Helena: Ja, mastodont var ordet. Och roligt!

7 Tusse:

skriven

Efter loppisrundan :-)

8 Randiga tråden:

skriven

Oj, så mycket kul. Är hemma en vända efter två veckor på Gräddö, nu har jag mycket att ta igen, du har så mycket spännande att se. Imorgon bär det av till Österlen. Hälsningar Brittmari

9 Clinen:

skriven

Är det en kopp eller en liten skål till Regina? Är det en liten skål har jag aldrig sett den förr. Nu blev jag genast mycket nyfiken! Ingen som har någon artikel eller ett bilduppslag att visa oss på hela samlingen? Skulle vara himla bra att ha! =)

10 anna:

skriven

Jag sitter bara här i hängmattan och ååååaaahr.

11 Libby:

skriven

Randiga tråden: Ser fram emot rapporter från Österlen!

Clinen: Det är en skål som står på ett fat, vet inte vad det är. Såskopp?

Anna: :-)

12 Benny:

skriven

Spegeln var minsann pampig, den hade hon blivit glad för :-)



Det var väl sju loppisar, du hade ju ingen bild på Erikshjälpen, det skulle du få av mig...



Kul det där med [se'a'] jag borde ha vetat bättre :-)



Flaskan och glasen passar ju kanonbra ihop och båda var ju riktiga fynd!



Detta var en trevlig tur, värd att upprepas vid tillfälle :-)

13 clinen:

skriven

Åååh, en skål! Nu får jag hålla ögon öron skarpt öppna överallt. Måste hitta fler delar. Tänk vilken lycka om man skulle komma över en matservis i Regina. (Drömmer)

Kommentera här: