3 x 1950-talsmönster (Glasrikeresan del V)


Kors och tvärs genom Glasriket far vi, Femtiotalsmannen och jag, och får den ena
skönhetsupplevelsen efter den andra. I Lessebo ligger butiken "Hatterians pinaler",
där inläggets tre mönster är plåtade. Gardinen - fantastisk, eller hur?


En tapet som inte skäms för sig. Jag fick tipset om Hatterians pinaler av Emmy,
som brukar kommentera på bloggen. Tack!


En stuvbit tyg gömde sig i en korg. Butiken är en fullproppad trevåningshistoria
och för den som gillar 1900-talets första hälft, romantiska saker, vitt och shabby chic
måste detta vara himmelriket. Men det finns en hel del 50-60-tal också...


... bland annat en busvass trädgårdsgrupp. Den inspirerade mig att börja leta plastbandsstolar
i olika färger och modeller - visst är denna udda-samling snygg?

Och sedan... tittade vi in hos butiken "60-talet" några kvarter längre bort.
To be continued...
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Trädgårdsgruppen är verkligen fin. Härligt med olika färger på stolarna.

Jag är lite nyfiken på gräddkannan som är med på tapetbilden. Vet du vad det är?

2 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Nej, tyvärr. Jag var så dokuserad på tapeten att jag inte tänkte på den ovanliga kannan.

3 The StarMan:

skriven

Har alltid gillat sådana där plastbandstolar men aldrig hittat några fina. Fina bilder

4 upsalaekeby:

skriven

Besökte denna butik förra sommaren, när jag och frun tog en liknande runda i glasriket!! Fanns väldigt mycket att se i den gamla villan!!



5 Randiga tråden:

skriven

Gardinera, tygerna och stolarna vill ha alltihopa.

6 Synöve:

skriven

Nämen ... de där gardinerna ser ut som vår vi hade i vardagsrummet ett tag! Och tapeten på bild 2 är helt ljuvlig! Plastbandsstolar är häftiga, vi har några stycken, mest i blått och en hammock med blåa plastband. Jätteskön att sova middag i! :-D

Jag skulle gärna vilja ha några röda och gula stolar också ... ut och letar

7 Anna:

skriven

Ah, trädgårdsmöblerna är indeed dödssnygga!

8 clinen:

skriven

ÅH! Underbara inlägg! Verkligen jättekul att få följa med på resan. Vilka fynd du hittar! Den möbelgruppen för trädgård var läcker! Sådana stolar skulle jag kunna tänka mig. Dock mindre förtjust i den gula med lite större mellanrum i plastbanden.

9 margaretha:

skriven

Vi har en trädgårdsmöbel med fyra stolar, som ser exakt ut som den gul-svarta på bilden. Möbeln köptes förmodligen i slutet av 50-talet, bara de små plasttassarna har trillat av. Enda problemet är att de är obekväma, utan dyna eller filt i stolen blir man alldeles randig i rumpan.

Margaretha

Kommentera här: