Vem vet något om den skånska pallen?


Stadig och självsäker stod den där i antikboden i Norberg härförleden, pallen med "Made in Malmö"
och en oläslig signatur (Sture?) undertill. 250 kronor var priset, men sitsen hade en rejäl spricka
så jag lät den stå kvar.


I en veckotiding från slutet av 1950-talet ser jag en bild i en artikel
om sovrumsinredning och tittar närmare. Visst är det den skånska pallen?
Känner någon av Femtiotalsjaktens läsare igen pallen
och kan berätta något om den?
1 Amanda:

skriven

Åh så fin!

2 Clinen:

skriven

Coolt! =) Jag är uppvuxen i Malmö så det var en rolig pall för min del. Den ser snygg och bekväm ut också =)

3 Lotta:

skriven

Jättetjusig pall! Synd att det var en rejäl spricka i sitsen. Nej, jag har faktiskt aldrig sett en sådan här pall och då är pallar ändå något av det första jag kikar på. Den ser ju onekligen ut som pallen på bilden i veckotidningen, det är ovanligt med den formen på sitsen så de måste nästan vara av samma fabrikör. Ska bli spännande att se om någon annan läsare kan ha mer information om den.

4 Lotta:

skriven

Förresten! Måste ju fråga dig om en sak som du i egenskap av Helmer Ringström-fantast kanske kan svara på. Vet du om han gjort dekoren till en serie som heter Lilly? Har ett par tallrikar med den dekoren, lila rand längst ut och så lite svart 50-tals grafisk dekor. Svårt att beskriva. Men känner du till om det är Helmers design? Tallrikarna är märkta Uppsala-Ekeby Gefle nr 263 7 (sista siffran lite otydlig).

Känner du till om det finns en hel servis till Lilly?

5 Libby:

skriven

Amanda och Clinen: Ja, den är cool!

Lotta: Jodå, Lilly är Helmer Ringströms. Vet inget mer, och har bara sett Lilly hos Porslinsbloggen, här visar han en kopp med fat och assiett:

http://www.tallbacken.net/porslin/lilly.htm.

Vill du sälja en tallrik, hör av dig!

6 Tusse:

skriven

En sak är säker - det är ingen mjölkpall :-)

7 Tusse:

skriven

Förklaring: Vi som bor (eller har bott) i Skåne kallar mjölkbordet för mjölkpall.

8 Libby:

skriven

Tusse: Och vi som handmjölkat kor och suttit på en - uppländsk - mjölkpall ser också att det inte är en sådan.

9 129E50:

skriven

XI posts are quite interesting!

10 JJ:

skriven

Det verkar väl vara den här:

http://www.modernity.se/20th-Century-Design/ArtID/1437/Three-legged-stool-designed-by-Mogens-Lassen-for-S%c3%b6borg-Denmark.aspx



Jag såg den när jag var där idag och kände igen den.

11 designqvist:

skriven

...2 years later kan verka lite sent men pallen interesserar mig. Jag tycker att Mogens Lassens pall för Søborg ser annorlunda ut. Den som visas här på bloggen är lite mera bredbent och rejälare, Søborgs modell verkar slankare och mera långbent. Kanske Skånepallen är en kopia? Sture G. Olsson som var en mångsidig företagare bedrev bl.a. Tallhöjdens keramik där han sålde Selsbo keramik under eget namn och importerade visst teak i stor skala. Kanske lät han tillverka pallar också? Hur som helst, pallen är snygg!

Kommentera här: