Femtiotalsjaktens retroguide del II (Väddö + Norduppland)


Sommartid händer det att jag sätter mig i bilen och ger mig ut på en dagslång antik- och loppistur
till Norduppland - via Väddö. I Älmsta finns tre butiker, alla värda ett besök. Finast saker har Kajsa Adelöw i sin affär på Norrtäljevägen 5 (bilden), mitt emot Ica. Här har jag bland annat sett snygga teakbord, en fåtölj
av Bengt Ruda och fina allmogegrejer. Allting i mycket fint skick, och betydligt billigare än i Stockholmsbutiker med samma sortiment. Litet oklara öppettider, dock.


Second Half ligger vid södra infarten, och brukar ha en del intressant porslin.
Och mycket annat, här kan man gå och rota ett bra tag. Här har jag sett Yngve Ekströms
Tea-bord och köpt Gefletallrikar. Second half finns även på Folkungagatan
i Stockholm.
UPPDATERING: Second Half i Älmsta stänger i november 2011.


Älmsta Antik & Kuriosa ligger snett emot Ica. Blandad konfekt, rätt mycket glas och keramik.
Men även textilier, böcker, nostalgikort och konst. Här tittar jag alltid på Reijmyrehyllan med
Monica Bratt-saker och var på väg att köpa en Grand-servis (Arthur Percy).
Bonus: Loppisbod till vänster om butiken.

Sedan... köper man en mjukglass i glasskiosken utanför Ica. Gräddig och generös - Roslagens godaste.

Också på Väddö:
Edeby Antik & Vackert, Edeby by.
Allmoge och antikt i flera logar på en vacker gård. Ortodoxa
retrofantaster hittar inte så mycket 50-60-tal, men Antikt & Vackert är en skönhetsupplevelse.
Kuriosan, Gåsvik. Loppis med stort utbud av porslin. Under ombyggnad, öppnar igen under juni.
Rätt höga priser förra året. Hitta dit med kartan på Kuriosans hemsida.


NORDUPPLAND NÄSTA!


En mjukglass kan man inte leva på en hel dag. Första stoppet i Norduppland blir Adas café
i Östhammar. Gott bröd, missa inte deras potatisbakelse. Till vänster om disken har du 
Dagnys hörna (bilden), till höger gammaldags mys.
Bilder från Adas/Dagnys i ett tidigare inlägg.

I Östhammar finns en loppis, följ skyltar mot campingen, den består av tre bodar på en gård
med diverse smått & gott, samt en antikhandel, Östhammars Antik & kuriosa på Rådhusgatan, vars 
öppettider jag hittills aldrig lyckats tajma vid mina många besök i staden.


Om det är sommar och lördag är det bakluckeloppis i Norrskedika. Stort och
med fyndchanser, se inlägg från sommaren 2009 här. Loppisens egen hemsida här.
 

Nu rör vi oss inåt landet. Antikhandeln i Hökhuvud är en favorit, särskilt rummet
med småprylar. Vackra burkar, receptböcker, korgar - ja, allt det där småpysslet
som är roligt att titta på och som har en förmåga att följa med hem. Mitt bästa fynd härifrån
är ett par speceriburkar i Jies Tulpanserie.


Gimo är nästa stopp. Ett annat av mina stamställen är Risingeboden, som ligger strax utanför Gimo.
Tyngdpunkt på 1950-70-tal, roligt utbud och sakerna snyggt presenterade, mycket bra priser jämfört med Stockholms butiker. Blygsamt skyltat med "Prylbod" vid vägen. Missa inte!
(Bilden tagen i Risingebodens monter på Österbybruks antikmässa i höstas.)


I Röda korsets butik, Gimo centrum, har jag hittills bara hittat en enda sak,
en 50-talsstaty föreställande svart kvinna. Men i de lugnaste vatten... Sådana här
små butiker ska alltid skannas av, man vet aldrig.


Nästa stopp gör vi i Örbyhus hos 4:ans loppis, som är en friggebod full av härliga saker
till bra priser. Fler bilder i inlägg här. "Vi har nästan alltid öppet när vi är hemma, annars kontakta oss
för öppettider" står det på deras hemsida. Fler bilder från 4:ans i ett tidigare inlägg.


Ingången till Kretsloppshoppen i  den lilla staden
Tierp, resans slutmål. Här har jag hittat 70-talslampor och
Berit Ternells "Pors"-tallrikar. Loppisen ligger i en gammal fabrikslokal
på Grevegatan nära hembygsgården Gammelgården.


Tierp har en bra loppis till, i andra änden av Grevegatan
på nummer 11. Här har jag köpt Rörstrands "Bimbo"-tallrikar
och sett en hel del annat intressant i porslinsväg.


Gästis i Tierp ägnade jag ett eget inlägg, eftersom skylten
och interiören är fin. Lunchen var en vanlig hygglig
"dagens".

Ännu ej besökta av mig, men bör finnas med på en Nordupplandlista:
Qeptas Antika, Dannemora.
Pepparkaksfabriken, Norrskedika. Kerstin Kokk brukar visa fynd därifrån.

ÖPPETTIDER har jag med flit utelämnat eftersom de har en tendens
att ändras ganska ofta. Men...
Googlekarta med alla ställena utmärkta finns här:
Femtiotalsjaktens retroguide: Väddö + Norduppland

Eller... vill du hellre hänga i stan?
Kolla då in Femtiotalsjaktens retroguide över Stockholm och Sundbyberg!

Andra bloggars guider:
Porslin och nostalgi ger oss retro-Göteborg.
En sakletares bekännelser har katrtlagt hela retro-Östergötland.
1 randiga tråden:

skriven

Så spännande, ska försöka att följa din runda på semestern.

2 Christin:

skriven

Så många roliga ställen du frestar med, synd man har så långt dit.Men ett nöje i sej att läsa om dom och se alla trevliga bilder.

En hel loppisdag borde man ha oftare !

3 TUSSE:

skriven

Oklara öppettider!

Påminner mig om en antikaffär i Göteborg som alltid tycktes ha samma föremål i fönstret, och ständigt samma skylt i dörren:

ÖPPET

när vi har lust

Just nu har vi

INTE

4 Kerstin:

skriven

Nu är ju det här en guide till Norduppland, men jag kan berätta att Qepta som omnämns även har öppnat en butik inriktad på 50- och 60-tal i Uppsala i år. Den ligger på Hjalmar Brantingsgatan, nära Vaksala torg, och har mycket fint urval.

5 Liina:

skriven

Oh. Vilken fin vagn! Vill ha =)

6 JJ:

skriven

Tittar man igenom några av dessa affärer så borde man hitta något, även om man är kräsen! Verkar spännande!



Tusses antikaffärstips i Göteborg, kan det ha varit Oidipus antik på Andra Långgatan? Nu är den stängd för gott i alla fall.

7 Libby:

skriven

Randiga tråden: Ja, gör det och rapportera! Faats man hinner ju om sanningen ska fram inte med alla på en dag...

Christin: Det är jätteroligt, och med fika minst en gång!

Tusse: Och sedan konkade de?

Kerstin: Jo, jag såg det. Måste besöka någon av butikerna i sommar!

Liina: Haha, javisst ja, det var ju du som samlar på sådana.

JJ: Yep, du får boka in en Roslagsrunda :-)

8 TUSSE:

skriven

JJ: Farfar Frans på Andra (?) Långgatan.

Libby: Sannolikt.

9 Anta Snaque:

skriven

Älmsta och Väddö besökte jag (tyvärr på vintern) för ett antal år sedan och jag tror att jag var in i någon av dessa butiker. Men minns inte vilken och tror inte det blev några inköp den gången.

Skulle vara mycket trevligare med en sommartur genom Roslagen.

10 anna:

skriven

NU är min Retroguide Östergötland ute. Dock utan bilder. Kommer en version 2, med enbart guldkornen också.

11 Liina:

skriven

Jupp. Börjar få en samling nu... Snart får jag förresten hem min första 50talare =)

Kommentera här: