Hemma hos Sturekatten


Vete-Katten eller Sturekatten? Vilket av de två Stockholmskaféerna med kattnamn är din favorit?
Här har ni min, Sturekatten. Vi befinner oss på Riddargatan 4, Östermalm.


En trappa upp ligger konditoriet, en före detta våning.


En målning av Sture, signerad "Marianne -03" möter oss.


Glöm latten. Här serveras bara "vanligt" kaffe.


Huset är från 1700-talet. Systrarna Skog flyttade hit till våningen 1941. Många av möblerna
i kaféet är deras. Nästa gång jag besöker Sturekatten ska jag fråga personalen om systrarnas
och konditoriets historia, på nätet finns förvånansvärt litet. När öppnade kaféet, til exempel?
Skall utredas.


En solig junifredag strax efter lunch är det nästan tomt. De övriga gästerna är två äldre
damer, och två farbröder som verkar känna varandra men som sitter i varsitt hörn. Den ene med
tidning och hörlurar. Han lyssnar på Macbeth berättar han på fråga från den andre, som också hälsar
på mig och pekar... 


... på den här katten och opåkallat upplyser mig om att "Den där heter
Kattrackarn, och så finns det en annan som vi kallar för Kattfan".


Och här har vi Ystad Metall-katten! En underbar 50-talskatt, formgiven av Gunnar Ander.
En annons från tiden med katten finns i det här inlägget.


Även katterna på kudden har 50-talskänsla.


Varför Sturekatten hellre än Vete-Katten? Jo, Sturekatten är mindre, vackrare 
och mer ombonat, det märks att detta varit en våning, man känner sig mer "hemma hos". 
Och tempot är lugnare här - mer hörlurar med Macbeth och lågmält väninneprat än
spring, stök och barnvagnskaos.
Vad tycker du som också besökt båda konditorierna?

PS. 21 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, hittar du under Kaféer.
1 p-e fronning:

skriven

Håller helt med dig. Jag gillar faktiskt inte Vete-katten något särskilt. De har måhända ett bättre utbud, men det bryr jag mig inte om. Vete-kattens möblemang och fulrenoverade lokaler ger inte en harmonisk känsla. Det ser ihop-plockat ut. Det skulle antagligen ganska lätt kunna avhjälpas med passande tapeter, mindre justeringar samt om man ersatte en del av möblemanget... Sturekattens ihop-plock har antagligen skett organiskt och lokalerna är inte renoverade. På min Stockholms-lista ligger den klart bland de 3-4 högsta. Sen har de ju också <a href="http://www.flickr.com/photos/martinklasch/4677014936/">riktiga koppar och tryckta servietter</a>!

2 Ina:

skriven

Härligt! Tack för alla kafétips! Blir en massa att skriva upp nästa gång jag åker till Stockholm!

3 Gina Americana:

skriven

Thanks for all the great tips & education about places & stuff in Sweden!

4 Synöve:

skriven

Jag gillar Vetekatten pga utbudet, deras bullar är magiskt goda!! Men jag håller med; Sturekattens lokaler är häftigare! :-) Och trafikstockningen på Vetekatten kan vara ganska besvärlig, speciellt om man är väldigt hungrig ... lååång kö och ont om sittplatser. Men de ligger lite bättre till, Sturekatten ligger ju nästan utsocknes, i nedre hörnet av Östermalm! :-D

5 Kerstin:

skriven

Det är ju väldigt underhållande med östermalmsklientelet som går på Sturekatten.En gång när jag var där satt vid bordet intill två riktiga östermalmstanter med hatt. De pratade om de kungliga och att köpa hummer. Väldigt, väldigt underhållande att tjuvlyssna på faktiskt. Ett citat: Det var guds tur att jag beställde hem hummer.

6 Viola_T:

skriven

Etta är Sture-Katten. Yes! Ombonat, småputtrigt. En gång satt jag dock så länge och läste att jag blev bortmotad av personal. Men det var nog en engångsföreteelse. Återvänder då storstadsresa görs.



Vete-katten var hemtrevligare förr innan de utökade mot hörnet Kungsgatan och Klara Norra (är det väl?). En topphit var dock Luciafirande på Vete-katten. Mycket stämningsfullt och gott!

7 amanda:

skriven

Åh dit måste jag verkligen gå! Så trevligt! Jag har bara varit på vetekatten annars!

8 Libby:

skriven

P-E Fronning: Hur kunde jag missa porslinet? Får kompletteringsplåta nästa gång. Vilka är de andra 3 på 3-4-listan?

Ina: Kul att kunna tipsa! Berätta gärna vad det finns för fina fik i Helsingfors. Mitt bästa retrominne från din stad är Kosmos.

Gina Americana: Kul att du gillar det!

Synöve: Men Sturekatten ligger ju jättefint! Jag tycker om de trakterna, mycket att titta på där.

Kerstin: Tjuvlyssning på kafé är en givande hobby.

Viola T: Håller med om att Vete-Katten var bättre förr.

Amanda: Du kommer inte att bli besviken.

9 Anta Snaque:

skriven

Vilket fantastiskt kafé! Det behövs filialer spridda över hela Sverige!

10 Tusse:

skriven

25 år sedan jag var på Sturekatten senast, på den tiden rörde jag mig gärna på Östermalm.

Vetekatten, som jag nyligen har varit på, påminner mig om en tysk krog med schwarzwaldur på väggen och långbord på ... golvet.

Favoriten är och förblir ändå Sundbergs i Gamla stan.

11 randiga tråden:

skriven

Inser att det var flera år sedan jag var på Sturekatten, det ska åtgärdas.

12 Monica:

skriven

Vetekatten är stökigt och rörigt med gott fika som inte uppväger det första. De har också snorkig personal som kanhända är utbytt för nu är det ett tag sedan jag var där. Sturekatten charmigare. Jag saknar det där riktigt optimala kaféet i Stockholm som ändå är huvudstad och har alla möjligheter att ha något riktigt bra, gott bröd, vacker inredning, proffsig personal och vilken natur det finns runt om men som inte tas tillvara. I city är det ett dåligt utbud. Gäster frågar efter det bästa kaféet men jag tycker det är svårt att rekommendera något.

13 Gila:

skriven

Tyvärr är det smutisigt och "schavigt" på Sturekatten. Ofräscht helt enkelt. Något som är förvånande med tanke på att det ligger på "fiiiina" östermalm..

14 Libby:

skriven

Anta Snaque: Du får öppna en! :-)

Tusse: Dags för ett återbesök på Sturekatten då.

Randiga tråden: Ja, jag tycker det!

Monica: Jag tyckte om kaféet som låg i Konserthuset var trevligt. Men det var då.

Gila: Va?! Det tycker inte jag.



15 p-e fronning:

skriven

Libby: inga överraskningar på topplistan: Valand, Kungstornet, Ritorno, Sturekatten är väl de jag rankar högst. Observera att utbudet inte är det tyngst vägande i den rankingen utan utseende/bevarande/atmosfär... Nybergs och Lundbergs m fl kommer ju också högt upp.

PS jag gillade också kaféet som låg i Konserthuset... suck.

16 Ina:

skriven

Ja, Kosmos är ju ett legendariskt ställe. Jag får väl försöka hitta på nåt kul inlägg någon gång om kaféer i Helsingfors! Det känns ändå inte riktigt som vi skulle ha så många fina som ni har..

Tack för listningen bland länkarna förresten! :)

17 anna:

skriven

Jag vet inte hur säkra mina källor är, men vad jag hört så startades först Vetekatten av två systrar. Dessa blev dock osams av någon anledning och den ena av dem gav upp rörelsen på Kungsgatan och startade nytt på Riddargatan. Vet dock ej när, och är heller ej säker på släktskapet mellan damerna som trättes ;)



Jag satt många långa timmar på Vetekatten som tonåring, och alternerade mellan det stället och Ritorno. Och Wienerkonditoriet på Biblioteksgatan, eftersom det var fri påfyllning av varmvatten där. Tänk vad länge en och samma tepåse kunde räcka...;)

18 Linda:

skriven

Har faktiskt bara varit på Vetekatten, så nu måste jag planera in ett besök på Sturekatten så snart som möjligt!

19 Ing-Marie:

skriven

Wow...vilket mysigt fik. Besökte detta för första gången nu i Tisdags 2 nov och återkommer gärna till fiket vid nästa Stockholmsbesök. Kanon.

20 torntroll:

skriven

Sturekatten ska uppskattas i första hand för miljön. Här kan man sitta länge utan att bli undanskuffad för att sitta för länge (Har aldrig hänt mig). Inte bästa kaffet och inte bästa smörgåsarna, men det är inte därför man går hit. Bli en Sturekattare och slappna av. Du är en bättre människa sen.

Kommentera här: