Men är det inte... (London del IV)


... Arne Jacobsens 1950-talsstolar som står där på McDonald´s? Nej, det är det ju inte!
McDonald´s inledde för några år sedan ett samarbete med danska möbelföretaget Fritz Hansen,
som skulle förse ett antal hamburgerrestauranger med AJ:s "Sjuan" och "Ägget". Men när McDonalds
började ställa in kopior bredvid originalen bröt Fritz Hansen samarbetet.


Och nu har jag sett kopiorna på två restauranger, som den här "varianten"
på "Svanen" på Bethnal Green Road. Till amerikanska nyhetskanalen NBC
sa McDonald´s i höstas (då den danska looken även dök upp på NYC-restauranger)
att de nya stolarna är "modeled  after" Jacobsens design.


Och här har vi ett par stolar "modeled after" Arne Jacobses "Sjuan". 
Litet kul, tycker jag, att se sådana här möbler på McDonald´s. Fast "Svanen" var 
inte vacker i närbild...? Vad tycker du? Ful kopiering, eller ska man se det som
"hommage"? Läs mer om bråket mellan McDonald´s och Fritz Hansen hos The Times.

Tack till Madame Inredning, som tipsade om AJ-möblerna och som - upptäcker jag
NU när jag ska länka till hennes blogg - också skriver om dem. Hon hittade uppenbarligen
en restaurang med de äkta möblerna!
Jag får leta vidare...
1 Susanna:

skriven

De där fåtöljerna är ju ohyggligt fula! Förstår att Fritz Hansen inte ville ha sitt namn någonstans i närheten av den där kopian..

2 Cicci:

skriven

Men usch, de där stolarna var ju en skymf mot originalen, helt smaklösa! Jag skulle också avbrutit mitt samarbete om jag vore FH, att de inte skäms!

3 Tusse:

skriven

Usch.

Illa nog med imitationer, men etter värre när man försöker slingra sig kring ett mönsterskydd eller motsvarande.

En ny tid kräver nya former och inte ens femtiotalet varar för evigt



(nä nu är jag trött på allvarliga tusse - ta in clownerna, libby)

4 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

7:an stolarna duger, det är ju ändå mcdonalds(man sitter ju inte så länge) men Svanen.. vad ska man säga... Gränslöst ful?!



Det skulle vara roligare om man inredde mcdonalds som en militärmäss istället. Långbord, ihopfällbara trästolar etc. Jag menar att det aldrig kan bli mysigt på hamburgerrestauranger.



Vad har du mer för fynd från London? Väntar med spänning! Request: Camden market!!!

kram

5 Skaffaren:

skriven

Nu har jag uppdaterat mig på ditt Londonbesök. Det har varit en hektisk helg med början på min flyttrea och en auktion i samhället.

Idag snöar det och slynglarna kastar snöboll på mina handmålade skyltar.

Ser fram emot vår, snödroppar och första HD-dunket.

6 Simon:

skriven

Hej du har en utmaning på min blogg ;)

7 Madame Inredning:

skriven

Hej,

Tack för kommentar och länk, inte de bästa men ändå. Riktiga "design-mcdonalds" hittar man lite varstans.Vi gick förbi flera, jag tror vi hittade en i närheten av 10 downing street fast mera åt trafalgar square hållet.

//Madame

8 Madame Inredning:

skriven

Förlåt, det gick lite fort att jag missade halva meningen. jag skulle i min kommentar säga att jag hade lagt ut bilder på min blogg, men att bilderna inte var de bästa. Det var naturligtvis inte min mening att kritisera dig. Du har en helt underbar blogg.



//Madame

9 Libby:

skriven

Susanna och Cissi: Ja, man kan förstå att de reagerade.

Tusse: jag tar in katterna istället, se senaste inlägget!

Anneli: Nej, mysigt kan det aldrig bli med hamburgerpapper och ketchupkuvert kladdiga och utspridda på borden. Lpngbänkar? Tja, det är ju en idé. har tagit ltet bilder från "vårt London", men mejlar dem till dig, de är inte så intressanta för resten av läsekretsen. "Här hade Anneli en pojkvän (vinaffären)", "Här brukade Anneli vila när vi druckit för mycket lager" (utanför polisstationen), "Här träffade Anneli och jag våra första pojkvänner i London ("Three Horse Shoes).

Skaffaren: Låter som en kul helg, Tyvärr hinner jag inte kolla andra bloggar, får ta igen det när jag kommer hem.

Simon: Den är antagen!

Madame Inredning: Haha,ja, jag stirrade på din första kommentar och fattade inte riktigt vad jag gjort för fel :-)

10 Tusse:

skriven

Libby: Cats thankfully received!



Skaffaren: Så taskig hon är ;-) Själv försummade jag inte ett avsnitt av Femtiotalsjakten när jag var i Berlin! Skall dock påpekas att jag hade ont i fötterna och verkligen behövde sitta ned ett tag.

11 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Polisstation? Ja det är bäst att du mailar mig :-)



Långbord och långbänkar på mc D, ännu roligare. Lite kollektiv känsla, det kanske snart är inne igen.

Ärtsoppa som bonusrätt. Men det ska vara snygga lampor!!

Kommentera här: