En blommig retrobutik (London del VII)


Alla bär blommor på Columbia Road. Killen är på väg in i butiken Vintage Heaven, där
jag hittade en massa intressant brittiskt porslin att plåta. Vi går in...


... och säger hej till Margaret, som äger butiken. Den här dagen var butiken full
av blommor - från veckan innan då Margaret stått för terummet på en vintagemässa.
Alla antikbutiker borde ha blommor, det doftar gott och ger liv åt affären.


Här ser det folktomt ut, men sanningen är att det var ruggigt trångt. Det var här ficktjuvarna
snodde min plånbok ur väskan, förmodligen medan jag plåtade.


Engelskt sött.


Vintage Heaven hade massor av rara blommiga saker.


1960-talsservisen "Offbeat" från Barker Bros, praktiskt stapelbar och därför var den poppis
i picknickväskorna, berättade Margaret.


Fatet är från Biltons.


Är det inte två Viola Gråstenplädar där i fåtöljen? Jag glömde fråga Margaret.


Tre kannor med olika personligheter. Jag gillar den lilla kaxiga till vänster.


Ha! Pie funnels! Som den samlare jag numera är slog jag
till på den bruna. (För er som inte läst tidigare inlägg från London:
Pie funnels, "paj-trattar" vars funktion är att hålla pajskalet frasigt,
är ett samlarobjekt här i Storbritannien och finns i många olika skepnader.
Här har vi några enklare modeller.)


Porslinsfíguriner, någon?

 
"Melaware", koppar i melaminplast från 1950-60-talet, och en hoper 
- blommiga - 1970-talsmuggar. Bilderna på 1950-talsporslinet sparar jag till ett
specialinlägg.


Blommigt, brittiskt, bedårande.


Här säger vi hej då till Columbia flower market. Den bör besökas - men både
på marknad och i butiker är det trångt, så håll bättre reda på era grejer än vad jag gjorde...
1 Tusse:

skriven

Pie funnel tycks vara ordet för dagen och även Melittatrattar kan vara gjorda i porslin.

Vintersol här, Tusse slår i ordböcker och försöker utreda sambandet mellan latinets "filtrum" (filter) och grekiskans "filtron" (kärleksdryck). Båda heter "filtra" i pluralis. Solklart, kan man tycka. Men det är INTE samma ord.

2 Carola:

skriven

Stackars dig. Hoppas att det ordnade sig. Ficktjuvar kan vara så skickliga. Kram

3 marie:

skriven

Tråkigt med ficktjuvar!

Vilken underbar läsning och frossning i härliga bilder! Så kul!

Jag har de röda små glasen med genomskinlig fot du har fångat på en av bilderna. Vet du vad det är för något?

4 Libby:

skriven

Tusse: Kanske kopplingen är att man filtrera sina intryck och infall då man druckit kärleksdrycken?

Carola: Ja, de här var bra på sitt "jobb".

Marie: Kul att du gillar Londonrapporteringen! Vet tyvärr inget om glasen. Har bara kommit till grundkursen i porslin och möbler... :-)

5 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Fin brun fåtölj!

När blir det camden?? :-)

Kommentera här: