Fik med femtiotalsfiness


God morgon, måndag! Ännu en ny vecka har börjat, med chans att upptäcka
fina gamla fik. Finess heter kaféet vid Brommaplan som en FJ-läsare tipsade om
för länge sedan men som jag först nu kom ihåg att besöka.


Kaféet öppnade 1950. Inredningen med de stiliga stolarna och mosaikborden är från 1957.
Det var inredningsarkitekten Marianne von Münchow som stod för kompositionen.
En googling på hennes namn visar att hon bland annat jobbade hos Carl Malmsten.


Stolarna börjar bli slitna och svåra att reparera, berättade
en av kaféägarna. De här två stolarna har originalklädseln kvar.


Fondväggens tapet skulle också vara från 1950-talet, uppgavs det. Men det är troligen
fel, eftersom en FJ-läsare sett en likadan i en gillestuga...


Glasbetongvägg ger alltid extrapoäng.


Rara annonser.


Finess grundades 1950 av två bröder. Även i dag är det två bröder som driver fiket.
hemsidan gör man reklam för sin blandsemla, som folk uppges köa för under
semmeltider. Vi kom vid stängningsdags och hann därför inte testa bakverken.


Men det blev en god krans i påse, och återbesök när
blandsemlans tid kommer. Loggan - vilken finess!

Trevlig fortsättning på veckan!
PS. 31 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, 
hittar du alltså under kategorin Kaféer.
1 Anta Snaque:

skriven

Ett kafé som fröjdar både ögon och smaklökar! En extra blandsemla i betyg för stolarna!

2 Randiga Tråden:

skriven

Stolarna är otroligt fina, vilka läckerbitar.

3 Amanda:

skriven

Jag åker förbi där med bussen ibland och tänker att jag skulle vilja gå dit någon gång, men det har inte blivit av. Det är verkligen finare än vad jag trodde och absolut värt ett besök!

4 Fläderblom:

skriven

Jag besökte Finess för några år sedan efter att ha läst om det i Kondisboken av Maria Kindblom (sannolikt 2005). Stora delar av inredningen är sliten, men mycket tilltalande. Mindre tilltalande var personalens totala nonchalans och fullständiga okunnighet om konditoriets sortiment. På en hylla stod flera glasburkar med grönt te och olika örtteer. På frågan om de hade något svart te svarade den sömndruckna nippertippan bakom disken: "Vi har te, vanligt te, sånt där (pekande på en burk grönt te)." Efter besöket, då svagt kaffe och torr mazarin intogs, svor jag att aldrig återkomma.



Det du kallar "fondväggens målning" tror jag är en tapet från 1980-talet. En exakt likadan sitter i en släktings gillestuga.

5 Clinen:

skriven

Denna inredning får mig att tänka på väntsalarna på tågperonger. De väntsalarna som ligger i en tunnel.

6 Hasse A:

skriven

Morrn.



Jag jobbade i huset i fråga på 70-talet, då var i varje fall semlorna helt topp, men det är ju länge sedan....Grädden var blandad med mandelmassan

och + att det var små bitar av mandel i "röran"....

"Zeugnis: 6,0 Sechs Komma null"



Ha de bra.



Hasse A

7 sakletaren /anna:

skriven

Oh där praoade min syster! Att hon missat att berätta för mig hur fin inredningen var!

8 cinna:

skriven

Har helt missat detta café och jag som älskar semlor. Nuförtiden börjar ju säsongen redan innan jul på vissa ställen så snart är det dags:)

9 The StarChief:

skriven

Ja härligt med gamla fik.Lite långt att åka till Bromma så jag tar nog ett här i stan.

10 Eli:

skriven

Anta Snaque och Randiga Tråden: Stolarna var riktigt kul.

Amanda: Ja, hoppa av bussen, vetja!

Fläderblom: Fast nu var de trevliga - och hade tålamod med mig som dök in strax före stängningsdags och sprang omkring och var i vägen medan de torkade golven.

Clinen: Haha.

Hasse: En sexa i betyg är väl lite snålt om de var bra? Vad jobbade du med? På Flyghotellet (som har en finfin neonskylt jag ska plåta vid tillfälle).

Sakletaren Anna: Hon kanske inte tyckte den var så märkvärdig :-) Vi har alla olika smak.

Cinna: Ja, man måste ju testa den där blandsemlan.

The StarChief: Jag förstår det :-) Vad har ni för gammalt/gamla fik i stan då?



11 Hasse A Norge:

skriven

Morrn.



Betyget är från konståkningen på den tiden.

6 var det högsta, kanske du minns att domarna hade två pappskyltar, en i var hand.



Jobbet var att sälja bildelar, under huset.



Ha de bra.



Hasse A

12 David:

skriven

Gevalia Hurra!

13 Rascal:

skriven

Men ah vad underbart!

Tack for tipset, nasta gang jag besoker Sverige sa blir det nog en fika dar. :D

14 Miriam:

skriven

Åhå vad fint, det måste jag besöka!

Stolarna samt loggan var ruskigt fina.

Kommentera här: