All fired up about Fire-King


Nu är vi långt ifrån Gefle. Ni ser glaskoppen "Swirl" ur den eldfasta serien "Fire-King",
från amerikanska glastillverkaren Anchor Hocking. Det är sällan man ser (märkt) amerikanskt
glas, men "Swirl" hittade jag på Hamnladan i Norrtälje. Den fick följa med hem, eftersom jag
just fått en bok av en amerikansk vän och ville se om koppen märkt "Fire-King Oven Ware"
fanns med. Och det gjorde den alltså.


"Collectible glassware" ska göra mig litet kunnig om amerikanskt
glas från 1940-60, hade jag tänkt. Om "Swirl" vet jag nu att servisen som kom
1950 finns i ljusblått, rosa, elfenben och i min kopps färg - "Anchorwhite". Den vita är
den senast lanserade av färgerna, och guldkant fick den först mot slutet av 1950-talet.
Jag hittar min kopp på nätet, begärt pris fyra dollar. Jag gav fem pix.


En dockservis ur serien "Moderntone" från Hazel Atlas Glass Company. För den lilla
värdinnan, en "Sierra"-servis precis som mammas. När jag läst boken, googlat runt på
termer som "depression glass" och lyckats hitta mer amerikanskt glas på loppisar så återkommer
jag med ett inlägg om amerikanskt glas.
Åh, visst är det roligt när en ny värld öppnar sig? När ens ögon spanar in nya saker i loppisvrårna.
När man ser skillnader (i det här fallet färgerna, många ljumma pasteller långt från svenska
ideal) och samband (räknar med att upptäcka likheter mellan brittiskt och amerikanskt
porslin och glas). Eller hur?

PS.
Under kategorin Utblick hittar du fler inlägg om porslin, möbler
med mera från andra länder.
1 Anna-Karin:

skriven

Hej



Jag lånade lite bilder från din blogg och länkade tillbaka till dig, jag hoppas verkligen att det går bra.. älskar dina bilder och man lär sig så mycket av dig då du lägger upp information om alla saker..



Har haft dig som inspiration i ett inlägg =)



mvh anna-karin

2 Erica:

skriven

Jag har två skålar från Fire-King; en större vit och en mindre i mintgrönt. Använder dem jätteofta och känner mig som en amerikansk hemmafru från 50-talet varje gång :-) Skålarna har ett så fint vridet mönster i sig, har du sett dem? (Här är bild om du scrollar ner lite: http://decades1.com/services )

3 Eli:

skriven

Anna-Karin: Har svarat på din blogg!

Erica: Aha, du har skålar i jadeite, tydligen åtråvärda efter att martha Stewart använt dem i sina matprogram? Cool!

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag har en mugg från min barndom från Fire King. En svårbeskriven färg har den. En skimrande ljusorange-aktig färg. Tror att det kallas lysterglas.

5 Anna-Karin:

skriven

okej förlåt då ska jag maila honom och fråga, ska ta bort inlägget tills vidare..

6 /Mylla:

skriven

Jag hade, eller snarare min mor hade, en Barbieservis som såg ut precis som första bilden... tyvärr var delarna pyttesmå och av ganska skör plast så det är inte mycket kvar av den, men såå kul att se vad som säkert är förebilden!

7 Skaffaren:

skriven

Attans..jag känner att jag inte riktigt hinner med.

Tur att det är sista gången jag flyttar ;-) Jag har några saker i färgat glas av amerikanskt ursprung.

De har en pistagegrön färg, samma gröna färg som en 1958 Oldsmobile jag köpte i L.A. 1987.

8 Eli:

skriven

Moster Mjölgumpa: Ja. typ svag svagt laxrosa? Väldigt amerikansk färg.

Anna-KArin: Det är lugnt.

Mylla: Kul!

Skaffaren: Har de någon märkning då?

9 Gina Americana:

skriven

I do know about Anchor Hocking as it was everywhere in my mother's & grandmother's kitchen. But I'm really looking forward to learning more about American tableware via your blog. And once again, Libby finds the good stuff with the Sierra toy dishes!

10 stefan:

skriven

har du sett några amerikanska gamla glass-glas?

Kommentera här: