När "stålborstat" inte ens var påtänkt


Det där äppeltyget hade jag kunnat svära på var ett 1960-70-talsmönster. Men bilden är
ur en Allt i Hemmet från sent 1950-tal. Bord med Perstorpsplatta. brödburk och klassiskt
speceriskåp.  UPPDATERING: Äppelgardinerna eller rättare sagt tyget är från 1958 och heter
"Pomona". Designat av Lena Trädgårdhl-Eklund, berättar Gila i en kommentar.


Den här bilden - ursäkta oskärpan - är från tidigt 1960-tal. Sjuan-stolar, hushållsassistent,
Tickareglar, kastrull med rött lock, specerihylla av väggmodell. Det osar trivsel, jag kan inte
se mig mätt på 1950- och tidiga 1960-talskök. 


Sneda köksskåp, trappstegspall - och står det inte några
Blå Eld-tallrikar där i diskstället?
UPPDATERING: Man lär sig hela tiden nya saker. Fläderblom
uppmärksammar mig på skåpet på väggen - som är ett
knäckebrödsschatull. Bara ordet är ju fantastiskt.

Trevlig helg!
1 Clinen:

skriven

50-60-tals kök ÄR läckra! =)

2 Betty Lou:

skriven

ser lite ut som hos min farbror. allt är kvar i orginal sen 60 nån gång.

3 kicki:

skriven

åh, jag hade svart bälte i att klämma mig på såna trappstegsstolar när jag var liten! Tack & lov hade vi en sån med fasta trappsteg hemma...

4 enannanhelena:

skriven

Härliga äppelgardiner! & färgmatchade stolar till det, inte så dumt.

Jag hittade en rolig bok på loppis i somras,"Färger i hemmet", i serien Hemmets Handböcker, vilka interiörer! Ex.ett kök med; orange bordsduk & klassiska "Perssons Kryddskåp"-tyget som gardiner!

Boken kanske är lite för modern för dig dock :) ?Den kom ut 1968.

Ha' en bra fredag!

/helena

5 Liina:

skriven

Jag vill ha ett kök med tickor och snedskåp!

Det jag har nu duger visserligen men...

Jag har iallafall retrohandtag, perstorpsplatta och specerilådor. Visserligen i plast. Men ändå =)

Och köket är precis lagom stort.

Men drömmen är ändå ett 50talskök!

6 Eli:

skriven

Clinen: Yep.

Betty Lou: Har du gjort hemma hos-reportage hos honom? Vill se!!!

Kicki: Aj!

En annan Helena: :-) Jag gillar mer än 50-talet...

Liina: Avundas dig specerilådorna. Måste ha det någon gång.

7 Marie:

skriven

Ljuvliga bilder! En riktig nostalgitrip! Kolla vad jag fyndade för ett tag sedan... ;o)

http://loppisletaren.blogspot.com/2009/09/sommarduk.html

8 Fläderblom:

skriven

Glöm inte det viktigaste av allt: det väggmonterade knäckebrödsschatullet i tredje köket. Ett sådant måste man ha!

9 Tusse:

skriven

Underbara kök!

Men hur klarade man sig utan köksfläkt? Jag ryser när jag tänker på hur undersidan av redaskåpet vid spisen i det suddiga köket ser ut efter att ha exponerats för stekos i femtio år eller mer.

Jag hoppas också att oskärpan är av fotografisk natur, alltså att det inte är stekos som ligger kvar i rummet.

10 Moster Mjölgumpa:

skriven

Härliga kök....

Knäckebrödsschatullet som Tusse skriver om kommer från Nils-Johan och det heter Max. Jag har ett rött sådant som ännu inte kommit upp på väggen, men underbart är det.

11 Tusse:

skriven

Moster Mjölgumpa: Det är Fläderblom som skriver om knäckebrödsschatullet.

Skulle tro att glasflaskan som står ovanför den pyttelilla vasken innehåller diskmedlet Soab.

12 /Mylla:

skriven

ang att vara utan köksfläkt, min farmor boddes som jag sagt förut i samma lägenhet från ungefär 1950 tills hon dog i somras, och där installerades aldrig någon köksfläkt! Det enda hon hade var en ventil med sånt där långt kedjesnöre, alltså en vanlig frånluftsventil. Hon bakade och lagade mat nästan jämt, och så länge hon var frisk och städade flera gånger i veckan så var det ok. Men när vi skulle städa ur lägenheten... I överskåpen längst från spisen var det så fett att prylarna satt fast! Vi tackade gudarna för att hon lagt in hyllpapper på alla hyllor, annars hade vi nog fortfarande stått och skurat! de är fascinerande hur mycket som kan ta sig i i till synes slutna skåp..

13 Gila:

skriven

Äppelgardinerna eller rättare sagt tyget är från 1958 och heter "Pomona". Designat av Lena Trädgårdhl-Eklund och ingick i den första kollektionen som Borås Wäfveri satsade på i svenska mönster.Blev stor försäljningssuccé som varade hela 60 talet.

Källa: Tryckta tyger av Inez Svensson.

Har själv tyget i blått/turkost.

14 David:

skriven

Svensk köksmiljö var mer praktisk under 50-talet än amerikanska, fast det fanns ibland rostfritt vitvaror i arkitekt-ritade amerikanska villor. De sneda skjuts luckor var mycket poppis i Norge. Är luckorna teak i den första bild?

15 Ellen:

skriven

Fast det höll nog ett tag i såfall - äppletyget.

Vi hade det hemma i köket - och det var i ny lägenhet med ny gardiner 1965... Roligt att se det igen!

16 Annaa M:

skriven

Men ursäkta, i allt detta romantiserande av 50-talet och förfasandet över att kunna leva utan köksfläkt. Jag tycker det verkar som många av er lever i en värld av bilder, sitter i era villakök och trånar efter något som ni egentligen inte vill ha. De trånga 50-talsköken existerar, husen är inte rivna. Jag har just flyttat från ett. Vi hade gasspis och ingen köksfläkt. Så var det även i landshövdingehuset i Göteborg, byggt på 30-talet, renoverat i första vändan på 70-talet. Så är det även i hyreshuset jag bor nu, fast utan gasspis, byggt på sent 60-tal och med ett betydligt trivsammare kök än mitt senaste, eftersom man faktiskt får plats. I samtliga gjorde/gör ventilationssystemen att köksfläktar inte bör monteras in eftersom frånluften inte har någonstans att ta vägen, utom till grannen. Men gissa, man kan överleva ändå! Vi går inte omkring i flottiga kläder, vi äter inte på kladdigt porslin.

17 Betty Lou:

skriven

nja, har några bilder. får göra ett ordentligt i jul om jag hinner.

18 Anonym:

skriven

Jag tycker också att det är roligt att se de här interiörerna. Det är mycket nostalgi och uppväxtkänsla för mig. Men jag har också som Annaa levt med den sortens kök som ung vuxen och upplevt det opraktiska med för låga köksbänkar, bristen på köksfläkt just, knekiga skåp och lådor, svåra att dra ut och stuva vettigt i. Men knäckebrödsschatullet är ju gulligt, jag minns nu som en Madeleinekaka det som fanns i det skånska 50-talsköket hemma.



Det suddiga köket ser ut som exakt kopia av det kök vi hade i slutet på 1960-talet i Täby Centrum. Husen där var byggda runt 1966 så planlösningen hängde med ett tag. Fungerade utmärkt!

19 Åsa:

skriven

JAAA!!! Såna äppelgardiner har jag också!

20 The StarChief:

skriven

Tänker på vad annaa M säger. Fördelen med att vi idag har en massa moderna prylar som är bra är vi kan kombinera lite nytt med gammalt.

Jag skall så småningom stuka till vårt kök och då funderar jag på att lacka om spis och fläkt i en läcker 50-tals färg på så vis kan jag kombinera nytt och gammalt.

Kommentera här: