De här vill jag ha på Bukowskis moderna

Jag borde vidga mina vyer och skippa några loppisar för att istället besöka
auktionshusetn vismingar. Den 26-28 oktober är det dags för höstens moderna auktion
på Bukowskis. Visning från och med i morgon lördag den 16 oktober.
Här är tre föremål som jag gärna skulle äga - och som jag kanske faktiskt tar mig före att
gå och titta på.


Först ut, en riktigt skarp 1950-talsfåtölj ritad av formgivardoldisen Carl-Gustaf Hiort af Ornäs.
Namnet var nytt för mig, men sedan hittade jag ett inlägg på bloggen Wanjas Varjehanda.
Utrop: 6 000 - 8 000 kronor.
Går stolen för den summan, eftersom Carl-Gustaf Hiort af Ornäs inte är ett "stort" namn,
eller blir den riktigt dyr just för att man inte ser så mycket av hans saker?
Litet sliten, och med fläckar. En del skadade fransar, andra fattas helt.
Ändå är utropet för Barbro Nilssons matta "Krusbär", komponerad 1946,
20 000-25 000 kronor. Puh! Men oj, vilka fina mattor Barbro Nilsson
gjorde för MMF (Märta Måås-Fjetterström). Bland annat fler med bärnamn.
Läs mer om Barbro Nilsson hos Sköna Hem.
.
Stolen, mattan - och så Wilhelm Kåges vas 
på ett litet snyggt sideboard bredvid. Mmmm... den inredningen
skulle jag kunna stå ut med. Utrop 4 000 - 5 000 kronor.
Hela katalogen samt visníngs- och auktionstider hos Bukowskis.

Trevlig helg!
1 The StarChief:

skriven

PS glömde tacka för filmrecensionen

2 Ina:

skriven

Den stolen skulle jag också kunna ha! Wow!

3 Randiga Tråden:

skriven

Nej det vore inte dumt att ha. Jag som älskar fåtöljer, speciellt att köpa på loppisar och klä om. Men denna skulle jag behålla.

4 erica:

skriven

Tänkte på dig när jag såg den här fotöljen, hade inte den varit fin att ha med?



https://www.bukowskismarket.com/items/167833-fatolj-stora-eva-ur-serien-paradiset-kerstin-horlin-holmqvist-nks-triva-serie



Gillade benen på Carl-Gustaf Hiort af Ornäs-fotöljen!!

5 Dödergök:

skriven

Vilket klockrent inlägg! Jag föll för allt, men fotöljen fick hjärtat att klappa extra fort. Just en sån fotölj vill ja ha i mitt framtida bibliotek/musikrum.

6 Lybtar:

skriven

Stolen aaaahhhhh stolen.... vill ha!!

7 Clinen:

skriven

WOW! Vilken stol =) Den hade gärna fått flytta hem till mig. Men hu vilka priser! Galet =/

8 Helena:

skriven

WOW! Fåtöljen var fantastisk! Men vilka vansinnespriser!!!

9 Eli:

skriven

Alla: Jojo, den stolen ville vi ha allihop :-) Ska bli spännande att se vad den går för.

Erica: Tyvärr är auktionen avslutad, vad var det för något?

10 Gila:

skriven

Gick förbi Bukowskis idag och såg många fiiina saker genom fönstret!

11 129e50:

skriven



Maybe one of dogs was going aweay, actually7 they look that way normally. Actually #2 obs it is better to have to ask the hostess if it is [permissable to smoke, if in a residence. No smoking in public restaurant anyway.

12 Wanja:

skriven

Tjolahopp!

Fåtöljen som Erica länkade till syns fortfarande, trots att auktioinen är avslutad. Det är en fåtölj av Hörlin-Holmquist, ovanligt dyr blev den!

Men för att hålla mig till ämnet: Hiort af Ornäs-fåtöljen gick för... 70 000 kr :-O

Aningen mer än vad jag trodde den skulle gå för... Jag har förresten lagt upp ett par bilder från Hiort af Ornäs hem, tagna 1957 och åter publicerade i en finsk tidskrift 2008.

Kommentera här: