Ett race för allt vad tygen höll (Kistamässan del I)


Bloggträff bokad kl 15.00, och jag kom till Kista först 13.00. Därför blev det bara ett tvåtimmarsrace
genom mässan plus en liten eftersväng. Och inte mycket köpt. Men det här tyget följde med
hem. Nytt, Almedahls signerat - ja, vad står det? Annika Rol? Christine Pol? Kan inte tyda. 
Hjälp mig! Jag gillar det för att det påminner om brittiska Lucienne Days textilier. 
50-talspastischen fanns hos Bo Hallberg.


Jag var litet lat på grund av tidsbristen och ringade i utställningsbroschyren
in mina mässfavoriter och uppsökte dem först. Leva Antikt & Modernt hade
som vanligt mässans gladaste monter, jag älskar deras stil.
Den fina emaljskålen är finsk, Finel.


"Leva" hade också en av mässans coolaste lampor, av mig kallad "Ryamattan".
Hans-Agne Jakobsson, Markaryd.


En annan mässfavorit, Mabjo. Magnus som driver Mabjo brukar expertkommentera på FJ.
Lampan är en Piet Hein, som fortfarande tillverkas men då med krom högst upp. Den här
är en orginallampa från 1960-talet. Kartongen står bakom vattenkannorna på skåpet!


Kopparna "Prisma R" och "Reso" stod också hos Mabjo. Gulliga.


Och i samma hylla trivdes "nät" och "Bagett".


Allt är inte 50-tal. Lasette, ännu en favorit, hade ett slagbord som man
bara vill ta med sig hem och äta hemgjord äppelkaka i höstskymningen vid.
Barnpallarna, eller fotpallarna, på bordet är senempir.


Vad vore ett mässreportage utan något av Stig Lindberg? Nej, jag vågar
inte chansa. Så här har ni ett tjusigt soffbord. Fast mer intressant var ändå
målningen i bakgrunden, av Wilhelm Wik. Honom ska jag kolla upp.
Fanns hos Apollo Antik.


Korrens kuriosa brukar ha saker som jag gillar. I dag blev det ett par örhängen. Men rarast
i montern var nog ändå pudeln som höll koll på omgivningen.


På tal om rar: Sypuffen stod hos Rövarkulan. Jag var litet dålig på att notera priser i dag,
men puffen kostade 750 pix. Värd varenda krona, tycker jag som drömmer om att bli pysslig
och börja sy.


En skönhetschock - och litet ny kunskap. Hos Gammalt på nytt lärde
jag mig av monterinnehavaren att titta efter hur handtaget sitter på Reijmyrekannor
som påstås vara av Monica Bratt. Hennes handtag sitter inte
högst upp utan mer på trefjärdedels kanna. Som på den längst fram.


Pomona som kopp, fanns hos Jon Antik. Jo, jag har bara valt de vackraste sakerna till
det här inlägget.


Fint från förr hade en skyltning jag gillade.


Emaljdamen glömde jag anteckna monter på, men snygg var den.


Wilhelm Kåges "Solöga". Jons Antik hade ett helt Kågebord med dessa, Tussliago och Albion
med flera serviser.


Mer Kåge! Hans funkisserie "Pyro" har jag aldrig sett som speceriskåp förut, attans så
busvass! Den fanns hos Bo Hallberg, där jag köpte tyget.


Rågers Antik & design hade lampan som formgavs av Louis Weissdorf för Tivoil i Köpenhamn.
Min smak, mina vänner, håller på att breddas - från ädel-1950 till allt möjligt.
Den här gillade jag.


Men det har varit en lång dag och nu släcker jag lampan och säger godnatt. Sovrummet
med en säng som har en grind som gavel och ett krucifix av samlartallrikar var väl fint?
Det ingick i den lilla utställningen "Återbruk", av Ann Hodell och Boris Schneider
för "Lantliv och Trädgård".


PS. Bloggarträffen, då? Jo, den var himla trevlig. Vi (sju pers blev vi,
nästan hundra procent fler än förra gången) fikade och pratade och vissa bytte
grejer med varandra. Fler bloggträffar! tycker jag. Kanske på kafé
någon dag i höst?

PPS. Det kommer mer från mässan. Stay tuned...
1 form55:

skriven

Vad mycket du hann med att fotografera under den korta tiden. Jag hade med kameran men tog inte en bild. Det får bli bilder på fynden istället.

2 Anta Snaque:

skriven

Tack för härliga bilder med ögongodis! Det är tur att man har långt till huvudstadens alla frestelser (läs: antikaffärer, mässor, loppisar). Annars vore plånboken RIKTIGT tunn.

3 Randiga Tråden:

skriven

Blir full iskratt, det översta tyget har jag och sydde en tygkasse och kudde, letar efter namnet men det är nog insytt, tänkte på dig och tyget då. Vilka härliga lampor, får försöka att gå på nästa mässa.

4 Anna:

skriven

Ås så fina bilder! Prisma R är söt! Synd att du inte hittade några Prisma G i LI-modell till mig :)

5 Sven:

skriven

Café Valand på Surbrunnsgatan kanske? (ditt inlägg 14 jan 2009)

6 kicki:

skriven

oh, jag blir alldeles kär i den där sypuffen!

vill ha

7 husmodern:

skriven

Åh vad trevligt det verkar ha varit, jag är så avundsjuk! Jag tackar ja till fika i höst, any time, any day! (Nej, nej, inte alls desperat efter trevligt sällskap :D

8 Gunnel:

skriven

Oj, vad jag blir avundsjuk på alla som har möjlighet att gå på mässan. Har själv varit för några år sedan och jag bara njöt. Gillade verkligen dina fina bilder.

9 Lybtar:

skriven

Men va skönt att du tog så mycket bilder. Nu kan man ju nästan säga att man var där :)

Mabjo har jag handlat en del av, alltid fina saker.

har inte sett Solöga tidigare så det var en nyhet för mig.

10 Gina Americana:

skriven

Thanks for the report! Loved every photo you took.

11 Clinen:

skriven

Åh, vad kul det ser ut! =) Trevliga bildr på härliga saker. Den där sy-pallen hade jag verkligen inte tackat nej till! =)

12 Gila:

skriven

Fina prylar. Gillar dock lampan till vänster mer än "ryamattslampan"....har Leva antik någon hemsida...kan inte hitta....

13 Mikaela:

skriven

Hej, vilken trevlig blogg du har som jag snubblade över,kommer helt klart fortsätta läsa!



Jo, hur får man kontakt med "Leva Antikt och Modernt"? Hittar ej någon hemsida eller tel nr.. Har blivit helt kär i den finska emaljskålen på din bild, om den finns kvar skulle jag gärna köpa den.. Eller vet du var jag kan få tag i något liknande?

14 Eli:

skriven

Leva Antikt & Modernt finns på FAK:s sida, med telefon och mejladress:

http://www.fak.info/medlem.php?id=41

15 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag har precis kommit hem efter att varit på folktandvården med sonen. Jag satt där och beundrade deras vackra gardiner och undrade var de köpt dem och vem som var tillverkare. Nu fick jag svaret, Almedahls...

Kommentera här: