Helmer Ringström är död

Helmer Ringström är död.
Helmer Ringström var verkmästare och dekorskapare vid Gefle porslinsfabrik
1944-1980. Han ritade minst 50 dekorer under tiden på Gefle. Helmer Ringströms dekorer
är i mitt tycke Gefles gladaste och vackraste, med en alldeles speciell känsla.
Här ser ni några av dem.

Några ord ur den fina dikten i dödsannonsen på Gefle Dagblads hemsida:

"... du har gett så mycket, åt alla som velat ha
En bit av ditt mästerliga stycke
Som du dekorerat med kärlek och omtanke..."

Helmer Ringström avled den 29 september. Han blev 94 år.



1 Tomas:

skriven

Det var mycket tråkig läsning, är också väldigt förtjust i hans dekorer. Det som grämer mig nu är att jag aldrig hann få iväg det där brevet till honom så att han skulle få veta det.



Idag blir det enbart Helmer-porslin.

2 Erica:

skriven

Hoppas han fick ett långt och lyckligt liv! På ett sätt är han ju odödlig genom alla sina dekorer. Sov gott Helmer! En annan sorlig nyhet; Grete Prytz Kittelsen (designer för bl.a. Cathrineholm med Lotusskålarna i emalj) dog för tre veckor sen, 94 år gammal. Nu kan hon och Helmer ha ett fint kafferep i himlen :-)

3 Anna Nyman:

skriven

Vi lyser frid öfver hans minne!

4 Skaffaren:

skriven

Jag tänder ett ljus och tar en whisky till hans minne.

5 Catrin Garderobstankar:

skriven

Åh så tråkig - men vilken karl han var! Jag har en del porslin av Helmer hemma. Underbart!

6 Benny:

skriven

Ja, det är otroligt trist, han har dock gjort mycket fantastiskt i sitt liv som vi kan glädjas över i alla år framöver. För mig lever han vidare genom alla de fina dekorer som han gjort!

7 Lybtar:

skriven

Det var tråkigt att höra. Fullkomligt älskar hans dekorer.

8 Svenskt Retro:

skriven

En av de stora har gått ur tiden.

9 Mats Ringström:

skriven

Annonsen i GD uppdateras. En länk till Helmers; http://gd.se/folkfamilj/familjeannonserna/dodsannonser/1.2434391-helmer-ringstrom

10 Eli:

skriven

Mats Ringström: Tack! Och jag beklagar sorgen. Som du ser av kommentarerna är vi många som höll din far som en av de stora.

Kommentera här: