Loppisbonanza i Avesta-Krylbo


Gjorde ett loppissvep kring Avesta-Krylbo förra veckan. Det avgjort raraste föremålet hängde
på väggen hos "Antikbod Saker man minns" vid Brunnbäcks herrgård. "Picknick" av Marianne
Westman, tänker man direkt. Och eftersom hon arbetade en del i Tyskland så är den teorin trolig,
då uret är ett Junghans. Men - enligt vad jag kan läsa mig till på nätet så ligger inte Westman
bakom det här vägguret? Snyggt i alla fall. Men för dyrt.


Det var emellertid en trevlig antikbod, som nu på vinterhalvåret är öppen när någon är hemma.
Man får chansa. På nedervåningen är det just antikt, mycket linne och porslin. En trappa
upp fanns godiset. "Picknickklockan" och mycket mer...


En spegel (Marianne Westman? Har glömt) och en trave av Mon Amie trivdes ihop.


Mer Rörstrand. Servis med okänt namn.


Arthur Percys servis "Teneriffa". Tunna 1940-talskoppar, åh så gott att dricka
kokkaffe ur dem. Det var också en Percy som fick följa med hem härifrån, se
längst ned i inlägget.


Nästa Krylbo! I den forna järnvägsknuten finns inte mindre än tre loppisar. Gröna Magasinet,
inhyst i ett gammalt godsmagasin på Järnvägsgatan, var stort och roligt. Vi kliver in...

Lampan närmast i bild är mörkt rökfärgad och mycket snygg, fastän det inte riktigt framgår
av min bild. Orrefors! Ett litet nagg på undersidans kant gör att den kostar 600 kronor och inte 2 000,
sa handlaren.




Flickan från förr hade fin ram, vågen en liten hink och kopparna charm.
De senare var utan märkning - någon som känner igen dem? Burkar, burkar,
burkar - man vll ju alltid ha allihop. UPPDATERING: Kopparna är Karlskrona, berättar
Livet på Sofieberg.


Nu är vi en trappa ner, hos Krylboden på Stationsgatan. En kombinerad närbutik
och loppis. Jag tyckte stolen med kavajen och väskorna var som ett stilleben.
"På väg".


Ett 50-talsbord för 150 pix. Och några andra bord med diverse prylar.

Granne på Stationsgatan ligger Second hand-butiken 33:an. Tio minuter
efter att de öppnade lallade jag in, och insåg att alla riktiga fynd redan var
plockade av de kvinnor som nu gjorde sitt andravarv. Orutinerat av mig.
Fick ändå med mig något.


Men dagens loppisrunda började i Avesta på Kupan. Där fanns för andra gången
ett gäng attraktiva tallrikar till lågt pris. Förra gången var det fyra Rörstrands
"Cuba" för 15 pix inalles, som jag motvilligt lämnade kvar och senare till min förvåning
upptäckte att bloggaren Retrolux istället lagt rabarber på. Denna dag kunde man fynda
andra snygga Rörstrandtallrikar, 25 kronor för en trave och 25 för ett uppläggningsfat.
Tror servisen hette Arcad.


Så till inköpen. I Brunnbäck blev det faktiskt en Arthur Percy-tekanna. Jag har ju sedan tidigare
två koppar med fat och en gräddkanna i "Grand". Trodde inte jag skulle skaffa tekannan,
men tja, den kostade bara 120 kronor och... är så fin! Utan gulddekor dock, så den heter inte "Grand",
har jag för mig. Lampan är en 70-talsblomma med charm, kostade bara 35 pix, den kunde bara inte få
stå kvar hos 33:an.
Till sist...

... ett Geflefat, "Äng" för fem pix hos Krylboden. Där fanns även koppen,
till samma pris. Den känner jag igen men kan inte placera.
Gefle, va? Benny - hjälp mig! Söta ihop är de, assietten och koppen,
nästan som om de hörde ihop. UPPDATERING: Det är en Upsala-Ekeby-kopp,
"Röd blomma", 1950-tal, av Arthur Percy, visste Benny - förstås.
I och med denna runda verkar det som om jag har avverkat
Avesta-Krylbos antik/loppisar? I alla fall om man ska lita på den här
listan på Avestas hemsida. Pias Returtjänst, i den före detta kyrkan,
kollade jag in förra gången jag var i stan.
1 Linn-Marie Edlund:

skriven

Tänk om skellefteå där jag bor hade sådana fina loppisar som det där!!

2 Linda:

skriven

Ojojoj vilket roligt bildreportage! Blir ju riktigt sugen på att ta en utflykt till Avesta någon helg. :)

3 Sandras:

skriven

Hej.

Det är Karlskronaporslin fån UE. Jag samlar själv på den rosa och den gråa varianten. :)

http://livetpasofieberg.blogspot.com/2010/05/snabbis.html



//sandra



4 Clinen:

skriven

Wow! Vilka saker! Blev alldeles förälskad i klockan och i rörstrands kaffeservis. Vilken underbar form på kannan och vilket läckert mönster! =)

5 Benny:

skriven

Gefle, modell AU. Dekoren heter "Röd Blomma", den finns i min samling som tekopp. Jag har även "Blå blomma" som kaffekopp.



http://www.tallbacken.net/porslin/rodblom.htm

6 Emmy:

skriven

Alltid kul att se dina loppis-svep och inköp!

Lampan med rökfärgat glas är designad av Carl Fagerlund, Orrefors, som du skrev. Han gjorde fina lampor!

7 Anta Snaque:

skriven

I Gröna Magasinet finns det mycket fint att frestas av. (Men är det fortfarande bara öppet där onsdagar och lördagar?)

Eftersom en bästa vän bor i Avesta så har det blivit en del loppisbesök både i närområdet och lite längre bort, t ex Tulavippan i Gagnef (ett måste!) Långshyttan, Hedemora (flera bra loppisar) och Säter.



8 Eva:

skriven

Nu blev jag faktiskt riktigt glad och rörd... hittade mina föräldrars teservis här hos dig! Arthur Percy´s Teneriffa! Visste ingenting om den och jag har den på vinden eftersom det bara finns några enstaka koppar och fat kvar. Du skriver "dricka kokkaffe", men det fanns kanske både kaffe- och tekoppar? Å vad jag skulle vilja ha tag i flera koppar, men Avesta ligger lite långt bort...

9 Synöve:

skriven

Vilken härlig loppisresa ... Spegeln med de runda blå bollarnan på, kan inte det vara en Arabia?? Liknar väldigt mycket några tallrikar/thékoppar mamma har ...

10 Kristin :

skriven

Å är ute efter en sån där våg! Fanns dom på gröna magasinet? Pris?

Svar: Oj, det var så länge sedan, jag minns inte!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: