Rådhuskonditoriet - Sveriges finaste fik


Vi är i Söderhamn, Empire-Amelie och jag. Vi firar vårt 30-årsjubileum
som vänner med en dagstur till Delsbo ToR. Jag har fått tips om ett riktigt
fint 50-talsfik - Rådhuskonditoriet i Söderhamn.


Och vilket tips sedan! Av de svenska kaféer jag besökt, 30 av dem finns dokumenterade
i inlägg under Kaféer här på FJ, är faktiskt detta det finaste hittills. Fyra rum, alla med
1950-talsinredning, mycket är original.


Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, röd galon. Och detaljerna, se bara här...






Frågan är om inte blombordet (eller vad man kallar det) på mittenbilden
var det enskilt busvassaste i inredningen.


Christina  tog över Rådhuskonditoriet för några år sedan. Rådhuskonditoriet blir 80 år
nästa vår. Christina är mån om att vårda fiket, låter en sliten stol vara kvar istället för att
byta ut den mot en modern. Och om hon adderar någonting så är det alltid från tiden.
Kulturgärning!


Den blå soffan är original från 1950-talet, och i förvånansvärt fint skick.
Jag och kameran blev helt förälskade, här kommer fler detaljbilder...








I kapprummet hänger den underbara lampan.


Ett av de tre mindre rummen. Här satt ett gäng äldre damer och drack sitt eftermiddagskaffe
när jag tittade in. En av dem läste högt för de andra. Så vill vi ha det när vi blir gamla,
sa E-A och jag.


Tapeten. Kontakten. Panelen. Lampan.


... och ett litet kafépelarbord.



Den lustiga luckan med runda hål är ett elementskydd.


Harmoni.


Jag är svag för ljus som silar genom tunna gardiner.


Här kulminerade vårt 30-årsfirande, med "lunch". Chokladbiskvien närmast
i bild var fylld med päronkräm, och jag lovar er - ni hittar inte något mer delikat.
Vi åt två till sedan. Bara biskvien är en anledning att besöka Rådhuskonditoriet.


Empire-Amelie tvekar... ska hon köpa ännu en biskvi?


Nej, det är dags att fara vidare. Vi lämnar detta vackra konditori...


... men jag lovar, vi kommer tillbaka!

PS. 30 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, 
hittar du alltså under kategorin Kaféer.
1 Staffan H:

skriven

Det är bara att konstatera fakta: ett modernt kafé har inte på långa vägar samma atmosfär som ett konditori modell äldre. Roligt att se ett så välbevarat kondis.

2 sari:

skriven

wow!!! it is a beautifull place!!!!!!!!!!

3 Tusse:

skriven

Okej, det var alltså detta som dolde sig bakom den diskreta skylten

K

O

N

D

I

S.

Som jag faktiskt såg med egna ögon när jag var i Söderhamn. Men vad är det för något på bilden mellan pelarbordet och Lustiga Luckan? En gammaldags teveapparat ombyggd till akvarium?

4 Eli:

skriven

Staffan H: Precis.

Sari: It is, isn´t it?

Tusse: Ja, jag gissar det. Glömde fråga. Men inte akvarium, utan det ligger blommor där.

5 Amanda:

skriven

Åh vilket himla fint ställe! Sådär ska ett kondis se ut! Allt var verkligen jättefint!

6 Anna:

skriven

Så underbart! Vilka soffor! Helt fantastiska!

7 p-e fronning:

skriven

Det var grejor det! Tack för förevisningen. "Nästa" gång man är i Söderhamn så...

8 Christin:

skriven

Säger wow jag med !

9 Tusse:

skriven

Fick en märklig déjà vu-känsla när jag såg din bild av damen vid disken. Var hade jag sett henne förut? Jo, på Wästerlunds Konditori vid Sandöbron, om vilket man kan läsa i boken "K-märkt på väg" från 1995.



Rådhuskonditoriet i Söderhamn nämns för övrigt också i boken. De röda Galonsofforna jämförs med dem man finner i "amerikanska vrålåk".

10 Svart Sverige:

skriven

Busbra!! ;-)

11 form55:

skriven

Det enda som saknades var en fin neonskylt vid ingången. Synd att man aldrig är i närheten!

12 Svarta Katten:

skriven

:-)

13 Fru Ekeby:

skriven

Ja visst har vi snyggaste 50-tals fiket i Sverige! Och det ligger i Hälsingland!

Vilken känsla det är när man sitter där och gofikar!

Det skulle man göra lite oftare!

14 sakletaren /anna:

skriven

Och NÄR kommer boken! :D Eller det kallas väl blok när det är en bok baserad på en blogg ;)

15 Larsson:

skriven

Snyggt, mycket snyggt. Gillar "blomskåpet" som är just en ombyggs gammal TV (mormors första TV från 1950-talet hade sådana luckor). Inte tidsenligt men passar ändå in... (Barskåp är fö ytterligare ett användningsätt för dessa gamla tv-apparater)

16 Annica:

skriven

Vilket underbart fik! Undrar om jag kan få mina vänner eller min familj att åka dit? :)

17 Viola_T:

skriven

Ja, det är ett trevligt avbrott att stanna här och fika på väg till morfars hus. Men jag har aldrig varit där då det har varit folktomt. OCh med många cafégäster törs jag inte fotografera :) Så tack för bilderna.

(Senast jag körde förbi Westerlunds vid Sandöbron var neonskylten kvar!)

18 Femtiotalsmannen:

skriven

(bortse från ev tidigare kommentar, jag hann inte skriva den klar innan datorn skickade iväg den)



Den blå soffan är en uppenbarelse för varje sann estet. Har de dessutom gott kaffe och välsmakande fikabröd är kondiset i Söderhamn i svensk toppklass.

19 Anta Snaque:

skriven

Trevlig bloggrapport från ett mycket fint kondis! Betyg: Elva biskvier av tio möjliga.

20 Henric Tungström:

skriven

Var där idag söndag och det var stängt, synd synd. Kollar på dina bilder så länge och får se när det blir läge igen.



Tack för en bra blog



Henric I Östersund

21 Ina:

skriven

Ännu en gång en fin rapport från ett härligt kafé!

22 Anna:

skriven

Men hallå, jag har ju varit i Söderhamn hur många gånger som helst... varför har jag inte besökt detta ställe? Fantastiskt fint!

23 David:

skriven

Oj, vilken fina lampor (de perforarade metall lampor mener jag).

24 Catharina:

skriven

Wow! Vilket coolt ställe. Jag förstår att du vill tillbaka för jag blir sugen bara av bilderna....

25 Linda:

skriven

Vilken pärla! Tänk att jag har åkt förbi säkert 20 gånger i sommar och inte vetat om detta vackra kondis.

Nästa gång jag lånar bil ska jag stanna på Rådhuskonditoriet och fika!

Tack för de underbara bilderna!

26 Matilda:

skriven

Och jag som jobbar 100 meter därifrån. Jag har inte varit där på över ett år. Skäms på mig!



I kaféet finns ju även Galleri Mazarin, där mer eller mindre lokala förmågor ställer ut foton m.m.

27 MalinMatilda:

skriven

Fint, men du, det finns en gel hög fina fik runt om i Sverige! Jag rekommenderar Maria o Johan Kindbloms Kondisboken för att hitta fler.

/*

Kommentera här: