Åhhh, Reijmyre plus ett par glas till (Kistamässan del II)


God morgon, måndag! Blir det tjusigare än så här? På Antik & kuriosamässan fanns
en liten utställning med Reijmyreglas, med anledning av att det östgötska glasbruket firar
200-årsjubileum i år. 


Glasen är fina, men frågan är om inte förpackningarna är busvassast. Enligt
den här tråden på forumet Precisensan Hade Reijmyre i början av 1960-talet
18 olika setförpackningar. Här har vi Raspa, Samba och Mambo.


De här uppfattade jag inte namnet på, men jag blev förtjust i dem.
UPPDATERING: "Lorry" heter de. Tack till Form55 och Porslinsbloggen.


Fina, eller hur? Reijmyre gör fortfarande en del fina saker, hemsidan här.


Och så några bonusbilder. Bengt Orups Strict från 1950-talet finns på alla mässor.
Snygga, lövtunna. Faten kostade 100 pix/styck. Massor av Orup hittar du i inlägget
från Johansfors, som jag besökte i somras.


Ett set med österrikiska glas i originalkartong betingade ett pris på 650 kronor, om jag
minns rätt.


Var är mitt förstoringsglas? Under de två rökfärgade vaserna
läser jag "Boda" och en svår signatur som ser ut som ett M,
eller ett I.E. Köpte dem, så när jag hittat förstoringsglaset
så vet jag besked. 200 pix för paret, hos Sven-Erik Wahlberg.
1 Gunnel:

skriven

Så mycket vackert. Är själv ägare till kannan Strict och ett 10-tal glas som jag är väldigt glad över. Men jag kommer aldrig ihåg att de kan användas.

2 Randiga Tråden:

skriven

Glasen och förpackningarna är så snygga.

3 JJ:

skriven

Glasen du inte kommer ihåg namnet på heter Lorry.

4 Benny:

skriven

Massor av fint kan man bara instämma i!



De glasen med fot heter väl "Lorry" tror jag, jag är inte säker på vem som formgivit, man har hört Johnny Mattsson...kolla på PES, där har jag sett diskussioner om dem.



Vaserna var snygga måste jag säga!

5 Tusse:

skriven

Fint med småglassett i olika färger - husmodarinnas eller ej - men jag betonar än en gång att whiskeyn skall drickas ur en tumbler från Orrefors, signerad Edvard Hald!

6 Svenskt Retro:

skriven

Härliga glas.

7 Gila:

skriven

WoW! Så snygga glas!!!

8 Eli:

skriven

Alla: Ja visst är de snygga?

JJ och Benny: Tack för info!

9 The StarChief:

skriven

Jag älskar förpackningar, ibland skulle jag bara vilja ha själva askarna.

Snyggt inlägg om fiket föresten tänk om man finge fika varenda dag.

Har du möjlíghet så kolla gärna in TV4,s reportage hos oss från 1995 som jag lade in på You tube.

10 Marcusmai:

skriven

Hello my name is Cisco. English language is my second language . I visit sites like yours to learn new english vocabulary words and improve my english grammar . I hope to have effective communication and business communication for a new job in US. I learned a new word of the day from your site. I plan to be public speaking and business writing better now from your site. Thank you.

Kommentera här: