Träsk jag inte hamnat i - ännu


Vi har konstaterat det förut: Man köper en, man köper två, den tredje liksom bara
kommer med hem. Och så har man plötsligt börjat samla.
Det finns många samlarträsk man riskerar att gå ner sig i.
På Kistamässan såg jag den här hästen och började känna ett habegär, men backade
snabbt bort från montern. Det räcker med Helmer Ringström-tallrikar, 50-talskökshanddukar,
Mari Simmulsons Tulpanserie, Husmoderns köksalmanackor, svarta tv-tranor, "Allt i hemmet"
från 1950-talet, brittiskt porslin, blå juldukar, Ikeamöbler från 1950-talet, West Germany- vaser,
Mazettikoppar från Karlskrona, grytunderlägg från tiden etc etc etc.


Aldo Londis härliga serie "Rimini Blu" från 1950-60-talen är ett träsk jag inte
hamnat i än. Och så ska det förbli. Men fint är det, detta rustika och intensivt turkosa.
Läs om italienaren Londi och hans stora produktion för keramiktillverkaren
Bisotti i ett trevligt inlägg hos Precis en sån.

Vilket träsk har DU lyckats undvika - än så länge?
UPDATERING:
Som vanligt roliga kommentarer. Missa inte dem.
1 Skaffaren:

skriven

Jag är fortfarande lite ambivalent till tyska vaser men köper de jag verkligen, verkligen gillar.

Är jag fast i träsket?

Jag har undvikit cykelmärken, det har jag gjort.

2 Linda:

skriven

Underbara färger på Rimini Blu-serien, skulle nog lätt kunna trilla dit och börja samla på den!



Än så länge har jag lyckats hålla mig borta från textil-träsket, men efter att ha köpt min första Viola Gråsten-pläd i helgen så är det väl bara en tidsfråga innan jag börjar samla retro-textil också...

3 UpsalaEkeby:

skriven

Fastnade i, men tog mig ur, "Röda-Klara"-träsket. Efter att ha samlat ca 40 st konservöppnare, utan att någon enda någonsin använts/monterats såldes samlingen för något år sedan!



Lockar fortfarande lite när jag ser en ensam Klara i en loppislåda, men nu gäller fullständig avhållsamhet ifall det ska hålla :)

4 Tusse:

skriven

Traktorträsket har jag klarat mig ifrån, liksom Köpa Upp Halva Norrland Och Vänta. (Man kan inte tro det när man ser trängseln i tunnelbanan - men varje svensk har i medeltal 10 tunnland att röra sig på.)

5 JJ:

skriven

Lisa Larsson-träsket har jag undvikit hittills. Börjar jag köpa så måste jag ha alla och det har jag varken plats till eller råd med.

6 sakletaren /anna:

skriven

Ja du, glasträsket har jag hållit mig rätt bra ifrån ändå, även om nyfikenheten börjar ta överhanden.

Sen är jag väldigt restriktiv med...eller vänta nu? Restriktiv var vad jag ÖNSKADE att jag var. Hittar jag något fint, ja då köper jag det. Däremot har jag blivit betydligt mer kräsen med vad jag faktiskt köper, oavsett om det ingår i en större samling eller inte :)

7 /Mylla:

skriven

tekannor, men det är svårt! det är nåt otroligt tilltalande med formen, men de tar plats och det har vi verkigen inte gott om här hemma..

8 Lybtar:

skriven

Vi insåg igår att vi tydligen har börjat samla på små askfat i form av löv som Gunnar Nylund har gjort. Vi har nu sju stycken.

Det där smygsamlandet är galet.

9 Maria:

skriven

Glasträsket har vi lyckats undvika. Mycket säkert för att det är ganska svårt att lära sig så det har nog mest blivit så. Mem man ska aldrig säga aldrig.



Apropå Aldon Londi och Bitossi så har vi en lampa som vi igår upptäckte att den nog kommer från just dom. Kolla gärna bloggen och tyck till om ni känner igen signaturen.

10 Gila:

skriven

Tack för varningen om träsket...har EN Aldo Londi vas och ska försöka att inte hamna i träsket...;-)

11 Anna:

skriven

Just Rimini Blu har jag undvikig faktiskt, även om jag skrivit om den några gånger på bloggen och den kommit i min väg här och där. Den är fin, men inget jag trillat dit på...än ;)

12 Anna:

skriven

Ojoj, nu har jag trillat dit ändå!!! ;) Hittade en helt underbar Rimini blu som inte gick att motstå och nu måste jag nog ha fler. Haha, så det kan gå!

Kommentera här: