Var gör du av allt?


Jag fick frågan i går, av en person som jag visade bloggen och mitt senaste fynd, den blå
Vinranka-koppen från Sundbyberg. "Vad gör du av allt?". Jag stirrade tomt på honom.
"Eh... ja, jag har ju sakerna i lägenheten... använder dem... fast sedan börjar ju skåpen
bli proppfulla... och bastun på landet har blivit retrobod för saker jag inte har plats för...
och hyllorna i matkällaren är fulla av udda tallrikar... och eh...jaaa... eh..."


Nästa vår ska jag rensa, lovar jag mig själv. Slumpa bort saker i parti och minut
på loppis, för att få plats och normalfulla skåp. Det här går inte längre!
Fast - tänker jag sedan - jag samlar åtminstone inte på barnvagnar... 
(Känner ni igen er?)

UPPDATERING: Som så ofta är kommentarerna roligare än inlägget... läs dem!
A-L på Skynda Fynda är till exempel benhård mot sig själv: "1 in - 1 ut".
1 Tusse:

skriven

Ja herregud, visst känner man igen sig!

2 Fru Ekeby:

skriven

Aha! Det största dilemmat för oss samlare!

Men det är suveränt att ta till ibland när samlandet ifrågasätts: att man kan ju alltid ha loppis själv, eller skänka bort?

Eller hur : )

3 Audrey Fenn:

skriven

Jag har precis flyttat och svär ve och förbannelse över att jag har så mycket saker. Men det är svårt att göra sig av med saker ändå.

4 Helena:

skriven

Givetvis! Jag börjar dock bli mer kräsen känner jag. Men jo... Visst skulle det behöva rensas!!=)

5 AL:

skriven

Nixpix. Jag kör benhårt med "1 in - 1 ut". Måste man göra när man bor i en liten lägenhet.

6 Benny:

skriven

Hehehe...jaa du vad gör man med allt..? Mina skåp har ju vuxit ur för länge sen, likaså hyllor osv, det packas ner i lådor, står framme (tyvärr) och tar en eländes plats...då får man välja vad man vill ha kvar, packa undan det om man har plats (vinden invigs snart) och sen rensa, för det är bara så länge man står ut...jag skulle vilja hyra ett bord på en större mässa och rensa, har för mycket som inte kan slumpas på loppis, men jag ska nog göra det med, det är ett måste. Jag använder ju Tradera några gånger om året med bra resultat, det är bara så mycket jobb, ofta när man inte eg, har tid...tänk om nån snäll själ kunde packa åt mig..? :-)

7 Sven:

skriven

Hyr plats på Hötorget en söndag! Alla dina fans kommer att vallfärda dit.

8 Yvonne:

skriven

Ha ha ha, den kommentaren har jag hört många gånger.

Bor i en 2:a och har nu 3 förråd i källaren..!

Du kanske förstår varför vi just nu letar hus ;-)



Till mitt försvar kan jag i alla fall säga att jag inte har för mycket saker frame, jag brukar variera. Kartongerna i källaren är prydligt märkta så det är lätt att hitta när jag vill möblera om och byt färg i lägenheten. Det känns skönt att ha det så och då blir det mer legitimt att handla mer ;-)

9 Rebecca:

skriven

Oj, vad jag känner igen mig. Nu ska jag dessutom flytta från en liten tvåa till hus där jag kommer ha stor källare, uthus, garage samt ett gammalt stall... Jag lär ju inte samla på mig mindre prylar i alla fall. ;)

10 Skaffaren:

skriven

Först fyller men husets bodel, sedan tackar man sin lyckliga stjärna att vinden är oinredd. Glasverandan sväljer mycket under fönsterhöjd och även en del över. Därefter fyller man i tur och ordning de tre mindre uthus som finns. När man väl fyllt dem och tycker det är synd att ladugården revs på sjuttiotalet, ja då sneglar man på grannarnas ladugårdar. Två stycken har jag nu mutat in, till detta kan läggas gamla Konsums källarlokal och gamla Lastbilscentralens kontorslokaler. Ett vindskydd och den täckta kärran fungerar som sporadiska lager.

Nu är det dags att flytta....

11 Christin:

skriven

OM man känner igen sej... :-)

Rensar då och då jag med men inte alls i samma takt, för "skatterna" man köpt är ju så svåra att göra sej av med.Dom kanske inte alls blir lika älskade av nån annan... ;-)



Avundas benhårda AL !

12 Sanna:

skriven

Hehe, jag har ju precis börjat samla men jag kan tänka mig att det kommer bli något sånt där ;)

13 Anta Snaque:

skriven

Oj, det är mig det skrivs om! Jag har äntligen bestämt mig för att sälja min gamla, fina turkosfärgade Hermes-cykel från 1956-57. Separationsångesten är hemsk trots att cykeln inte använts på över 20 år. Mitt samlarhjärta snyftar...

Det är ju så att ju större yta man har till sitt förfogande, desto mer samlar man på sig. Om man råkar vara en "ekorre".

14 Cinna:

skriven

Om jag känner igen mig!!! Men inte går det att sluta samla...nu har vi precis fått en friggebod modell 15 kvadratmeter så nu kan jag köpa fler saker. Som du skrev tröttnat man får man väl ha en lite loppis.

15 Randiga Tråden:

skriven

Den frågan får jag ofta, det jag inte har plats för hemma får åka till landet, nu bor vi stort som tur är men jag har många kartonger. Tyg som jag tycker om hänger jag upp på väggen eller över en dörr. Den 11/9 ska jag ha bord i Solnahallen antikvärldens dag, hoppas jag blir av med lite då men jag har en förmåga att handla också.

16 form55:

skriven

Det är tur att jag har blivit kräsen så att man inte köper alltför mycket - ändå börjar det bli fullt överallt i min lilla tvåa.

17 All:

skriven

Mitt tips är att flytta. Vi flyttade från en ETTA till en trea. Jag gick igenom ALLT, med en förhoppning om att inte behöva ställa en enda låda med saker på vinden. Snacka om att jag hade höga tankar om mig själv. Det var stört omöjligt! Men nu har jag i alla fall bara sju flyttkartonger på vinden, och massor av grejer i lägenheten.



Sen tänkte jag att jag skulle pausa mitt loppis-beroende ett tag, och inte köpa något... Det gick i två veckor. Nu är jag fast igen. Det är väl bara att flytta om några år igen och rensa ut. :)

18 kryckan:

skriven

Man får köpstopp av sambon ibland, för att få den upphävd säljer man. För närvarande står det 12 stolar i matsalen, 4 i köket och två i källaren. Det ser inte bra ut men det finns så fina stolar.

19 Retrolux:

skriven

Givetvis kan jag inte låta bli att kommentera ett inlägg som det här. Jag ser det som ett lån, ungefär som på bibblan. Man köper nått fint. Njuter av det och sedan kan man sälja det.



Jag kör nog snarare med 3 in och en ut. Börjar bli lite kaos eftersom mina övriga 375 intressen också tar sjukt mycket plats.



Att handla på loppis kan man ofta rättfärdiga på ett enkelt sätt, i alla fall på många loppisar. "Pengarna går till välgörenhet" eller "Vad roligt, nu tjänade den där grabben en slant" eller "Jag bidrar ju inte till sopberget..."

20 Liina:

skriven

Ha. Jag har faktiskt bara 20 barnvagnar... I en tvåa (Stor förvisso, men en tvåa... =)

Tallrikarna har jag i köksskåpen och såna har jag många av (som tur är) så mer porslin får plats. Fast jag använder nog inte hälften av dem... =)

21 Tove:

skriven

Nej, jag känner faktiskt inte igen mig trots att jag är en av de största loppfyndarna i mannaminne.



Jag har helt enkelt inte något behov av att ÄGA sakerna. Jag är en fyndarsjälv, inte en samlarsjäl. För mig är själva finnandet och inköpet värdet i sig. Jag fotograferar allt och sparar gärna bilder på bra fynd även om jag inte behållt dem själv. Det jag inte tycker passar in hos mig eller inte vill använda för tillfället går vidare till försäljning.



Jag har en sidoinkomst på flera tusen kronor i månaden av detta (enbart vinsten räknat).

22 amanda:

skriven

Jag säljer mycket på Tradera, men nästa sommar tänkte jag åka till Täby Galopp och sälja allt jag inte kan ha kvar (sånt som står på vinden och i garderober) och hoppas att jag inte springer på alltför många loppisar!

23 Maria:

skriven

Hej!

Så länge jag har plats så samlar jag. Och så får jag rensar-il då och då. Endel människor verkar tycka att vi har så mycket saker, men jag tycker inte att det är så farligt...

24 Synöve:

skriven

Ja jösses vad grejer man har! Vi kan ju lätt öppna ett pensionat, med tanke på alla tallrikar och kaffeserviser ... :-) Man får väl bo kvar i radhuset hela livet och aldrig mer "byta ner sig" ... Vi provade "1 in -1 ut" men det funkar verkligen inte!!! Och nu när man har blivit liiite mer kräsen, då är det ännu svårare att rensa bort något. På tal om barnvagnar, vi har en fin 60-talare i garaget som vi inte har kommit till användning, eftersom vi fick tvillingar ... men vad ska vi göra med den nu?? ska barnen få leka med den framöver eller ska vi sälja den?? SVåra beslut!

Kommentera här: