Åhhh, punkthus!


God morgon, måndag! Nu spirar snart allt grönt och då är bostadsområdena från folkhemstiden
som vackrast. Punkthusen på Danviksklippan, Sthlm, uppfördes 1940-45. De är ett paradexempel
på snyggt byggande. Jag plåtade dem från Fåfängan, och blev svårt sugen på stadsvandring.

Trevlig fortsättning på veckan!

UPPDATERING. I kommentarer kom det en inbjudan: Välkommen till natur- och stadsvandringen
från Henriksdalsbergets miljonprogramshus (1970-talsarkitektur) till Ryssbergens urskog
via Svindersvik gård (1700-talsarkitektur). Vandringen börjar 8 maj klockan 10:00
utanför ICA Nära Henriksdal. Och Västra Sicklaön har en egen hemsida. Imponerande!
1 Randiga Tråden:

skriven

Visst är det fint där. Min farmor bodde där några år innan hon dog och det är länge sedan.

2 Randiga Tråden:

skriven

Nu har jag lagt in din söta retro-etta med annons på min blogg. Lycka till ikväll.

3 Gila:

skriven

Har en kollega som bor där. Idag besökte jag en annan fd kollega som bor i stjärnhusen i Mörby, de är såå fina också. Även Bergshamra och Gröndal har stjärnhus.

4 gunnel werelius:

skriven

du känner ju till norrköping? jag bor på SÅPKULLEN,där hyresbostäder uppförde 3 punkthus 1948, belägna vid albrektsvägen, vid gamla lasarettsområdet,detär mkt vackra hus!

5 Thordis:

skriven

För några år hyrde jag ett litet fint hus i Fåfängan av Stockholms kulturförvaltning. Underbar utsikt.

6 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Bor också i punkthus, byggt 47 så det är ju inte 50-tal men nära därpå. Fantastisk utsikt, ser från Globen och bort till punkthuset i Handen centrum i söder och mellan Östersjön och Botkyrka åt andra hållen.

7 Konstantin Irina:

skriven

Välkommen till natur- och stadsvandringen från Henriksdalsbergets miljonprogramshus (1970-talsarkitektur) till Ryssbergens urskog via Svindersvik gård (1700-talsarkitektur). Vandringen börjar 8 maj klockan 10:00 utanför ICA Nära Henriksdal.

8 David:

skriven

These are like my favorite point blocks! De har faktiskt bra planlösningar, och även några jätte stor lägenheter.

9 Maja:

skriven

Bor i området nära, älskar allt här!

Kommentera här: