Ännu mer Antikmässan


Vi vandrar vidare på Antikmässan i Älvsjö och tittar på vackra saker. "Capri"-fåtöljerna
var fina i vitt, tycker jag.


Men finast var Bruno Mathssons "Gräshoppan". Se hur den tar sats för att hoppa! Mitt emot står
en annan Mathsson, "Eva", med skriv/läsplatta. Ett inlägg från Bruno Mathsson Center i Värnamo
hittar du här.


2 x Yngve Ekström. Stolarna är "Thema" från 1954. Året därpå, det gyllene
formgivningsåret 1955, fick stolarna sällskap av tevagnen "Thea". Den vagnen
ska jag ha någon gång i framtiden, hade jag tänkt. Men tyvärr har de där vagnarna
oftast söndertorkade hjul.


Yngve Ekström igen - hos Borg Design. Stolarna med "läderskärp" i ryggen var kul, eller hur?


Nu bryter vi av med ett litet men naggande gott fynd. En lång löpare med
det söta här rosenmönstret blev min för 60 pix.


Spets, spets, spets! En av utställningarna handlade om - spetsar. Vi ser delar av Birgitta Gardners
(som har butiken Old Touch i Sthlm) samling.


Jag var litet sugen på solglasögonen, men sparade 350 kronor.


Här blev jag glad! Karlskronadekoren "Blåbär" är den jag sett oftast, men
rödklöverdekoren är ett snäpp vassare. Jätteglad blev jag också över att träffa
två av Femtiotalsjaktens läsare, som kom fram och pratade och visade ett fynd.
Det var sex fina Karlskronakoppar med grå dekor och typiska hänklar som de fått för
250 pix. Bra jobbat, tjejer, och tack för snälla ord om bloggen!





Hos Spegeln fanns mässans största utbud av Gefle. Min puls ökade när jag såg
flera för mig okända dekorer - skulle någon vara en Helmer Ringström (HR) som jag inte har?
Nä, tyvärr. Översta bilden fr v: "Ringside", "Hjärter" (HR), Tulpan" (HR). Kannan på nästa bild
är "Löv" och tallrikarna är "Mexico" (HR). Sedan tallrikarna "Sol". Snipan på nedersta bilden
"Majlis" (HR) och karotterna i bakgrunden är "Swing".


FJ-läsarna såg litet bestörta ut när jag visade Rutgers present till mig:
Den lila axelremsväskan är så långt från 50-tal man kan komma, men jag
blev kär i den. Man får plats med kamera, matlåda till jobbet, tidningar
med mera. Min nya väska är från Kanada och fanns hos Leva för 450 pix.



Litet smått och gott. Sådana här krokodilskor såg jag på flera ställen.
Dill och Pill är väl Marianne Westman? Fatet med fåglarna stod så illa till att jag
inte villle sträcka mig och titta på baksidan. Jie? Och så... inte den skarpaste
knivbilden i lådan men ni ser ju ändå vilka coola gafflar.


En vacker matta från 1950-60-talet, någon? Den heter "Svartrost",
design Berit Koenig, pris 19 000 kr.


Detalj ur en annan matta, "Livets träd"
av Barbro Nilsson, 1955. Något
dyrare - 95 000 kronor. Båda fanns
hos Galleri Frendberg.


Skyltdockansiktet är av vax, och bör därför inte ställas i - skyltfönster, berättade
handlaren hos Larshans Antik & Kuriosa. Då smälter det av värmen... Fint uttryck,
1920-30-tal. Glömde kolla priset.


Till sist en trendgrej. Det ska uppenbarligen vara en fågelbur i inredningen i år. Jag vet inte hur många
vita "shabby chic"-burar jag såg på mässan. I efterhand inser jag att jag borde ha plåtat ett gäng, det hade
varit ett roligt inlägg. Det här exemplaret hade mest klass av alla burar.

PS. Litet mer antikmässa blir det, så stay tuned...

UPPDATERING: Fler bilder från mässan hittar du hos Porslinan.
1 Clinen:

skriven

Åh, den där syphonen i guld gillas. Jag lyckades få tag i en sådan förra helgen. Komplett med tillhörande kartong och svart platta att stå på för 50 kronor. Dock fanns det inga kolsyrepatroner men det gör inget. Den står så fint på mitt barskåp. Måste plåta och lägga upp en bild i bloggen i veckan! =)



Kopparna och rosduken var ju söta!

2 form55:

skriven

Caprifåtöljerna var som sagt fina! De finns med låg rygg och hög rygg, men dessa är de låga som också är dyrast och mest efterfrågade. Den jag har är också låg rygg på. De brukar kosta 4-5.000 kr/st på Blocket.

3 Lybtar:

skriven

Älskar Caprifåtöljerna. Fågelburen var läcker också.

4 Ebba:

skriven

Jag anser att man måste få byta söndertorkade hjul, till hela sådana, i tidsenlig stil från specialbutik! Hellre det menar jag, än att aldrig skaffa vagnen. Självklart ska du ha en sån vacker vagn :) Väskan var också -skitsnygg-, jag hade köpt den om jag sett den! Man måste bli glad av sånt man har omkring sig - oavsett tidsperiod :) Härligt inlägg, tack för alla fina bilder!

5 Randiga Tråden:

skriven

Åh, så mycket fint du visar löperen är ursnygg och allt porslin. Stolarna Thema så snygga. Ja det får bli Kistamässan i år. Lördagen den 25 mars ska jag dit.

6 Linda:

skriven

Otroligt söt löpare du hittade! Och Karlskrona-kopparna med rödklöver-dekor har jag aldrig sett flrut, de var grymma!

7 David:

skriven

Mycket roliga bilder, framförallt fåtöljerna:)

8 Christin:

skriven

Kul att få se en sån rolig blandning från mässan du var på. Porslinet och duken gillade jag nog bäst.

9 enannanhelena:

skriven

"Rödklövern" från Karlskrona var riktigt fin, får mig att tänka på en tapet i mitt barndomshem. Nostalgivarning!



Barbro N:s matta väcker ha-begäret OCH har ett så poetiskt namn..., ska nog köpa mig en sådan, nästa gång jag har 95.000 över... :)

/helena



ps. Ja, vad är det med alla dessa burar egentligen? Fåglar har jag, nog lite för många, både i porslin, stengods och inom glas & ram, men en bur? Tom? Varför? Någon?

10 Miriam:

skriven

Hahaha vad roligt, jag tänkte samma tanke om fågelburarna!

Överallt var de...Men den sista som du fotograferat vad också den som jag tyckte var häftigast.

11 E.:

skriven

Vilket härligt reportage från antikmässan! Du besöker många antikmässor förstår jag?:-)



Roligt att se Karlskrona-porslin, jag som är uppvuxen i denna fina stad och inte riktigt känner till vad de tillverkade för mönster... Men har en kopp från Karlskrona-porslinet som är väldigt vacker:-)



/E.

Kommentera här: