Stiligast på Antikmässan


ANTIKMÄSSAN, FREDAG. En eloge till alla antikhandlare som skapat vackra tablåer i sina montrar!
Min favorit i år blev Gamla Mälhaga Handel. De hade byggt en skönhetsupplevelse, med mässans
snyggaste skyltdocka i centrum.


Och om jag hade fått välja ett föremål bland alla på mässan att ta med hem så hade det blivit
(okay, nu räknar jag inte in Bruno Mathssons stol "Gräshoppan" som visades på en av utställningarna)
trädgårdssoffan med gjutjärnssvanar.


Ursprung okänt, gissning: Storbritannien. Pris: 28 000 kronor.


Snyggt!


Paradisisk färgmatchning. Rött, gult och svart i Fridolf Rhudin-affischen kommer igen i den
oemotståndligt omklädda Kerstin Hörlin-Holmquist-gruppen.


Börjessons Antikhandel stod för matchningen.


Hos Drakens Antiques beundrade jag "Domstolsfåtöljen" av Bengt Ruda för NK, 1950-tal...


... och såg mässans enda "Furuvik"-sak (dekor Berit Ternell, Gefle),
en smörask för 1 200 pix.


Vilket jättebadkar! Oj, vad jag älskade soffan/schäslongen hos Mästerby Antik. Tyget är från Jobs.
Kanske är detta en känd soffmodell? Berätta den som vet.


Mässans raraste miniatyr, den lilla Kockumsskopan, fanns hos Enebybergs
Antikbod. Tror de skulle ha något i stil med 175 pix.


Det finns rådjur - och så finns det rådjur. De förstnämnda har på sin höjd stämpeln
"Import" och kan hittas för fem pix på loppis. Den andra sorten är så här elegant,
det står Rosenthal under och... de kostar 1 100 kronor. Ödebo Antik & Kuriosa
hade lyx-Bambi.


En gammal bekant I. Va!? MITT Svante Skogh-skrivbord. Det stod vid en utgång
med SÅLD-lapp. Jag spanade förgäves efter köpare eller säljare. Ville ju veta
priset. Mitt hittade jag på loppis för 250 kronor. Det är inte till salu, men man
är ju nyfiken på marknadsvärdet.


En gammal bekant II. Katten från Ystad Metall är en riktig
50-talsgoding. Jag har en sådan, från mitt barndomshem, och funderade
ett tag på att köpa den här (350 kronor) för att ha ett par.


Dagens första köp! Både Rutger och jag föll pladask för fåglarna hos Leva Antik & Modernt.
Amerikanska. Som det verkar på blyertsskriften på baksidan (någons namn
+ Christmas 1964) och hantverket är det egenslöjdade saker. Kanske amerikanernas
svar på tv-tranan? 650 kronor gav vi.


Leva Antikt & Modernt hade slagit till med litet vintage den här gången. Hattar
från förra seklets mitt och de här popkonstarmbanden var kul.


More is more. Hos Lasette fanns kompostionen med soffan, mattan och ett härligt bord.


En anledning att gå på finmässor är att man får se designikonerna i verkligheten.
Finn Juhls "Hövdingastolen" är verkligen imposant, i sanning en stol för en hövding.
Palk hade den.


Modernity hade bordet av Tapio Wirkkala.


Men - charmen med mässor är ändå blandningen av högt och lågt.
Här ryms både fåtöljer i 50 000-kronorsklassen och röda galongalgar med nitar
för 50 kronor/styck med handtextad prislapp.


Till sist... ett tips till dig som läser detta och ska gå på mässan i dag lördag eller i morgon.
Missa inte utställningen om småländska designmöbler 1900-99. Bruno Mathsson, Yngve Ekström,
Bengt Ruda... åh, Småland!

PS. Det blir fler inlägg från antikmässan i Älvsjö. Stay tuned....

Antikmässan
1 Skaffaren:

skriven

Inspirerande inlägg för oss som letar efter soffor till nya huset - i Småland.

2 Berit:

skriven

Skönt att se att du är tillbaka igen.Livet går vidare. För oss som inte ska på mässan är dina inlägg efterlängtade. Väntar redan på nästa. Berit

3 Pia Fynd Dagboken:

skriven

Åh vad mycket fint, önskar jag också hade haft tid att åka dit.

4 Anna:

skriven

Vilka underbara fåglar ni köpt! De hade jag GÄRNA haft på väggen!!! Är lite avis på alla som varit eller ska på mässan...



Ps. Det där rådjuret var inte direkt i den prisklass du ska leta till mig ;)

5 Eli:

skriven

Skaffaren: "Badkaret" kanske är något för er?

Berit: Tack!

Pia Fynd Dagboken: Och jag önskar att jag hade haft tid att hänga där två dagar i stället för en...

Anna: Haha, jag vet. Men tyckte först att det stod 70 kronor på prislappen (det var något annat nummer, under priset) och tänkte: Hot damn, vilket rådjur för de pengarna - vad glad hon ska bli. :-)

6 Clinen:

skriven

Men åh vilka saker! Hahaha, den där schäslong/soffan var ju bara såå läcker.



:O Vilket otroligt snyggt skrivbord! Jag är ute efter ett skrivbord. Vi har ett litet köksbord från IKEA som skrivbord. Tråkigt! Jag hade mycket hellre hittat ett snyggt i Teak till rätt peng! =)

7 The StarChief:

skriven

Så många snygga saker. Grattis till dom fräcka vägg-gässen.

8 Gunnel:

skriven

Ack vore man där! Fåglarna är urläckra!

9 enannanhelena:

skriven

Oj, vad mycket fint! Vet knappt var man ska fästa blicken. Färgmatchning är jag lite (för?) svag för, så "samsas"montern ser härlig ut! Sen borde man kanske som smålänning bli lite extra svag i knäna, av Bruno M & co, men det är en finne jag faller för... Vilket bord, vilken intarsia, vilka löv!

Ser fram emot att "få gå på" mässa i flera dagar, här hos Dig, Eli! :)

/helena

10 Allt det gamla goda:

skriven

Åh, så mycket fint.. är lite deppig för att jag sitter 60 mil från Stockholm denna helg (bor man inte i närheten så..) Hade så gärna gått på mässan!

Tack för fint bildsvep och jag ser fram emot fler bilder.. :)

11 Lybtar:

skriven

Fåglarna är super snyggam kan förstå att ni klippte dom. Smörasken var liiite dyr kan jag nog tycka. Möblerna är to die for.



Hoppas på felr bilder.

12 form55:

skriven

Hövdingstolen hade jag kunnat tänka mig att få ta plats hemma hos mig. Det fanns även en sådan på Helsingborgsmässan av en dansk utställare. Tror att den kostade 100.000 kr då.

13 Rutan:

skriven

Ja, det är fint att bo granne med Bruno Mathsson.

14 Gila:

skriven

Hövdingastolen såg nyproducerad ut i verkligheten...var där idag med Trillivippa ! Lägger ut lite foton senare...

15 Fru W:

skriven

Skrivbordet är väldans snyggt!

Katten har jag två (olika) stycken av. Räddade dem i somras då mor min ville slänga dem på tippen. Helt galet tyckte jag och missarna fick flytta hem till mig =)

16 Maria/Prylodesign:

skriven

Underbara bilder på underbara ting! Tack för att du delar med dig då jag själv var upptagen med annat och inte kunde besöka mässan/Maria/

17 Linda:

skriven

Tack för ditt charmiga inlägg! Tittade igenom det snabbt igår när jag var på väg till mässan, var lite sugen på att slå till på Ystad Metall-katten men den fanns inte kvar. Fick i alla fall en jättehärlig heldag med Gila och hoppas att vi kan ses ett stort gäng till någon av mässorna i mars.

18 Anna:

skriven

Vilket fint inlägg om Antikmässan! :) Jag gjorde ett par inlägg från mässan på min blogg, jag också... Men inte med lika fina bilder som du. Jag hade nämligen bara mobilkameran att ta foton med! Men gå gärna in och titta på inläggen på adressen http://hemmaihogalid.blogspot.com/2011_02_01_archive.html om du har lust. (Inläggen "Trendspaning på Antikmässan", "Lika som bär?" och "Saker jag skulle köpa om jag hade obegränsat med pengar och plats – del 7" innehåller foton från mässan.)

19 CURT:

skriven

Hej !

Badkarssoffan är nog en Kerstin hörlin - holmberg

soffa från NK !

Kommentera här: