Vad gör fiskaren hos Tobias tobak?


Hörrni, jag kör en burk till när jag ändå är inne på ämnet. Tobias Tobak ska vara
en av de ovanligare burkarna i serien "Vår lilla stad" (Anita Nylund, Jie).
Jag såg den hos Bacchus Antik, Sthlm, häromveckan och blev bedårad av motiven
runt om burken.


Här ska snart vägas upp litet piptobak?


Och här tjänar snustunnorna som ljugarbänk.


Men... hur kommer fiskaren in i sammanhanget? Vad har han
och hans nyfångade firrei tobaksaffären att göra?
1 Viola_T:

skriven

Jag tror nog han är kompis med mannen på den laggade tunnan, ljugarbänken, han med skepparkrans, Vegamössa och snugga. De var piprökare och behövde tobak hos handlarn. Man möttes och stannade til för att slänga lite käft och informera varandra om dagsläget. Fiskarn kommer in och visar sin största firre för dagen.



Men det kunde ju lika väl ha varit en brevbärare...

eller en polis...



Alla yrken, alla åldrar möttes hos handelsmannen. Det var ju 50-tal...



Vilken fantasieggande burk Tobias Tobak är.

2 Anette:

skriven

Firren kanske ska rökas. ;)

3 Skaffaren:

skriven

Han röker Borkum Riff.

4 Mira:

skriven

Rökt fisk?

5 enannanhelena:

skriven

Nog med knasiga förslag! :) Det fattar väl alla att han (fiskargubben) bara ska låna telefonen!!, som står där på disken. Ringa hem till frun och meddela att hon inte behöver gå till fiskhandlar'n för att KÖPA fisk...

Underbart med ting som "jagar igång" fantasin, lite grann. :)

/helena

6 Randiga Tråden:

skriven

Hur som helst så är burken så underbar med allt på.

7 Mira:

skriven

Hoa! Det lusteliga med modererade kommentarer är att när man tror att man är först med sin rökta fisk, så har flera andra redan kommit på samma sak... ;)

8 Eva:

skriven

Vilken härlig blogg du har! Jag var visserligen inte med på femtiotalet, men jag känner igen många prylar som mina föräldrar haft från den tiden :-)

9 Lisbeth:

skriven

Hej Eli, jag har bloggat om dig här:

http://inredningsdesigner.blogspot.com/

10 Tina:

skriven

Vilken bra blogg du har.

Du verkar ha koll på det mesta som har med femtiotalet att göra.

Skulle vilja ha hjälp med att tidsbestämma en vattenkanna som vi ärvt.

Vore glad om du kunde kolla på min blogg.

Tack på förhand / Tina

11 malin/livingroom:

skriven

Hej! vilken underbar burk! Gillar verkligen din blogg, den är lagrad i bokmärken nu så jag inte missar något :-)



mvh malin

12 Catarina:

skriven

Jag har nåt svagt minne av att vi har haft nån burk med detta underbara mönster när jag växte upp.. Fina burkar!

Kommentera här: