Bye, bye gamla lyan - nostalgispecial


I går tog jag adjö av min gamla lägenhet. I dag lämnar jag över nycklarna till nya ägaren.
Här kommer en bilkdkavalkad, de Sista Bilderna från Den Gamla Lyan. Så här såg 50-talslyan ut
på höjden av sin karriär, strax innan jag började plocka undan inför mäklarfotograferingen...


... och då såg det ut så här. (Foto:Notar)


Jag hade bott i lägenheten i tio år när jag började göra
om den till 1950-tal, då för drygt två år sedan. Här har
tapeten "Geometriskt mönster" precis satts upp.


Det blev grått golv.


Möbleringen de första veckorna...


... med tiden blev det fler och fler möbler. Bokhyllan "Tema", Ikea 1955, är en av
mina favoriter.




Blombord, olika lampor och gardiner har kommit och gått...



... men vasen "Florence", tekopparna "Grand" och Helmer Ringström-samlingen
har bestått.



Det har tagits bilder i dunkel och i juletid.


Och allra mest har jag nog fotograferat köket, det glada med ett överflöd av 50-talsmönster. 


Men jag har fortfarande inte lärt mig koka kaffe.


Det har druckits champagne, och inretts
med loppisfynd som brödburken.



En del blev aldrig gjort. Köksluckorna skulle ha fått ny färg,
plastfurugolvet bytts ut och samtliga luckor och skåpdörrar
skulle ha fått "tickor".


Nu har jag sovit sista natten här. Inga fler blogginlägg om 1950-talsdesign kommer att skrivas
från den nischen.


Lampan är nedplockad och varsamt flyttad till nya lägenheten.


Jag har klappat tapeten adjö. För...


... bor inte här längre. Ett nytt namn
plockas ihop av bokstäver i plast
på tavlan i porten.

Här ser du gamla lyan från sin bästa sida, i inlägget "Hemma hos mig själv",
veckan före mäklarfotograferingen.


En sista tillbakablick....


... och en första blick framåt. Än så länge står mina möbler litet här och var
i den nya lägenheten, i väntan på Rutgers och på några nyköpta möbler.

To be continued....
1 JJ:

skriven

Då får vi hoppas att ni får det minst lika fint i den nya lyan!

2 Clinen:

skriven

Ska bli spännande och se hur resultatet i den nya lägenheten blir. =)

3 Viola_T:

skriven

Jag förstår att det känns i hjärtat att lämna något så personligt. Hur som helst är det väldigt bra att ha fotografier att se tillbaka på.



Härligt med fungerande Aviso-tavla i portuppgången! Bara det ger en smak av funktionalismen.

4 Tusse:

skriven

Åh, man, så praktiskt med lösa plastbokstäver!

Jag har alltid gillat dem.

5 Larsson:

skriven

Ingenting varar ju för evigt - inte ens en väl fungerande 50-talslya... men vi ser framåt (vilket är ovanligt för Larsson men i detta fallet är jag beredd att göra ett undantag)

6 Ina:

skriven

Spännande... Skall bli kul att se nya lägenheten när den är "färdig"...

7 sakletaren /anna:

skriven

Vilken fin tillbakablick :)

8 Christin:

skriven

Då fick vi också var med och ta farväl av lyan.

Hoppas snart få fler glimtar av nya lägenheten. Lycka till där !

9 Randiga Tråden:

skriven

Ska bli spännande att följa nya lyan, farväl till den gamla.

10 Gila:

skriven

Tack för titten...och "ett nytt namn"...stundar giftemål??

11 eli:

skriven

JJ och Clinen: Ja, hoppas vi får till det :-)

Viola T: Aha, heter de så. Då har jag lärt mig något idag!

Tusse: Ja, och charmigt.

Larsson: Härligt! :-)

Ina: Lägenheter blir aldrig färdiga... men resan är målet osv

Sakletaren Anna: Tack!

Christin och Randiga Tråden: Jag tror att lyan uppskattar era farväl!

Gila: Haha. Jag menade att efterträdarens namn nu kommer upp i stället för mitt.

12 gunnel werelius:

skriven

farwell and hallo ... time goes by ....

13 Skaffaren:

skriven

Ibland är det gott och nödvändigt att bryta upp och börja på nytt.

14 Anna | Mormor hade stil:

skriven

Bokhyllan Tema är bara så snygg!

15 Anna:

skriven

Åh, så sorgligt att lämna din fina lya! Men kul med nytt och större! Synd att tapeten inte går att ta med, den är så fin!

Så Tema blir TV-bänk nu? :) Ser fram emot att se bilder när ni får ordning i nya lägenheten!

16 eli:

skriven

Gunnel: Så är det.

Anna/MHS: Ja, den är fin i sin enkelhet.

Anna: Inte sorgligt, men litet sentimentalt. Har stuvbitar kvar av tapeten, ska rama in en bit och ha som minne! Tema blir bokhylla för referenslitteratur och gamla tidningar - när vi hittat det sidebaord i jakaranda som vi letar efter till vardagsrummet.

17 Allt det gamla goda:

skriven

lite sorgligt känns det allt, har ju följt din fina lägenhets (femtiotalslyans!) utveckling. hoppas det nye ägaren uppskattar tapeten och att ni får det bra i er nya lägenhet! vill hemskt gärna se bilder!

18 Linda:

skriven

Det var ett vackert farväl, nu blickar vi framåt och längtar efter späckade inredningsinlägg från nya lyan! :)

19 enannanhelena:

skriven

Lite sen, som vanligt... men jag kände verkligen att jag ville säga hej då till "lyan". Man (jag) har ju varit på otaliga elektroniska besök härinne. Hej då! Lite särskilt till den läckra gulrandiga lampan. Och till Florence-vasen. Men den följer väl i alla fall med i flytten?!



/helena

20 Anna:

skriven

Kan tänka mig att det känns lite sorgligt att lämna nåt så fint - men också spännande med nåt nytt tillsammans! Förresten, en sån där tjusig röd emaljkaffepanna har jag också. Kul!

Just nu pågår en liten utlottning av ett par retroprylar på min blogg - dock ej från 50-talet utan 60- respektive 80-talet. Välkommen in och tävla om du vill!

21 Henrik:

skriven

Kul att se bilder från lägenheten. Det blir lite inspiration. Lite mer speciellt än att bara möblera med Ikea-möbler. Snyggt med stringhyllor, äldre möbler och vackert porslin.

Kommentera här: